MPMs He 177 1:48. Insnöad och inspärrad! Sid 11.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Mahatma G

Re: MPMs Heinkel He 177 1:48

Inlägg av Mahatma G »

Kul att se ett bygge efter sunda ingenjörsmässiga principer (d.v.s. vingbalken och dess infästning) - det är nästan så att man förväntar sig att få hållfasthetsuträkningen, med böjmoment och allt, redovisad. 8-)

Jag har tittat på den här modellen på webben, men storleken har avskräckt mig och det här bygget är nog sista spiken i kistan. Jag har vissa funderingar på Revells hyfsat nya 1:72-modell, men den tycks vara out of mould (eller vad man nu ska kalla det?) för tillfället. Förhoppningsvis kommer den tillbaka om några år...

Kommer du att hänga ett par Hs 293 under vingarna, i enlighet med lådans illustration?
/G
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Mahatma G skrev:Kul att se ett bygge efter sunda ingenjörsmässiga principer (d.v.s. vingbalken och dess infästning) - det är nästan så att man förväntar sig att få hållfasthetsuträkningen, med böjmoment och allt, redovisad. 8-)

Jag har tittat på den här modellen på webben, men storleken har avskräckt mig och det här bygget är nog sista spiken i kistan. Jag har vissa funderingar på Revells hyfsat nya 1:72-modell, men den tycks vara out of mould (eller vad man nu ska kalla det?) för tillfället. Förhoppningsvis kommer den tillbaka om några år...

Kommer du att hänga ett par Hs 293 under vingarna, i enlighet med lådans illustration?
Hållfberäkning:
-Det här blir grymt sk_tstarkt.
Böjmoment:
-Råstyvt!

"..sista spiken i kistan."
-Äh, kom igen... Modellbygge är kul....
Magnus sa nåt om att han uppfattade det som att jag byggde den här modellen å de som bangats vägnar.
Dösnack- Alla som bangar att bygga MPMs 177a är elaka mobbare som lämnar min stackars 177a ensam och utfryst på utställningar och tävlingar.

Självklart kommer det att hänga ett par Hs 293 under vingarna. -Dom e koooola.

Uffe
denstore
Namn: Magnus Berggren

Inlägg av denstore »

Njae, någon gång ska jag försöka bygga en 177:a, men jag ställer mina förhoppningar till Trumpeter eller Revell att få ut en lite lättare modell innan jag bara måste komma loss. Under tiden finns det ju högar med roliga modeller för de som vill bygga tyskt bombflyg under tiden. He-111, Ju-88, Ju-188, Ju-52, Do-17, Do-215, FW-200... Allihopa stora och fräsiga flygplan man sällan ser byggda i 1/48.
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Ulf Lundberg skrev:Självklart kommer det att hänga ett par Hs 293 under vingarna. -Dom e koooola.
Instämmer - det lastalternativet är det enda skäl som kan få mig att överväga att bygga en He 177. Nå'n gång kanske jag t.o.m. smäller ihop den Do 217 med Fritz X som ligger och tar upp plats i garderoben sedan ett decennium eller två...
/G
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Mahatma G skrev:
Ulf Lundberg skrev:Självklart kommer det att hänga ett par Hs 293 under vingarna. -Dom e koooola.
Instämmer - det lastalternativet är det enda skäl som kan få mig att överväga att bygga en He 177. Nå'n gång kanske jag t.o.m. smäller ihop den Do 217 med Fritz X som ligger och tar upp plats i garderoben sedan ett decennium eller två...
Gör det! Bygg Do 217 med Fritz X menar jag.
Sen ställer du ut den på lämplig tävnling/utställning, så ställer jag min Roma intill med bilder från sänkningen.
Det blir en fin liten miniutställning.

Uffe
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Här gnetas vidare.
Hålet för kupolen, som jag tror styr det fjärrstyrda ksp-tornet, var väl stort och knappast runt.

Bild

Jag kapade till en remsa 0,25mm PC....

Bild

..som jag passade in i hålet....

Bild

...och spacklade in.

Bild

Så här ser det ut efter slipning och omristning av panellinjer.

Bild

Mera restaurerade panellinjer. Med Dymotejp som linjal och ett ritsverktyg, gick det förvånansvärt lätt att rista om panellinjer.
Det var till och med kul.
Överhuvudtaget är det kul att bygga något man inte brukar bygga, släppa de krav jag ställer på mig själv när jag bygger fartyg, testa nya tekniker och se hur det går. Rekommenderas!

På återseende,
Uffe
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Jag kan hålla med dig Uffe att det är nyttigt att prova nåt helt annat än det man håller på med, speciellt då fartyg som har en helt annan sorts byggteknik.
Hur som helst så ser det där riktigt bra ut. Det är ju lättare att göra ett hål större senare, än att göra ett hål mindre när man kommit långt i bygget. Så du gör ju helt rätt.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Jag följer med stort nöje, det är ett bra val av spektakulär modell!

Hälsningar Magnus
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Ulf Lundberg skrev:Gör det! Bygg Do 217 med Fritz X menar jag.
Sen ställer du ut den på lämplig tävnling/utställning, så ställer jag min Roma intill med bilder från sänkningen.
Det blir en fin liten miniutställning.

Uffe
Det vore ju en tanke... :idea:
Har du koll på målning och märkning för dem? I stort sett det enda jag vet är att de var från KG 100, men huruvida det var standardbombarschemat RLM 70/71 eller havsschemat 72/73 vete tusan - den enda tyska VK2-bombare jag kan minnas att jag någonsin byggt är Revells urgamla FW 200.
/G
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Jag har ingen aning om hur de var målade.
Gör som jag: I brist på säker information, välj den variant som ser kolast ut.
Kul att du tänder på idén.
Uffe
Skriv svar