MPMs He 177 1:48. Insnöad och inspärrad! Sid 11.
-
Re: MPMs Heinkel He 177 1:48 Vingar å stabbe på plats. Sid 3
Spruta: H&S Infinity.
Dysa: 0,15 mm.
Tryck: ca 2 bar. (Vid lägre tryck bygger det mer på nålspetsen.)
Problemet uppstår både med Vallejo och Vallejo Model Air och uppträder även om jag spär färgen kraftigt. Det minskar om jag blandar i retarder, men försvinner aldrig helt. Det uppträder godtyckligt, dvs ibland mer, ibland mindre, utan att jag förstår varför.
En möjlig orsak är att många av mina Vallejoflaskor är rätt gamla och att färgen därför klumpar sig. Med nya flaskor Model Air är problemet mindre. Möjligtvis kan man minska problemet om man skakar flaskorna i en sån där skakningsmaskin som färghandlare har. Handskakning verkar inte räcka.
Problemet har blivit akutare allteftersom jag utvecklat min målningsteknik. Jag målar inte längre stora monokroma ytor, utan arbetar med tunna, icke täckande, skikt av närliggande nyanser som jag sprutar småflammigt över varandra. (Typ mina fartygsbottnar.)
Om jag vill spruta en 1mm tjock linje, kommer jag ofta inte längre än några cm innan det tar stopp. Undantagsvis kommer jag flera dm, men jag har aldrig lyckats få kontroll på det hela.
Uffe
Dysa: 0,15 mm.
Tryck: ca 2 bar. (Vid lägre tryck bygger det mer på nålspetsen.)
Problemet uppstår både med Vallejo och Vallejo Model Air och uppträder även om jag spär färgen kraftigt. Det minskar om jag blandar i retarder, men försvinner aldrig helt. Det uppträder godtyckligt, dvs ibland mer, ibland mindre, utan att jag förstår varför.
En möjlig orsak är att många av mina Vallejoflaskor är rätt gamla och att färgen därför klumpar sig. Med nya flaskor Model Air är problemet mindre. Möjligtvis kan man minska problemet om man skakar flaskorna i en sån där skakningsmaskin som färghandlare har. Handskakning verkar inte räcka.
Problemet har blivit akutare allteftersom jag utvecklat min målningsteknik. Jag målar inte längre stora monokroma ytor, utan arbetar med tunna, icke täckande, skikt av närliggande nyanser som jag sprutar småflammigt över varandra. (Typ mina fartygsbottnar.)
Om jag vill spruta en 1mm tjock linje, kommer jag ofta inte längre än några cm innan det tar stopp. Undantagsvis kommer jag flera dm, men jag har aldrig lyckats få kontroll på det hela.
Uffe
Re: MPMs Heinkel He 177 röra om färg
IKEAs battaridrivna mjölkvisp knipsar du av spiralen på och filar änden rund och slät, pilla ut flaskans pip/lock och borra upp hålet.
Det som inte rörs upp inne i flaskan nu finns inte.
Om du inte slipar änden slät riskerar du plastpåsar från flaskan insida . .
Det som inte rörs upp inne i flaskan nu finns inte.
Om du inte slipar änden slät riskerar du plastpåsar från flaskan insida . .
Plastpåsar?
Själv känner jag mig rätt skeptisk till kombinationen högt tryck och så litet munstycke. Jag kör själv runt 8-10 psi (2/3 bar) med ett 0.23-munstycke när jag vill ha någorlunda skarpt avgränsade fält. Runt 15 psi med 0.3mm för att fylla i fält. Bara om jag verkligen ska ner på riktigt smala linjer plockar jag fram 0.18mm eller 0.2mm. Oftast är de storlekarna ganska känsliga för pigmentstorlek, verkar det som.
Jag har för mig att folk som kör med H&S ofta säger att 0.2mm är väldigt mycket mer förlåtande än 0.15mm. Vad kör andra H&S-användare på för tryck? Är två bar vanligt?
Själv känner jag mig rätt skeptisk till kombinationen högt tryck och så litet munstycke. Jag kör själv runt 8-10 psi (2/3 bar) med ett 0.23-munstycke när jag vill ha någorlunda skarpt avgränsade fält. Runt 15 psi med 0.3mm för att fylla i fält. Bara om jag verkligen ska ner på riktigt smala linjer plockar jag fram 0.18mm eller 0.2mm. Oftast är de storlekarna ganska känsliga för pigmentstorlek, verkar det som.
