Tack Ulf, Janne och Per! Toppbygge vet jag inte, men det är kul att ni tilltalas av den

Det stämmer nog att min Olga är lite hårdare vädrad. Både av vilje och våda, får jag väl tillägga. Man ska inte lova för mycket men håller med om att det är en bestickande idé att visa upp bådas tolkning av samma objekt samtidigt! Sven har ju dessutom sin makalösa M113 på gång och jag är i princip klar med min. De är ju också exempel på tolkning av samma vagn. Om nu Sven väljer att göra Kloker också. Han kan ju dessutom åtnjuta de nya dekalerna som kommit till de M113 som vi använde i Kongo.
Åter till M3:an så är det Hobbyboss M3A1(sena versionen) som använts. Kikar man på de förändringar som gjorts så följer de i stort de modifieringar som Sven gjorde på sin. Då jag sett en bild på Olga med en tung ksp så valde jag att göra en sådan version. Ksp:n tog jag från Dragon, pipan o manöverhandtaget från RB, amlådan från Tamiya. För att få bakdäcken att likna de man kan se på Olga så norpade jag ett par från Tamiyas amerikanska 2,5 tons lastbil. Inte helt rätt dimension i förhållande till Hobbyboss hjul o inte exakt rätt utseende men det får duga.
Målningen är gjord med Tamiyas färger; XF 23 Light blue, XF 21 Sky, XF 4 Yellow green, XF 69 Nato black. De två förstnämnda är basen och blandas i lika delar. XF 4 är nog överflödig men håller kanske gröntonen i shack. XF 69 ska man vara försiktig med! Här handlar det om få droppar som dämpar huvudfärgerna. Min erfarenhet är att vara försiktig men inte rädd att använda den. Jag har målat om både M3:an och M113 några gånger

Givetvis använder jag clear för att få en halvblank yta för dekaler och vädring. När jag är nöjd med kammot så brukar jag dra på ett eller ett par filter med XF 23 i syfte att "binda ihop" bottenfärgen med de svarta fläckarna. Jag tycker det ser behagligare ut om den svarta färgen dämpas mot det blågröna. Vädrar med olja och pigment lite här och där. Har märkt att vit oljefärg nästan blir som ytterligare filter för det svarta när man jobbar med att göra vertikala ränder. Vidare så blir det både pensel och svamp för att simulera slitaget lite här och där.
Hoppas detta ger en liten beskrivning i hur jag gjort och kanske till och med inspirerar!
Ha det gott!
Micke