MPMs He 177 1:48. Insnöad och inspärrad! Sid 11.
-
- Namn: Robert Lundin
Re: MPMs Heinkel He 177 1:48 Vingar å stabbe på plats. Sid 3
Min far byggde Airfix He 177 i 1/72 någon gång på slutet av 60-talet åt mig, som faktiskt en kompis (nu föredetta!) ville öhhnn-öööhhhnnna med. Verkar vara något med flygplanstypen. Han släppte den dessutom i tron att den skulle lyfta. Nix. Fortfarande lite förbannad faktiskt ....
/Robert Lundin
-
På Sjöhistoriskas modelldagar för ett par år sedan var den en grabb som började bryta loss en bil som stod på däck på en radiostyrd bilfärja.Stellan skrev:Illa situation.Daniel_A skrev:Jag hade en bekant som plötsligt greppade en noggrannt byggd modell med mycket detaljer jag visade för honom och började öhhnn-öööhhhnnna med den. Hade han inte haft den i handen hade han fått en smocka
Den klarade sig mirakulöst.
/Daniel
Har under ett antal tävlingar lyckats avstyra småttingars dylika tilltag. Brukar gå runt och hålla lite småkoll ibland. Tittar man på hur de beter sig är det ofta möjligt att se hur tanken föds bakom kepsen och då är det bara bråkdelar innan handen är där för att greppa tag om modellen.
Ulf, oroa dig inte. Kan nöja mig med Bismark som badanka istället. Vrooooooom!
Byggaren tog tag i grabben och sa åt honom på skarpen.
Grabben började grina.
Morsan började skälla på byggaren och sade att han skulle pratat med henne istället. (I egenskap av barnets mor.)
Byggaren sa vad han tyckte om det förslaget....
Ett kul litet vardagsdrama.
Stellan, du är degraderad till undermalaj i kölsvinet.
Uffe
Bra beslut, nådig Herr Knödelamiral Ulf! Då får jag vara i fred då jag leder eskaderövningarna i slagvattnet med en hoper modellbåtar i 1/350.
För övrigt ska det bli riktigt kul att se hur du målar upp den enligt din skeppsmålningsrutin.
För övrigt ska det bli riktigt kul att se hur du målar upp den enligt din skeppsmålningsrutin.
Stellan Schroeder Englund
Hur roligt som helst att se dig bygga ytterliggare ett flyg, Ulf. Det är inte alla som har talangen att växla mellan olika typer av byggen (jag fixar det defintivt inte), men du har bevisat att du inte bara kan bygga fartyg, men även flyg och pansar - och skitbra dessutom!
Mäkta imponerad.
Ööööhn, ööööhna vidare i mål nu!
Mäkta imponerad.
Ööööhn, ööööhna vidare i mål nu!

"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Du jobbar på bra Uffe! Den där maskningen var riktigt snygg färg på. Är det en metallfilm?
-
Nej, det är svart maskeringstejp. Att den ser metallblank ut beror på att jag slarvade med vitbalansen i kameran.Henrik R skrev:Du jobbar på bra Uffe! Den där maskningen var riktigt snygg färg på. Är det en metallfilm?
De senaste dagarna har det gnetats vidare.

Två gulligt koola Hs 293 radiostyrda bomber har byggts.

Delarna till antennerna på undersidan av bakkroppen såg inget vidare ut....

..så jag gjorde egna av styrenstav. Lättare än att snygga upp plastdelarna.

Äntligen klart för primning. Masnkingen på vissa av rutorna på huven tenderade, pga ytornas dubbelkrökning, att släppa på vissa ställen.
Jag skar ett litet snitt i maskbiten och förstärkte med Tamiyatejp. Funkade halvbra.

Huvan primades med RLM 02 så att insidan av spröjsarna ska få rätt färg. Passningsproblemen noshuv-takhuv syns. Jag låter det vara.
Det hade varit bättre att limma ihop huvdelarna först, och därmed kunna passa dem mot varandra, och sedan limma hela huvpaketet på flygplanet. Denna lärdom är noterad och införd i erfarenhetsarkivet på plast FK-e83j/jtw24-w.

Primad!
På återseende,
Uffe
Tycker det ser kanon ut, ser inga passningsproblem alls.
Fortsätt så!

Live & let dry.
-
Nu börjar det stora experimentet!
I tio år har jag målat med Vallejo och Vallejo Model Air men gradvis blivit mer och mer frustrerad över att de torkar på nålspetsen och därmed begränsar min möjlighet att frihandsmåla.
Nu har jag gjort slag i saken och gått och handlat konstnärsfärger för sprutmålning.

Nu har jag övat en del med dem och de är mycket bättre att spruta med.
I ett slag blev det kul att frihandsspruta. Visserligen torkar även dessa färger på nålspetsen, men inte alls lika mycket och inte lika godtyckligt som Vallejo.

Det här kunde jag knappt spruta med Vallejo, med med AeroColor gick det lätt.
Nackdelen är att typiska modellbyggarnyanser t:ex RLM-färger inte går att köpa direkt, så jag får blanda själv.
Även om jag blandat och blaskat flitigt de senaste åren var det knepigt att hitta rätt nyanser.
Nu startar jag en RLM-färgtråd på allmänna forumet.
På återseende
I tio år har jag målat med Vallejo och Vallejo Model Air men gradvis blivit mer och mer frustrerad över att de torkar på nålspetsen och därmed begränsar min möjlighet att frihandsmåla.
Nu har jag gjort slag i saken och gått och handlat konstnärsfärger för sprutmålning.

I ett slag blev det kul att frihandsspruta. Visserligen torkar även dessa färger på nålspetsen, men inte alls lika mycket och inte lika godtyckligt som Vallejo.

Nackdelen är att typiska modellbyggarnyanser t:ex RLM-färger inte går att köpa direkt, så jag får blanda själv.
Även om jag blandat och blaskat flitigt de senaste åren var det knepigt att hitta rätt nyanser.
På återseende
Här går det undan, snyggt jobbat!
Jakob Fall
AP
AP
Intressant. Hur mycket tip-dry har du egentligen med Vallejo? Jag har ju inte alls målat något så där stort, men jag har inte alls upplevt så stora problem med det. Visst händer det, men inte så passa ofta att det blir helt outhärdligt. Vad kör du med för tryck och hur mycket tunnar du ut färgen? Målar med H&S Infinity? Nålstorlek?Ulf Lundberg skrev:Nu börjar det stora experimentet!
På återseende