Kfir showdown, AMK mot Kinetic i 1/48, färdig s7

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Janne.S

Re: Kfir showdown, AMK mot Kinetic i 1/48

Inlägg av Janne.S »

Tack Magnus :D
Jo nog är det fina deltavingade skapelser :) Skulle vara fett med en modell på mirage 4000 i 1/48.....
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Mirage 4000 rockar! Minns den i demo-målningen men den flög tydligen fram till 1995, på slutet i öken-camo. Dassault kan, på riktigt!

M
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Oki vädring...

Det blir inte så mycket, bara panel wash..

C7:an nerskitad..

Bild

C2:an dito...

Bild

Så lite avtorkning och en mattlack

Bild

Bild

De två sida vid sida :D

Bild

Nu vidare mot annat..

Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Tjusigt Janne!

Ang Mirage 4k i 1/48, ja tack!

/E
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Mirage 4000: kan man tänka sig nöja sig med 1/72 så finns det från Anigrand. De har även Mirage G.8 (som en jättestor swing-wing Mirage F.1 ungefär), jag kan rekommendera en dubbelorder på dessa båda :-) !

Sedan är det så tycker jag att elakare än Mirage IV blir det inte i alla fall och den finns i vanlig plast i både 1/72 och 1/48 från Heller. Den är inte alls lika snygg som 4000 (inte på LÅNGA vägar) men man fattar direkt när man står i fel ände av den :) !

Hälsningar

Magnus
Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Jo, Mirage IV är också macho.. Har inte du den redan i 1/48, Janne?
Jag väntar nog med ett M4k-bygge tills dess att den finns i 1/48 (om den någonsin kommer), det finns trots allt så mycket annat jag vill bygga som redan finns..
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Erik_G skrev:Jo, Mirage IV är också macho.. Har inte du den redan i 1/48, Janne?
Jag väntar nog med ett M4k-bygge tills dess att den finns i 1/48 (om den någonsin kommer), det finns trots allt så mycket annat jag vill bygga som redan finns..
JO den ligger och skrotar i hyllan efter att byggmojon försvann :P En vacker dag tar jag tag i den med....
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Dags för lite annat :P

Här är uppdelningen av AMKs ställ....gillar de separata saxlänkarna för huvud ställen, snyggt gjutet, krispigt och mittfogen syns knappt på delarna.
Är inte lika förtjust i nosstället, för många delar oc dessutom sjunkmärken.

Bild

Kinetic delade upp sina ställ lite mer traditionellt, gillar nosstället dock ser huvudställen lite mindre frestande ut än AMKs dito.

Bild

Lite trist pitotrör från kinetic...uddlös liksom, får nog beställa ett eftermarknads rör till denna.

Bild

AMKs ser ut som den ska.

Bild

När delarna var putsade så prajmade jag dom i mattsvart och drog på lite blanksvar där det skulle kromas, på med alclad chrome och maskning.

Bild

Sedan blåste jag på alvlad vit prajmer, för den täcker så fint och uppe på den kom det tunnt med blank vit.

Bild

Här är en annan liten skillnad, även om båda valt samma lösning på hjulen (separat nav och däcket kommer i två delar och klämmer navet mellan dom) så är det en viss storleksskillnad.
Naven är lika stora men däcken är tjockare till AMK till vänster än Kinetic till höger.

Bild

C2:An fick Kinetics MB mark6...

Bild

Och C7:an fick sin MB mark 10....

Bild

Slutligen kom ställen på plats och båda ser lagom styltiga ut :D

Bild

Limma lugnt!
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Nu var det ett tag sedan en uppdatering igen....här kommer en liten en i alla fall :D

Kinteics utblås, enkel utan krussiduller...

Bild

Här är AMKs, ser lite mer spännande ut...

Bild

Jämför man utblåsen så ser man att AMKs är rätt mycket större.... har inte brytt mig om a mäta så jag vet inte vilken som är rätt.

Bild

Delarna målade och washade.

Bild

Och ihoplimmade så är skillnaden i storlek än mer tydlig.

Bild

Lite torrborstning på det och utblåsen är klara!

Limma lugnt!
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Härligt Janne! det går framåt om än sakta, men väl framåt! Det ser riktigt bra ut med de två ausblasen!
Skriv svar