En nostalgitripp

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Mahatma G

En nostalgitripp

Inlägg av Mahatma G »

Något som alltid är kul på modellutställningar är att gå runt och leta fynd bland andra byggares utrensningar. Den här gamla godingen hittade jag ganska snabbt på GGG härom veckan och den väckte genast minnen från sjutttitalet. Så här ska en låda se ut för att väcka intresse:

Bild

Mirage IIIC är i mitt tycke ett av de vackraste jetplan som någonsin byggts och när det begav sig byggde jag den franska (underst) versionen, inspirerad av de franska seriealbumen och även tv-serien - går den att få tag på numera? Senare byggde jag även en sydafrikan men den här gången blir det annan märkning - de som känner mig får inga poäng för att gissa nationalitet, men möjligen för individ och tidpunkt. ;)

Bild

Modellen har mer än 40 år på nacken, men dekalerna ser fortfarande fräscha och användbara ut:

Bild

Delarnas färg är... intressant... och detaljeringen kan bäst beskrivas som tämligen minimalistisk, men det passar för tillfället utmärkt. När termometern ligger och dallrar kring 30-strecket orkar jag inte grotta ner mig alltför mycket i att detaljera. Inte behöver man ägna tid åt att leta efter fotoets eller resin heller, för det finns det inget till den här modellen. Varje moln har en silverkant:

Bild

Jag funderar t.o.m. på att göra något som jag inte gjort sedan modellen var ny och således använda den medföljande piloten. Inte ens att bygga den med infällda ställ och placerad på det medföljande stativet är mig främmande, bara för att bygga annorlunda och kravlöst. Vem vet, det kanske innebär att modellen blir klar... :lol:

Bild
/G
Ulf Lundberg

Re: En nostalgitripp

Inlägg av Ulf Lundberg »

Rätt inställning.
Kör!
Uffe
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Hur är din franska Göran?

http://youtu.be/bMdXx0gEWak

Här är ett klipp från samma TV-serie (fast det är inte Mirage...) http://youtu.be/jyBDEG9dg-Q

Hälsningar

Magnus
Daniel_A
Namn: Daniel Andersson

Inlägg av Daniel_A »

de som känner mig får inga poäng för att gissa nationalitet, men möjligen för individ och tidpunkt. ;)
Då ödslar jag inga pixlar på nationaliteten, men nr 59 kanske det ska bli? Företrädelsevis som 159, 1973 med 12 killmarks och utan trianglar?
Ska bli kul att se den klar på första byggmötet efter sommaren :D

/Daniel
Azgaron
Namn: Håkan Ekberg

Inlägg av Azgaron »

Kul att se en gammal Matchbox byggas! Pluspoäng på pilot och stativ, och naturligtvis på valet av plan! :)

Håkan
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

magnusf skrev:Hur är din franska Göran?
Tyvärr inte ens i klass med Povels franska: http://www.youtube.com/watch?v=JC6AVC7UrvQ :(

Den räcker ungefär till ett ABC:
A = Armagnac
B = Brie, Baguette & Bordeaux
C = Calvados & Cognac
/G
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Daniel_A skrev:... nr 59 kanske det ska bli? Företrädelsevis som 159, 1973 med 12 killmarks och utan trianglar?
Riktigt nära, men inte fullt en cigarr. Det lutar mycket riktigt åt nr 59, men som 259 i mitten av juli 1970 och med tio nedskjutningar (fast den hade egentligen redan då elva) samt blank och fin. En Mirage är vackrast plåtren och med röd accentuering, i likhet med lådans illustration.
/G
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Azgaron skrev:Pluspoäng på pilot och stativ, och naturligtvis på valet av plan! :)
Härligt att det finns fler Mirageentusiaster! 8-)
/G
Skriv svar