Jag har för mig att folk som kör med H&S ofta säger att 0.2mm är väldigt mycket mer förlåtande än 0.15mm. Vad kör andra H&S-användare på för tryck? Är två bar vanligt?
-
Intressant.
Jag har ingen 0,2 nål längre, bara en 0,4, förutom min 0,15 nål.
Min erfarenhet av tryck lägre än 1 bar är att färgen inte finfördelas ordentligt.
Jag får väl experimentera lite med min 0,4 och se vart det bär.
Kanske vore det en idé att arrangera en sprutmålningsträff någon gång och praktiskt jämföra varandras erfarenheter, experimentera friskt och kladda ner oss ordentligt.
Uffe
P.S. Tack Porsche, för tipset med mjölkvispen. Jag testar.
Min erfarenhet av tryck lägre än 1 bar är att färgen inte finfördelas ordentligt.
Kanske vore det en idé att arrangera en sprutmålningsträff någon gång och praktiskt jämföra varandras erfarenheter, experimentera friskt och kladda ner oss ordentligt.
Uffe
Kör med minst 2 bar. Ibland högre. Vill minnas att Vallejo själva rekomenderar ett högt tryck.
Stellan Schroeder Englund
Jepp. Kanske en workshop på någon tävling/utställning.Ulf Lundberg skrev:Intressant.
Uffe
Atomisering är knepigt. Det verkar lite som att olika airbrushmodeller har olika sweet spots för vilka munstycken som presterar bra. Men allmänt så ses väl atomisering stå i rak relation till lufttryck. Men samtidigt ger ju högt lufttryck mycket overspray, så det gäller ju att hitta ett läge som passar ens stil och ambition.
Jag har hört förut att H&S gillar rätt höga tryck. Kanske andra användare av H&S kan bidraga med vilket tryck de kör med, gärna för olika situationer och scenarier. T.ex. det här med skillnad på 0.15 och 0.2mm. Jag är ju ingen stor H&S-användare, men det finns ju många på forumet som använder och gillar H&S.
Tip dry å andra sidan påverkas ju av flera olika saker. Grad av förtunning, färgtyp, lufttryck, hur ytan på nål och munstycke är o.s.v. Jag tror att det är omöjligt att helt undvika problemet, men vissa saker känns som steg i rätt riktning. T.ex. anser jag att det är en bra vana att mer eller mindre ha luften flödande från samma ögonblick som man har hällt färg i airbrushen. Keep the air going, läste jag någon gång i någon airbrushgurus guide.
Vallejo rekommenderar mellan 20-25 psi, vilket är typ 1.4-1.7 bar.Stellan skrev:Kör med minst 2 bar. Ibland högre. Vill minnas att Vallejo själva rekomenderar ett högt tryck.
Men Vallejo verkar ha en konstig syn på vissa saker. T.ex. Rekommenderar de munstyckesstorlekar beroende på skala. Typ 0.15mm till 1/220, 0.25mm till 1/72 och 0.35mm till 1/35. Jaha, kan man inte måla lika små detaljer på en 1/35-vagn som något i 1/220? Nypa salt krävdes nog.....
Re: MPMs Heinkel He 177 plastspån, inte påsar.
Rättstavning är lika svårt som felstavning när man får hjälp av telefonen.
-
Jo, Magnus. Helt klart bygger det mer på nålen om man stannar och startar om vartannat hela tiden.
I vilket fall är jag igång och målar nu och det går kanonbra.
Rapport kommer.
Uffe
I vilket fall är jag igång och målar nu och det går kanonbra.
Rapport kommer.
Uffe
En god ide vore kanske att någon snäll moderator bröt ut det här tragglandes ur din He-177-tråd, och målningssnackandet hamnade i en annan tråd.
Jag är glad att det går bra med de nya färgerna, men det känns lite som overkill, när det finns så mycket modellfärger som är brutna i rätt kulör redan från början.
Jag är glad att det går bra med de nya färgerna, men det känns lite som overkill, när det finns så mycket modellfärger som är brutna i rätt kulör redan från början.