Saab Safir: Tre eller fyra säten?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Saab Safir: Tre eller fyra säten?

Inlägg av Björn Fransson »

Tarangus Safir är fyrsitsig. Men många Safirer var ju tresitsiga, med ett nät (bagagenät?) i mitten av den bakre delen av huven. Hellers modell är t ex en tresitsare. Var detta flexibelt, dvs att man kunde sätta in/ta bort ett säte, eller byggdes vissa som tre- eller fyrsitsare? En snabbgoogling antyder att gamla Safirer oftast var tresitsiga med nät emellan medan de nu flygande inte sällan är fyrsitsiga. Snälla, upplys mig! Klart jag ska bygga en Safir men jag vet inte riktigt vilken. Skulle gärna göra en kamouflerad, men vill att interiören ska vara rätt.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Saab Safir: Tre eller fyra säten?

Inlägg av magnusf »

Tresitsaren har en tank i kroppen (och kan som partytrick köras omkring för egen maskin på backen utan vingar!) medan fyrsitsaren har tankar i vingarna. Rent bokstavsmässigt så tror jag det ena är B-Safir och det andra är C-Safir.

Båda har sexcylindriga motorn.

Hälsningar Magnus
Henrik Bergman
Inlägg: 216
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:45

Re: Saab Safir: Tre eller fyra säten?

Inlägg av Henrik Bergman »

Precis som Magnus skriver, så är B-Safiren 3-sitsig och C-Safiren är 4-sitsig. Detta pga kroppstanken i B-Safiren tar upp en sittplats.
Det är bara B-Safiren som har lastnätet.

Kanske skall påpeka att del nr 6, i Tarangus modell, inte ingår i en B-Safir.
Dessutom skall du slipa bort vingtankarnas påfyllningslock (C-Safir)
Det finns mer justera, men det är upp till varje byggare att bestämma själv.

Sidrodret på alla Safirer är torderade, dvs vridna i bakkant.
Detta för att kompensera motorns och propellerns vridmoment.

Bild

Bifogar en länk på Såtenäs Flygklubbs Saab 91C, dvs SK 50C.
http://s23.photobucket.com/user/HBergma ... t=3&page=4


Skall du bygga en B-Safir, så kommer här några bilder på cockpit.

Bild

Observera att instrumentpanelens mittpanel, skiljer sig mellan B- och C-Safir.
På Safirer utan dubbelkomando, brukade man ta bort instrumenten på höger panel.


Bild

Bild

B-Safiren var grönmålad invändigt, medans C-Safiren var gråmålad.
Bilderna visar även den sena typen av bälten. Samma typ satt även i C-Safiren.
Henrik Bergman, Vargön

_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Saab Safir: Tre eller fyra säten?

Inlägg av Björn Fransson »

Tack för värdefull info! Det står ju B/C/D på Tarangus låda. Men finns det delar så att man kan bygga en B? Tycker att det ser ut som om det bara är en fyrsitsig - men jag har ännu inte sett den med egna ögon.
Henrik Bergman
Inlägg: 216
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:45

Re: Saab Safir: Tre eller fyra säten?

Inlägg av Henrik Bergman »

Nja, Det finns delar till alla tre versionerna.

Problemet är, att det skiljer lite för mycket, så det kan bli lite klurigt att veta vad som skall användas.
För det framgår inte riktigt tydligt av beskrivningen.
Henrik Bergman, Vargön

_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Saab Safir: Tre eller fyra säten?

Inlägg av Johan Elvin »

Tycker att beskrivningen visar det ganska bra
Det finns en installation i kabinen för C och en för B där man får såga isär det bakre sätet och montera kroppstanken, om det är mer grejer som skiljer så nämns inte det vad jag kan se.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Henrik Bergman
Inlägg: 216
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:45

Re: Saab Safir: Tre eller fyra säten?

Inlägg av Henrik Bergman »

Det är just det som är felet.

I och med att man gjort EN modell, av tre versioner, så finns det detaljer på modellen som inte finns i alla versionerna. Det är bara de stora detaljerna som visas i varje version, inte de små.

Det här är inget problem för de flesta byggare, men för mig som har flugit Safiren i över 20 år, så är det väldigt uppenbart var skillnaderna mellan versionerna finns.

Visst finns det delar på modellen som är mycket fina. Instrumentpanelen är en detalj som får pluspoäng av mig.
Jag började på en av mina Safirmodeller ikväll, och redan har kniv och såg fått arbeta.
Henrik Bergman, Vargön

_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Saab Safir: Tre eller fyra säten?

Inlägg av Johan Elvin »

Då är jag med.
Du får gärna dela med dig av all din visdom.
Och en en WIP vill vi se.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Saab Safir: Tre eller fyra säten?

Inlägg av bergwall »

Hej,
Jag skulle vilja ge mig på en fysikalisk/aerodynamisk fundering angående Safirens sidroder. Inte viktigt för modellbygge men jag har sett tolkningen förr. Jag fick förklaringen med propellermomentet som orsak till Safirens snedstälda sidroder förklarat första gången på F15 sedan även på F4. Min spontana reaktion var att det var lite märkligt då man borde ta hand om detta ute på vingarna då man har desto större hävarm där (anledningen till att jag även frågade på F4) dvs skevrodertrimmen. När jag sedan kom till kth så frågade jag en läraren i areodynamik om orsaken till sneda fenor, det finns som bekant på fler flygplan (P-51, SB2C etc) ibland synbart på plastmodeller (i alla fall i 1/48). Han sa att snedstälda fenor har som uppgift att häva den spiralformade luftström som propellern ger upphov till, dvs en snedanblåsning av fenan men han kunde inte uttala sig om specifika fallet Safir.

Bild
Källa: static.thisdayinaviation.com

Bild
Källa: jazzroc.files.wordpress.com

Det kan hända att Safiren ska beakta båda fenomenen, men snedställda fenor borde enligt professorns förklaringen inte finnas på flermotorflygplan med centralt placerad fena. Men jag har inte undersöktr saken noggrannare. Henrik, jag vet ju att du jobbar med Hercules, har fenan på dessa flygplan en snedställning eller till och med en profil? Smartast borde ju vara att ta hand som propellermomentet längst upp på fenan (alltså ha en lokal profilökning där, typ som Safir).
Vore intressant att veta hur det är med B-24 och B-25 som har fenor direkt i luftsrömmen efter inre motorerna.
Hoppas inte frågeställningen gett uphov till irritation, jag vet att det inte är ämnet för tråden.
Hälsningar
Robert
TuveB
Inlägg: 248
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:29

Re: Saab Safir: Tre eller fyra säten?

Inlägg av TuveB »

Super Corsair hade en annan lösning, nedre delen av sidorodret vreds 7° åt sidan när stället var nere.
Skriv svar