Roma. Äntligen klar! Sid 9.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Stellan
Kontakt:

Re: Roma. Svampangrepp bringat under kontroll. Sid 6.

Inlägg av Stellan »

Stiligt! Helt enkelt stiligt!
Stellan Schroeder Englund
Daniel_A
Namn: Daniel Andersson

Inlägg av Daniel_A »

Det är ju helt klart flugsvamp på fördäck. Oerhört intressant att följa ditt bygge på många olika sätt. Du får systematiskt noggrant arbete att framstå som den konstart det faktiskt är. Jag gissar att du njuter ordentligt när du bygger :-)

/Daniel
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Stellan skrev:Stiligt! Helt enkelt stiligt!
Tack Stellan
Daniel_A skrev:Det är ju helt klart flugsvamp på fördäck. Oerhört intressant att följa ditt bygge på många olika sätt. Du får systematiskt noggrant arbete att framstå som den konstart det faktiskt är. Jag gissar att du njuter ordentligt när du bygger :-)

/Daniel
Jag njuter oftast när jag bygger. Just nu är jag i slutet av den sega perioden i bygget. (Det finns alltid minst en sådan) Omgång efter omgång av småprylar ska rensas på gjutskägg, snyggas till, detaljeras, maskas, målas och vädras. Det är segt och man undrar om det någonsin ska ta slut.
Bygget som helhet är superkul, speciellt i början och på slutet, men periodvis handlar det om att bita ihop och gneta vidare.
Nu närmar sig den orgiastiska slutfasen, då alla färdigmålade småprylar kommer på plats, modellen riggas, relingar kommer på plats, bortskavd färg bättningsmålas och modellen slutligen klarlackas i olika grader av matthet/blänk.

Men först ska jag göra en rundresa i Nordtyskland och besöka bl.a Tyska Flottans muséer i Wilhelmshaven och Kiel.
På återseende,
Uffe
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

20 st livflottar klara och på plats.

Bild

Alla livflottar försågs med segelduktäckningar av Greenstuff. Foton visar att de inte var speciellt enhetligt uppspända, så jag gjorde dem alla rätt individuella. På en bild har täckningen till en av flottarna öppnats, så jag gjorde likadant på en av flottarna. Utrustning att lägga i öppningen förbereds.

Tornen tillfälligt på plats.

Bild

Akterut.

Bild

Förut.

På återseende,
Uffe
Azgaron
Namn: Håkan Ekberg

Inlägg av Azgaron »

Snyggt jobbat! Ser fint ut så långt!

Håkan
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Uffe. Du får bygget att verka större i skala än vad det är. Gillar din skicklighet att få detaljer att bli så krispigt snygga!
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Jag börjar äntligen kunna skönja slutet på detta mitt segaste bygge hittills.

Bild

Det har knåpats med skeppsbåtar de senaste dagarna. Roma hade en hel drös, men lyckligtvis verkar det som hon aldrig hade mer än ett fåtal ombord. På så vis blev det lite mindre knåp för mig.

Bild

Med och utan durkar.

Bild

Målade.

Bild

Bild

Masterna äntligen på plats.
Nu återstår riggning och att sedan limma en massa artilleri och annat på plats.

Bild

För att känna mig lite nöjd och duktig ställde jag huvudartilleriet löst på plats.
Som sagt; avslutningen av bygget kan skönjas.

På återseende,
Uffe
SvenYoung
Namn: Sven Young

Re: Roma. Äntligen mastad! Sid 7.

Inlägg av SvenYoung »

Fattar inte hur jag kunde missa flera av dina senaste uppdateringar, Ulf, jag måste ha sovit eller nå't!

Supersnyggt som alltid, fantastisk detaljering och målning.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Erik Liljegren

Inlägg av Erik Liljegren »

Jäklar vad snyggt!

Jag har ju byggt pansar i 30 år men det är inte utan att det lockar lite att sätta skalpellen i Trumpeters HMS Roberts, jag har alltid gillat det fartyget. Jag lär mig mycket av att följa dina byggen, det är ju en lite annorlunda teknik att bygga fartyg än pansar. Det är en som bygger HMS Roberts på Model Shipwrights just nu också.

Eller också sätter jag igång med en Sherman till...
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Tack Sven!

Erik: Det är klart du ska testa att bygga HMS Roberts. Det är lärorikt att bygga nåt annat än det man vanligen bygger. Dessutom är det bra för bygglusten att testa nåt nytt. Ge dit inte in på några omfattande detaljeringar eller konverteringar. Det drar massor med tid och man tappar lätt sugen. Bygg, måla, spänn några riggtrådar och limma relingar där de syns.

Uffe
Skriv svar