Arsenalens Sherman 1/6 ska byggas!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Stellan
Kontakt:

Re: Arsenalens Sherman 1/6 ska byggas!

Inlägg av Stellan »

Tack för erbjuden hjälp, Ulf!

Inga delar är paxade så om du vill bygga tornet går det mycket bra, Jakob.

Någon absolut deadline har inte satts (men leverans senast till Arsenalens kördag i september blir väl lämpligt) men själva idén med modellen är att bygga den i propert skick utan alltför mycket efterarbete och det borde inte ta allt för lång tid om man är några som hjälps åt. Grundmålning kan ske med sprayburkar för att sedan arbeta lite mer med nyanser med färgsprutan. Men vi börjar med byggandet...
Stellan Schroeder Englund
Rickard Malmborg

Inlägg av Rickard Malmborg »

Hejsan Stellan!

Helt fel förebild, skala och typ av modell för min del men jag gillar tanken så jag ställer givetvis upp och bygger något på modellen. :-)
Eftersom jag fått problem med synen (förhoppningsvis övergående) bygger jag helst sådant om som inte kräver någon större precision, en boggie eller två är nog det jag klarar av just nu.

Med vänlig hälsning
Rickard
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Utmärkt, Rickard! Helt rätta takter att ställa upp även om det bär emot rent ideologiskt. Ett par boggies är undanlagda. Kommer du på månadsmötet?
stefan karlsson

Inlägg av stefan karlsson »

Här finns en bild på hur man kan göra med en stor modell - butikschefen Bella "kliver in i" vagnen - hoppas länken funkar - facebook 27 juni 2013
https://www.facebook.com/arsenalen.sver ... =1&theater

Lite info om de fyra vagnar som fanns i Sverige, varav 3 finns kvar.

http://www.sphf.se/Axvall/Sherman.htm

Stefan
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Ja, funderingen på att bygga en svensk har ju funnits. Speciellt den som skrotades. Efter skrotning alltså... Såg igår att det verkar finnas olika kanondelar och mantlar till den stora howitzervarianten men även till det som jag förmodar var originalgjutningen med en något mindre pickadoll. Tusan, det blir till att tömma kartonghelv-tet igen... De synnerligen kassa dekalerna, som för övrigt bara består av stjärnor, kommer i vilket fall som helst att ersättas av schablonmålad märkning. Tack för inputen, Stefan. Lite att fundera på.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Ja, vilken variant har vi i förrådet nu då? http://the.shadock.free.fr/sherman_minu ... 105mm.html
stefan karlsson

Inlägg av stefan karlsson »

Stellan skrev:Ja, vilken variant har vi i förrådet nu då? http://the.shadock.free.fr/sherman_minu ... 105mm.html
Tittade du inte på det när ni var där? Du fick ju 1 minut extra i varje garage :-)
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Tack för att du släppte in oss i förråden, Stefan. Den extra minuten renderade dock i bildmaterial som påvisar att motordäcket ser annorlunda ut. Ska vi ändra det plus alla smådetaljer så har vi ett nytt projekt än det som var tänkt. Så antingen bygger vi rakt ur lådan och målar upp den som något amerikanskt eller så blåljuger vi och visar den som svensk men utan att det stämmer ett dyft. Då röstar jag för att bygger om helt så att den ser ut som den gjorde under utvecklandet av STRV 103. Vi ses 2025...
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

OK, vi verkar vara på rull med några som vill bygga stort. Baxar ned till månadsmötet i morgon om det dyker upp andelsbyggare då. Alla byggare får instruktioner till respektive delbygge, räds icke.

Här är Armoramas Unboxing video http://www.armorama.com/modules.php?op= ... artid=4891
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

1/6 är stort...
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Skriv svar