Tråd för riggning

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Ulf Lundberg

Re: Tråd för riggning

Inlägg av Ulf Lundberg »

Jag använder varmdragen gjutstam so lite som möjligt.
Min erfarenhet är att den är för skör. Jag riggade mitt första fartyg med varmdragen gjutstam och blivit tvungen att reparera riggen flera gånger.
Fisklina är betydligt starkare.

Uffe
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Jag skulle personligen använda fisklina. Har samma erfarenhet med gjutstam som Uffe. Alltså att dom släpper och går av efter ett tag.
Pelle F
Namn: Pelle

Inlägg av Pelle F »

Jag upptäckte ytterligare en potentiell variant idag: När jag stoppar in ny plast i 3D-skrivaren, så smälter den första biten ut i en lång, tunn tråd som kvickt stelnar. Den tråden blir fast och spikrak, möjligen något för tjock för att efterlikna riggning. Jag tippar på att den är i närheten av 1,75 mm i genomsnitt (munstyckets diameter). Men på sina ställen är den tunnare. Jag ska se om den kan vara användbar. Återkommer när jag har testat lite mer varmdragning också.
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Beroende på användningsområde kanske man bör fundera på olika sorters tråd. Vajrarna mellan vingarna på ett biplan i skala 1/72 kanske kräver en annan tråd än riggen på ett slagskepp i skala 1/350.

/ Robin
Skriv svar