MPMs He 177 1:48. Insnöad och inspärrad! Sid 11.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ulf Lundberg

Re: MPMs Heinkel He 177 1:48. Färdig! Sid 8.

Inlägg av Ulf Lundberg »

magnusf skrev:
Ulf Lundberg skrev: Idag ska jag experimentera lite med gräs...

Uffe
Ha det så trevligt :) !

M
Med tanke på att jag aldrig provat gräs, kan det bli riktigt kul ;)

Uffe
Mal_Belford

Inlägg av Mal_Belford »

magnusf skrev:
Ulf Lundberg skrev: Idag ska jag experimentera lite med gräs...

Uffe
Ha det så trevligt :) !

M

LOL.... :mrgreen: :lol: :lol:
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Vidrigt coola landställ! Den blev riktigt fin Uffe! Och snabbt gick det!
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Tack Henrik!
De flesta tänkbara byggfel har begåtts på landställen, men ändå lyckades jag i slutändan få dem att se någorlunda ut. Jag är faktiskt lite stolt.

Uffe
Rickard Malmborg

Inlägg av Rickard Malmborg »

Hejsan Uffe,

Vackert! Jag är imponerad över resultatet, klart läckert och jag säger som Magnus, hoppas jag får se den på Open!

Själv har jag svårt att bygga en modell från början till slut utan uppehåll eller utan att jag glider in på andra byggen emellan. Du har lyckats bygga en stor o komplex modell på skapligt kort tid tycker jag, vilket också imponerar på mig.

/Rickard
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Rickard Malmborg skrev:Hejsan Uffe,

Vackert! Jag är imponerad över resultatet, klart läckert och jag säger som Magnus, hoppas jag får se den på Open!

Själv har jag svårt att bygga en modell från början till slut utan uppehåll eller utan att jag glider in på andra byggen emellan. Du har lyckats bygga en stor o komplex modell på skapligt kort tid tycker jag, vilket också imponerar på mig.

/Rickard
Tack Magnus
Visst kommer den till OPEN!
Att det gick snabbt att bygga beror på att jag byggde rätt slarvigt, eller snarare prioriterade att snabbt bli klar, framför att bygga en väldetaljerad och historiskt korrektare modell.
Självklart tänker avslöjar jag inte bygg och målningsmissar här på forumet. Minst av allt för dig, eftersom det är risk att du kommer att döma modellen på OPEN. ;)
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Basplattan påbörjad:

Bild

För att få liv i basplattan försöker jag ta fram de ojämnheter och höjdskillnader som finns även på ett flygfält.
T:ex startbanans välvning. Ett grunt sågsnitt längs ytterkanterna och sen börjar jag skära med stämjärn.

Bild

Resten av välvningen gjordes med putshyvel. Gräsmattorna på sidorna var knappast gräsmattan utanför Windsor Castle, så jag gjorde lite gropar med skölpen.

Bild

Bild

Betongplattor av 1 mm grå papp limmas fast med vitlim. Jag ristade sprickor med modellkniv och kantstötte några av plattorna.

Bild

Bild

Sen fram med färgsprutan. Kanter och sprickor accentuerades med grått och sen sprutade jag blanklack där jag vill att det ska se fuktigt ut.
Tanken är att skapa ett intryck av råkall och fuktig höst.

På återseende,
Uffe
olindau
Site Admin
Namn: Olle Lindau

Inlägg av olindau »

Bombering, herr fåtöljamiral, bombering !

Snyggt bygge, måste också göra en basplatta nån gång.
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Imponerande bygge! Har ju själv byggt en hel del stort flyg på sistone och vet hur klurigt det är. Mycket snyggt och basplattan ser verkligen kanon ut. Hatten av!
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Funderade du på att böja plattan över några "spant" istället för att karva och slita med stämjärn och hyvel ?
/ Robin
Skriv svar