A7V Sturmpanzerwagen (Färdig! s.3!)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Joakim Hultman

Re: A7V Sturmpanzerwagen (Uppdaterad, s.2!)

Inlägg av Joakim Hultman »

Stort tack för de uppmuntrande orden och hejaropen! :)
Björn B skrev:Snyggt. Får lust att börja på en själv.
Klart du ska! Kejsaren skulle förläna dig sin tacksamhet.
En liten fråga: har du fler böcker om A7V än dom på bilden i första inlägget?
Jag har två eller tre översiktsverk som berättar kort om A7V:n, men en av dem faller offer för den ofta upprepade myten om Sokol-kanonerna.
Lurifax skrev:Ahh, äntligen ett handfast raggningstip. Pickelhuva! Egetligen självklart när man tänker efter. Snyggt och funktionellt, t ex kan man spetsa grillkorvarna på piken ifall händer är greppar några öl ... eller annat :oops: ... :D
Inte vore Wilhelm II Kejsare av Guds nåde om han inte hade detaljerad kunskap inom alla viktiga områden!
Joakim Hultman

Re: A7V Sturmpanzerwagen (Uppdaterad, s.2!)

Gott mit uns!

Att spackla och slipa utan att råka få med sig ett par nitar här och där visade sig lättare sagt än gjort. Verdammt! Så det blev till att ersätta alla som strök med, och detta gjordes med hjälp av nitdekaler från Archer! Väldigt smidigt, det är upphöjda små prickar som appliceras precis som dekaler. Sehr gut!

Detta, i kombination med studier och anime-serien Girls und Panzer är orsaken till att det dröjt med uppdateringen av bygget. I den nämnda anime-serien får vi för övrigt en glimt av vad som kan vara enda gången som en A7V porträtterats i en tecknad serie:
Bild

Under korståget mot Finland hade Björn B med sig böcker om A7V:n, som illustrerade ett par saker som jag inte funnit i min egen referenslitteratur. Men nu är det fixat, och snart ska Mephisto målas ordentligt! Den märkliga gröna färg som pryder delar av Mephisto på bilderna råkade bara vara den som jag har massvis av och som jag sprutat på för att se om ytan och fogarna ser bra ut.

Bild
Apropå nitar var det. Byggsatsen saknar de nitar som satt nedanför gångjärnen på pansarplåtarna som hänger i för och akter, åtta stycken per sida. Med just Archers dekalset var detta dock lätt åtgärdat. Vorwärts!

Bild
Även om det förmodligen inte kommer att synas om man inte använder tandläkarspegel så valde jag att detaljera bandaggregaten lite extra. Warum nicht? Till vänster spännanordningen och till höger en kort axel så att drivhjulen faktiskt kommer i fysisk kontakt med vagnen.

Bild
Sist men inte minst borrades ett litet hål i kupolen på förarhytten, något som Björns böcker kunde berätta att så var det. Jag höll nästan på att glömma handtagen vid dörrarna också; två för varje sida. Ett monterat på dörren och ett direkt på pansaret intill.

Har jag glömt något mer får ni gärna hojta till NU innan det är dags för allas vår favoritkejsare...!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fragestunde mit Kaiser Wilhelm!
Bild

Frage:
Bäste Kejsare,
Nu på söndag är det EU-val, men jag har så svårt för att bestämma mig för vad jag ska rösta på! Hur ska jag göra?

Antwort:
Enfaldige undersåte,
På din valblankett fyller du i "Kaiser Wilhelm", så kommer du aldrig att få problem med att rösta igen. För ett storslaget Europa med bättre huvudbonader och bättre mustascher! Ja!

Frage:
Store Kejsare,
Jag har hört att A7V:n var sämre än de brittiska tanksen på alla sätt och vis. Stämmer det?

Antwort:
Käre undersåte,
Nein! A7V:n var underlägsen när det gällde terrängkörning, men å andra sidan var den betydligt snabbare än de brittiska tanksen! Detta kom väl till pass under Operation Mikael våren 1918, då A7V-vagnarna kunde hålla jämna steg med de framryckande stormtrupperna, till skillnad från de erövrade Mk IV:or i tysk tjänst som hamnade på efterkälken jämt och ständigt. De senare löpte dessutom betydligt större risk att bli inprickade av fientligt artilleri eftersom de var så långsamma, visade det sig.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det var allt från mig och Kejsaren för denna gång! Till nästa uppdatering så är det dags för Mephisto att bli kamouflagemålad.
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Re: A7V Sturmpanzerwagen (Uppdaterad, s.3!)

