På byggbordet - FT-17c

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
TomasJ
Namn: Tomas Johansson

På byggbordet - FT-17c

Inlägg av TomasJ »

Bonjour på er

Denna lilla gynnare kräver väl ingen närmare presentation, franska Renault FT-17 canone.
Skapad 1917 som komplement till de stora schabraken som kröp fram över slagfälten och tillverkad i över
3000ex i Frankrike, nästan 1000ex i USA och exporterad till/eller piratkopierad i stora delar av världen
efter kriget etc. etc.

Några håller säkert på att knåpa på Mengs nya FT-modeller (vad jag förstått är de väldigt snygga om kanske lite dyra)
men inte jag. Jag har istället lagt vantarna på RMP:s gamla FT. Den kan säkert inte mäta sig med Mengs nya
men blir väl hyfsad ändå tycker jag. Mitt ex var RPM:s FT-31/PzKpfw 730(f), men den innehåller flera olika
beväpningsalternativ så jag knåpade ihop en FT-17 med kanon istället.

Modellen har många nitar på plåtarna men inga på tornet, dessa fick man skära loss från gjutträdet och limma fast själv, pilligt värre.
Byggsatsen innehåller detaljlösa gummiband så jag skaffade Friulband istället, banden är ju det som ger FT:ns dess speciella utseende.
Bandaggregaten svåra att montera så jag fick modifiera fästena lite för att de inte skulle bli för veka men det är inget som syns
på den färdiga modellen.

Jag hade lite svårt att hitta ett kul målningsalternativ så jag använde en målning som förlaga och improviserade resten.
Målat med Tamiya/Gunse och vädrat med oljefärger. Sifferdekalerna följer med byggsatsen, hjärtmarkeringen är handmålad.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Au revoir
/Tomas
Öken-Erik

Re: På byggbordet - FT-17c

Inlägg av Öken-Erik »

Detta visar att det faktiskt går att göra en snygg modell av RPMs FT17. Riktigt trevligt. Själv orkade jag inte ända fram.
Borde fö funka på C4-OPENs Temaklass WW I. :-)
Öken-Erik

CU@C4
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

En Steampunk-insekt :-)!

Hälsningar Magnus
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Dess pyttiga storlek kan knappast ha gjort att ens originalet rörde sig skalenligt och verklighetstroget genom terrängen. Snygg modell. Fint hjärta :) Inte ofta jag får ett sug att bygga helt nya modeller men just Mengs lilla juvel borde kanske byggas av till och med mig.
Stellan Schroeder Englund
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Säger som Erik, oerhört starkt att du fick så bra resultat med den gamla RPM modellen. Har haft den på hyllan i flera år, men har inte haft ork att försöka bygga den. Nu kom ju Mengs så jag fegar och bygger den en dag istället :-)

Snyggt!
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Micke A

Inlägg av Micke A »

Imponerad av dina val av förebilder och val av "gamla" tillverkare! Ger lite vikt åt tesen att många modeller har dömts ut genom åren och därför aldrig blivit byggda men modigt av dig att ge dig på dom med så kanonbra resultat! :)

Spitze!

Micke A
TomasJ
Namn: Tomas Johansson

Inlägg av TomasJ »

Tackar
Ha ha, hade jag haft Mengs nya hade jag nog sällat RPMs till de sälla jaktmarkerna
jag också men jag blev lite snål och tyckte Mengs var lite väl dyr... :D
Modellen blev helt ok tycker jag, banden gör ju mycket för slutresultatet,
utan Frulle hade jag inte försökt mig på den.
Visst är det lite "charmigt" (läs motsägelsefullt) att fransmännen målar hjärtan
på sina "dödsmaskiner"...

/Tomas
Skriv svar