Ulf Lundberg skrev:Jo, det är kul att bygga själv, men man behöver tid och bra verktyg och känna sina begränsningar. Jag arbetar t:ex med rätt billiga material, akrylglas och granvirke. Att arbeta med ädlare trä och riktigt glas kan bli nästa steg, när jag känner mig säkrare på denna typ av snickeri.
Fördelen är naturligtvis att man kan anpassa måtten efter utrymme och behov. När jag köpte vitrin för fem år sen, frågade jag i en möbelaffär, vad det skulle kosta att måttbeställa.
Efter en vecka ringde de tillbaka efter att ha pratat med fabriken:
- Du det drar iväg.... Sisådär 60 000 kr....
Uffe
Jo vet vad du pratar om. Min första modell som jag byggde var en modell av en American cup båt från Amatii, spant och köl kom i laserskuren plywood och sedan la man däck och bordläggning.
Eftersom jag la ner en väldig massa tid på den så ville jag ha ett skåp att ha den i och frågade därför ett finsnickeri som skulle ha 10 000:- på ett ungefär, något som för en 16-åring är alldeles för mycket
vilket det fortfarande är för den delen. Det är ju just att kunna välja mått som är viktigt då vanliga skåp, typ IKEA, ofta är alldeles för grunda för att fungera någorlunda om man bygger flygplan, för pansar och skepp
är ju på så sätt lättare.
Jag har funderat ett tag på om jag skulle ta din idé med att måla moln lite längre och bygga "flygplats" på hyllplanen. Alltså gräs och betong, hangarer, markutrustning och annat sådant som man hittar på ett
flygfält så blir det ett diorama när man ställer in det i skåpet. Vet dock inte hur praktiskt/opraktiskt det skulle vara. Akta så att du inte skrapar akrylglaset bara, min erfarenhet när jag
arbetat med det är att det repas väldigt lätt.
Jakob