Inlägg av Björn B »

Snyggt med dom små detaljerna. Har en lite fråga

Bild
Har följt tipset och har nu en pickelhuva. Skulle nu behöva nitar också. Vilken storlek av Archers använder du?
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Kul.

Ju fler WW I byggen desto roligare.
Vi är nog många som sitter o jobbar på det nu.

Öken-Erik

CU@C4
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Alltid lika underhållande att läsa den här byggtråden, Joakim, njuter av detta!

Snygg detaljering, man glömmer att detta är 1/72.

Ser fram emot mer :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Joakim Hultman

Tack ska ni ha! :) Det är mig ett nöje att få presentera Kejsaren (och mitt A7V-bygge).
Björn B skrev: Har följt tipset och har nu en pickelhuva. Skulle nu behöva nitar också. Vilken storlek av Archers använder du?
Strålande! Varje karl och kvinna behöver en sådan.
Jag vet tyvärr inte vilken storlek det är på mina nitar. Vill minnas att jag köpte arket från Ministuff. Det enda på förpackningen som kan ge en ledtråd är "Set 1".
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Danke
Joakim Hultman

Gegen Frankreich!

Efter Björns provocerande franska kapprustning kräver Tysklands och Kejsarens ära en sista kraftfull offensiv! Vorwärts!

Bild
Jag inledde med att måla hela vagnen svart. Tanken var att det skulle fungera som en slags pre-shading genom att jag sedan sprutade på de följande lagren av färg över det svarta, men med mindre färgintensitet längs kanter och dylikt där jag ville att det skulle vara skuggat.

Sedan glömde jag att ta bilder genom resten av målningsprocessen, så nu är den färdig!
Inte särskilt pedagogiskt, jag vet. Påminner om denna:
Bild

Och så det färdiga resultatet:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Efter att kamouflaget sprutats på kletade jag ut oljefärg av kulören "Buff" från Abteilung längsmed alla ytor och drog av det mesta med en pensel doppad i thinner. Svart wash på det, och så lite MIG-pigment för damm, sot och rostfläckar. Bereit!

Därmed låter jag Kejsaren själv avsluta bygget med en sista frågestund.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fragestunde mit Kaiser Wilhelm!

Bild

Frage:
Bäste Kejsare,
Stämmer det att en del A7V-vagnar fann sin väg till Polen efter kriget?

Antwort:
Undersåte,
Nein. Precis som Storfot eller en modell med bra passform från Military Wheels så är det en myt utan någon som helst verklighetsförankring. Av de vagnar som överlevde kriget togs en handfull hem som troféer av segrarmakterna, medan resterande maskiner gjordes obrukbara av sina besättningar innan de lämnades över till och skrotades av Ententen.

Frage:
Käre Kejsare,
Om du hade en superkraft, vilken skulle det vara?

Antwort:
Käre undersåte,
Jag har redan en superkraft! Det är föga känt, men jag är fullt kapabel att använda min mustasch likt tentaklerna på en bläckfisk. Det är hur smidigt som helst när jag dricker te, eller när jag vill klappa min örn som gillar att sitta på mitt huvud, samtidigt som jag använder mina händer för att bläddra i tidningen.
Azgaron
Namn: Håkan Ekberg

Re: A7V Sturmpanzerwagen (Färdig! s.3!)

Inlägg av Azgaron »

Snyggt bygge! Fint vädrad!

Håkan
Ulf Lundberg

Re: A7V Sturmpanzerwagen (Färdig! s.3!)

Inlägg av Ulf Lundberg »

Sehr geehrter Herr Hultman,
herzlichen Glückwunsch an ihren sehr gelungen Modell von diesem berühmten Panzerkampfwagen!
Wegen dieser hervorragenden Leistung hat der Kaiser entschlossen, ihnen mit dem Ritterkreuts zu ehren.

Ulf Lundberg
Sesseladmiral über den neun Seen.
Kaiserliche Adjutant
Skriv svar