Vitrinskåp i skala 1:1 Färdigt sid 3.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ulf Lundberg

Re: Vitrinskåp i skala 1:1

Inlägg av Ulf Lundberg »

Sådärja!
Nu är hon klar

Bild

Dörr och låda färdiga.

Bild

För att hålla den stora och rätt sladdriga dörren på plats, gjorde jag fem stycken enkla spärrar av akrylglas.

Bild

På plats!

Några lärdomar:
Jag borde ha köpt virke av högre kvalitet. Inte för att det slagit sig än, som Robin varnade för, men för att den gran jag använde var lite för mjuk för denna typ av snickeri.
Akrylglas är lätt att arbeta med. Jag sågade till styckena med en liten cirkelsåg. Ett mindre problem var att det då bildades små vallar av smält plast vid sågsnittet,
som måste pillas bort för att inte hindra sågningen. Lustigt nog uppstod inte det problemet när jag sågade med sticksåg.

På det hela taget är jag dock väldigt nöjd med resultatet.

Uffe
jfall
Namn: Jakob Fall

Re: Vitrinskåp i skala 1:1 Färdigt sid 3.

Inlägg av jfall »

Supersnyggt! Bra jobbat.
Jakob Fall
AP
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Snyggt jobbat!
Det är lättare att arbeta med precision i hårdare träslag precis som du skriver ;-)
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Har Uffe tänkt på att öppna en möbelfirma? Grym talang. Snyggt!
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Snygg!
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Tack alla.
Henrik R skrev:Har Uffe tänkt på att öppna en möbelfirma? Grym talang. Snyggt!
Nja, ett par gånger har jag fått frågan om jag kan snickra åt kompisar.
-Det blir dyrt, svarar jag.
För det första går det rätt långsamt. Den mesta tiden går åt till att klia sig i skallen.
För det andra handlar det om kroppsarbete. Det sliter på rygg och axlar.
För det tredje är det med snickeri som med modellbygge. Det är kul bara så länge man gör det åt sig själv i ett tempo man själv väljer.

Men trots allt, det är väldigt kul när det blir bra. :D

Uffe
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

För att inviga skåpet hängde jag in min Marauder.

Bild

Det visade sig var knepigare än väntat att få henne att hänga som jag ville och ett par gånger var det nära att en olycka inträffade.
Nu går jag och oroar mig för att hon ska trilla ned....
Helt klart finns det en del att utveckla vad gäller upphängningsteknik.

Bild

På återseende,
Uffe
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Mina tankar om upphängning:
1. Ska förberedas när modellen monteras, endera byggas för att stå på "marken" ELLER byggas för att "flyga".
2. Gör hål för lina, knyt linan runt en bit gjutstam och dra ut linan genom hålet, gjutstamsbiten hamnar då inuti modellen och ser till att linan inte kan åka ut genom hålet. Limma INTE fast gjutstamsbiten.
3. Bygg färdigt.
4. Häng upp.

Om man ångrar sig och vill ta bort linorna så kapas de intill flygkroppen och stumpen petas ner i hålet som sen kan tätas och målas över. Det bästa är ju förstås att inte behöva ångra sig. Om modellen byggts med landningsställen ute så kan den utan vidare parkeras på "marken", om man sett till att tyngdpunkten hamnat rätt förstås ...... ;-)

/ Robin
Skriv svar