MPMs He 177 1:48. Insnöad och inspärrad! Sid 11.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
robertlundin
Namn: Robert Lundin

Re: MPMs Heinkel He 177 1:48 Vingar å stabbe på plats. Sid 3

Inlägg av robertlundin »

Min far byggde Airfix He 177 i 1/72 någon gång på slutet av 60-talet åt mig, som faktiskt en kompis (nu föredetta!) ville öhhnn-öööhhhnnna med. Verkar vara något med flygplanstypen. Han släppte den dessutom i tron att den skulle lyfta. Nix. Fortfarande lite förbannad faktiskt ....
/Robert Lundin
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Stellan skrev:
Daniel_A skrev:Jag hade en bekant som plötsligt greppade en noggrannt byggd modell med mycket detaljer jag visade för honom och började öhhnn-öööhhhnnna med den. Hade han inte haft den i handen hade han fått en smocka :-)

Den klarade sig mirakulöst.

/Daniel
Illa situation.

Har under ett antal tävlingar lyckats avstyra småttingars dylika tilltag. Brukar gå runt och hålla lite småkoll ibland. Tittar man på hur de beter sig är det ofta möjligt att se hur tanken föds bakom kepsen och då är det bara bråkdelar innan handen är där för att greppa tag om modellen.

Ulf, oroa dig inte. Kan nöja mig med Bismark som badanka istället. Vrooooooom!
På Sjöhistoriskas modelldagar för ett par år sedan var den en grabb som började bryta loss en bil som stod på däck på en radiostyrd bilfärja.
Byggaren tog tag i grabben och sa åt honom på skarpen.
Grabben började grina.
Morsan började skälla på byggaren och sade att han skulle pratat med henne istället. (I egenskap av barnets mor.)
Byggaren sa vad han tyckte om det förslaget....
Ett kul litet vardagsdrama.

Stellan, du är degraderad till undermalaj i kölsvinet.
Uffe
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Bra beslut, nådig Herr Knödelamiral Ulf! Då får jag vara i fred då jag leder eskaderövningarna i slagvattnet med en hoper modellbåtar i 1/350.

För övrigt ska det bli riktigt kul att se hur du målar upp den enligt din skeppsmålningsrutin.
Stellan Schroeder Englund
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Hur roligt som helst att se dig bygga ytterliggare ett flyg, Ulf. Det är inte alla som har talangen att växla mellan olika typer av byggen (jag fixar det defintivt inte), men du har bevisat att du inte bara kan bygga fartyg, men även flyg och pansar - och skitbra dessutom!

Mäkta imponerad.

Ööööhn, ööööhna vidare i mål nu! :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Du jobbar på bra Uffe! Den där maskningen var riktigt snygg färg på. Är det en metallfilm?
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Henrik R skrev:Du jobbar på bra Uffe! Den där maskningen var riktigt snygg färg på. Är det en metallfilm?
Nej, det är svart maskeringstejp. Att den ser metallblank ut beror på att jag slarvade med vitbalansen i kameran.

De senaste dagarna har det gnetats vidare.

Bild

Två gulligt koola Hs 293 radiostyrda bomber har byggts.

Bild

Delarna till antennerna på undersidan av bakkroppen såg inget vidare ut....

Bild

..så jag gjorde egna av styrenstav. Lättare än att snygga upp plastdelarna.

Bild

Äntligen klart för primning. Masnkingen på vissa av rutorna på huven tenderade, pga ytornas dubbelkrökning, att släppa på vissa ställen.
Jag skar ett litet snitt i maskbiten och förstärkte med Tamiyatejp. Funkade halvbra.

Bild

Huvan primades med RLM 02 så att insidan av spröjsarna ska få rätt färg. Passningsproblemen noshuv-takhuv syns. Jag låter det vara.
Det hade varit bättre att limma ihop huvdelarna först, och därmed kunna passa dem mot varandra, och sedan limma hela huvpaketet på flygplanet. Denna lärdom är noterad och införd i erfarenhetsarkivet på plast FK-e83j/jtw24-w.

Bild

Primad!

På återseende,
Uffe
Snussugen

Inlägg av Snussugen »

Tycker det ser kanon ut, ser inga passningsproblem alls. :) Fortsätt så!
Live & let dry.
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Nu börjar det stora experimentet!

I tio år har jag målat med Vallejo och Vallejo Model Air men gradvis blivit mer och mer frustrerad över att de torkar på nålspetsen och därmed begränsar min möjlighet att frihandsmåla.

Nu har jag gjort slag i saken och gått och handlat konstnärsfärger för sprutmålning.

Bild

Nu har jag övat en del med dem och de är mycket bättre att spruta med.
I ett slag blev det kul att frihandsspruta. Visserligen torkar även dessa färger på nålspetsen, men inte alls lika mycket och inte lika godtyckligt som Vallejo.

Bild

Det här kunde jag knappt spruta med Vallejo, med med AeroColor gick det lätt.
Nackdelen är att typiska modellbyggarnyanser t:ex RLM-färger inte går att köpa direkt, så jag får blanda själv.
Även om jag blandat och blaskat flitigt de senaste åren var det knepigt att hitta rätt nyanser.

Nu startar jag en RLM-färgtråd på allmänna forumet.

På återseende
jfall
Namn: Jakob Fall

Inlägg av jfall »

Här går det undan, snyggt jobbat!
Jakob Fall
AP
denstore
Namn: Magnus Berggren

Inlägg av denstore »

Ulf Lundberg skrev:Nu börjar det stora experimentet!

I tio år har jag målat med Vallejo och Vallejo Model Air men gradvis blivit mer och mer frustrerad över att de torkar på nålspetsen och därmed begränsar min möjlighet att frihandsmåla.

Nu har jag gjort slag i saken och gått och handlat konstnärsfärger för sprutmålning.

Bild

Nu har jag övat en del med dem och de är mycket bättre att spruta med.
I ett slag blev det kul att frihandsspruta. Visserligen torkar även dessa färger på nålspetsen, men inte alls lika mycket och inte lika godtyckligt som Vallejo.

Bild

Det här kunde jag knappt spruta med Vallejo, med med AeroColor gick det lätt.
Nackdelen är att typiska modellbyggarnyanser t:ex RLM-färger inte går att köpa direkt, så jag får blanda själv.
Även om jag blandat och blaskat flitigt de senaste åren var det knepigt att hitta rätt nyanser.

Nu startar jag en RLM-färgtråd på allmänna forumet.

På återseende
Intressant. Hur mycket tip-dry har du egentligen med Vallejo? Jag har ju inte alls målat något så där stort, men jag har inte alls upplevt så stora problem med det. Visst händer det, men inte så passa ofta att det blir helt outhärdligt. Vad kör du med för tryck och hur mycket tunnar du ut färgen? Målar med H&S Infinity? Nålstorlek?
Skriv svar