Gott mit uns!
Att spackla och slipa utan att råka få med sig ett par nitar här och där visade sig lättare sagt än gjort.
Verdammt! Så det blev till att ersätta alla som strök med, och detta gjordes med hjälp av nitdekaler från Archer! Väldigt smidigt, det är upphöjda små prickar som appliceras precis som dekaler.
Sehr gut!
Detta, i kombination med studier och anime-serien
Girls und Panzer är orsaken till att det dröjt med uppdateringen av bygget. I den nämnda anime-serien får vi för övrigt en glimt av vad som kan vara enda gången som en A7V porträtterats i en tecknad serie:
Under korståget mot Finland hade Björn B med sig böcker om A7V:n, som illustrerade ett par saker som jag inte funnit i min egen referenslitteratur. Men nu är det fixat, och snart ska Mephisto målas ordentligt! Den märkliga gröna färg som pryder delar av Mephisto på bilderna råkade bara vara den som jag har massvis av och som jag sprutat på för att se om ytan och fogarna ser bra ut.

Apropå nitar var det. Byggsatsen saknar de nitar som satt nedanför gångjärnen på pansarplåtarna som hänger i för och akter, åtta stycken per sida. Med just Archers dekalset var detta dock lätt åtgärdat.
Vorwärts!

Även om det förmodligen inte kommer att synas om man inte använder tandläkarspegel så valde jag att detaljera bandaggregaten lite extra.
Warum nicht? Till vänster spännanordningen och till höger en kort axel så att drivhjulen faktiskt kommer i fysisk kontakt med vagnen.

Sist men inte minst borrades ett litet hål i kupolen på förarhytten, något som Björns böcker kunde berätta att så var det. Jag höll nästan på att glömma handtagen vid dörrarna också; två för varje sida. Ett monterat på dörren och ett direkt på pansaret intill.
Har jag glömt något mer får ni gärna hojta till NU innan det är dags för allas vår favoritkejsare...!
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fragestunde mit Kaiser Wilhelm!
Frage:
Bäste Kejsare,
Nu på söndag är det EU-val, men jag har så svårt för att bestämma mig för vad jag ska rösta på! Hur ska jag göra?
Antwort:
Enfaldige undersåte,
På din valblankett fyller du i "Kaiser Wilhelm", så kommer du aldrig att få problem med att rösta igen. För ett storslaget Europa med bättre huvudbonader och bättre mustascher!
Ja!
Frage:
Store Kejsare,
Jag har hört att A7V:n var sämre än de brittiska tanksen på alla sätt och vis. Stämmer det?
Antwort:
Käre undersåte,
Nein! A7V:n var underlägsen när det gällde terrängkörning, men å andra sidan var den betydligt snabbare än de brittiska tanksen! Detta kom väl till pass under Operation Mikael våren 1918, då A7V-vagnarna kunde hålla jämna steg med de framryckande stormtrupperna, till skillnad från de erövrade Mk IV:or i tysk tjänst som hamnade på efterkälken jämt och ständigt. De senare löpte dessutom betydligt större risk att bli inprickade av fientligt artilleri eftersom de var så långsamma, visade det sig.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det var allt från mig och Kejsaren för denna gång! Till nästa uppdatering så är det dags för Mephisto att bli kamouflagemålad.