MPMs He 177 1:48. Insnöad och inspärrad! Sid 11.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
jfall
Namn: Jakob Fall

Re: MPMs Heinkel He 177 1:48 Vingar å stabbe på plats. Sid 3

Inlägg av jfall »

Jag tycker att ditt målningsarbete är otroligt väl utfört men jag håller med dig om att du kanske skulle tona ner det ljusa lite. Tycker att så stora kontraster får den att se lite leksaksaktig ut så jag skulle finjustera lite.
Jakob Fall
AP
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Och jag tycker precis tvärt om mot Jakob: behåll kontrasterna! De har dessutom en tendens att försvinna av sig själv i vädringsprocessen (åtminstone i min variant av den) så jag brukar alltid ta i lite extra innan för att ha något kvar efteråt :-) !

Hälsningar

Magnus
Daniel_A
Namn: Daniel Andersson

Inlägg av Daniel_A »

Och om du väljer spåret att dämpa kontrasten med en lätt dimma så skulle jag testa med RLM 74. Då behåller du rätt ton och simulerar en viss transparens i fläckarna.

Skitsnyggt hursomhelst.

/Daniel
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Ulf Lundberg skrev: Bild
"Är det så den ser ut efter att ha legat på havsbotten i 70 år?" var min första tanke när jag såg den här bilden.
Med lite alger, musslor och annan marin fauna skulle den målningen kunna bli en bra bas för ett diorama med sjunket flygplan. Varför inte härnäst ge dig på Dorniern som de plockade upp ur kanalen, som den såg ut på bottnen? Jag har för mig att jag sett någon undervattensbild på den, före bärgningen.
/G
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Ulf Lundberg skrev: Jag är kluven till intrycket. Ibland tycker jag att det är OK. Ibland tycker jag att det ser ut som hon har en muterad variant av fläcktyfus.
Jag tror jag ska försöka tona fläckarna med lite mörkade grå skuggning vid panellinjer och kanske en ljusgrå dimma.

Vad tycks?

Uffe
Jag förstår dina bryderier. Men jag tror att problemet här inte är din målning, utan förebilden. Utan att vara någon expert, tittade jag på en del bilder på originalet och tycker att du följer det mycket bra. Däremot ser originalet lite knepigt ut, lite fläcktyfus som sagt. Lite samma problematik som jag minns när jag byggde en S 14 Storch. Rödakorsmärkena på originalet var riktigt risigt handmålade, men när man återskapade detta på modellen, såg det ut som om det var byggaren det var fel på.

Så jag tror att lite vädring på det där kommer att göra susen.

Antar att det är detta du ska efterskapa:

Bild

Och som sagt, här ser det riktigt risigt ut, det känns t o m som om det är lite mörkare runt fläckarna, ungefär som om man först målat mönstret och sedan fyllt i det med en något ljusare färg. Den som återskapar detta perfekt, kommer garanterat att ser ut som en nybörjare med färgsprutan. :-)

Edit. Hittade fler bilder. Visst är det så att man på originalet börjat med den ljusa färgen och sedan målat det mörka? Kanske det kan påverka intrycket eftersom du gjort tvärtom?

Bild

Men som sagt, jag är ute på djuuuuupt vatten här. Är det något jag inte kan något om, är det tyskt flyg. Vilket jag säkert just bevisat. :-)
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Häftigt Ulf! Gillar att du använde ditt fartygsbottenmålningsteknik på modellen.

Det enda jag kan tänka mig när det gäller fläckmönstret är att jämfört med förebilden är det just väldigt många fläckar. På förebilden syns att vissa av de ljusa fälten är mer "strimlor" än fläckar (tex på sista bilden ovan, där det löper en strimla från sidan av frontkupolen ner till undersidan av den.

Det betyder inte å andra sidan att din tolkning är ful på något sätt, bara annorlunda jämfört med bilderna på förebilden.

Imponerad över det här bygget, bevisar att du har talang att bygga annat än fartyg! :-)
Blir själv sugen att testa ett flygetyg faktiskt, du inspirerar!
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Sådärja! Äntligen klar med fläckarna.
Tack för bra kommentarer Björn och Sven!
Ja Björn, att måla så att det ser ut som förebilden är slarvigt målad, hör till det svåraste man kan ge sig på. Oftast ser det ut som byggaren har klantat sig.

Bild

Det är det mest omfattande frihandsjobb jag hittills gjort med färgspruta. Det var mycket lärorikt.
Helt klart går det att arbeta målningen mer, men för att inte tappa flyt går jag vidare med målningen.

Bild

Trots all min noggrannhet blev det en del overspray av den här typen.
Det kunde till stora delar åtgärdas genom att spruta RLM 74 över.
Sannolikt hade gått fortare och varit enklare att måla fläckarna med masker.
Jag provade att jobba med en grå dimma på stabben för att ta ned kontraster, men kom fram till att det är bättre att vänta med det till efter dekalsättning. Kanske kommer jag också att lägga en mycket tunn wash.

I vilket fall är det kul och lärorikt att experimentera.

På återseende,

Uffe
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Re: MPMs Heinkel He 177 1:48. Grundmålad. Sid 7.

Inlägg av magnusf »

Inte omöjligt att det gått att polera bort overspray också, min erfarenhet av att fixa overspray med färgsprutan är att man får overspray åt andra hållet istället :-) !

Masker: ja, det är nog effektivast. Men frihand är mycket roligare!

Hälsningar

Magnus
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Mycket intressant det här. En sak jag undrar över när jag ser din målning Uffe, På de svartvita bilderna ser det ut som om den ljusa färgen är grund och den gröna är målad över som ett "nät". Din målning ser man att det är grön som grund och de ljusa fläckarna är målad över den gröna. Jag vet inte om det egentligen skulle vara nån skillnad om du hade gjort tvärt om. Det kan vara en syneffekt bara. Hur som helst så är ju målningen hur cool som helst. Snyggt Uffe.

Edit: det är tamejtusan helt omöjligt att se hur dom gjort. Ser ut som både och.. :|
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Magnus: Jag klarade mig från overspray åt andra hållet eftersom jag inte försökte detaljjustera färgränserna utan bara tog bort den värsta. Jag provade att polera bort overspray, och lyckades faktiskt delvis.

Henrik: Med tanke på att de ljusa fläckarna på flera ställen går ned över undersidans färg, tror jag att de är målade efteråt, men å andra sidan verkar de ha kladdat en del med grågrönt runt fläckarna på nosen. Svårt fall. Jag lämnar det och går vidare.

Uffe
Skriv svar