Omristning av panelinjer?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Nicklas Karlén
Inlägg: 879
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Omristning av panelinjer?

Inlägg av Nicklas Karlén »

Nu när pollen sätter stopp för kraftiga utomhusaktiviteter så kan man ju pula med tråkiga modell jobb inomhus typ rista om panellinjer.

Jag har ett gammalt och sunkigt Airfix Harrier projekt som jag tänkte testa att rista om linjerna på, inköpt på Open för 10 kr. Rista om linjer i större omfattning har jag inte gjort på 15 år eller så så det är väl på tiden.

Vad är bästa tillvägagångssätt sättet?
Slipa bort alla linjer på kroppshalvorna och börja från "noll" med en bra ritning, eller ta och slipa bort en eller ett par linjer i taget?
Jag har någon typ av ristverktyg som ser ut som en krok och en del ritsmallar i metall men funkar en nål i en pin vice eller finns det några andra bra tips?

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Omristning av panelinjer?

Inlägg av bergwall »

har prova en del olika verktyg. Mina erfarenheter i kronologisk ordning.

1. Bare metal foils "tandläkarverktyg"
2. Olfa P-cutter (=Tamiyas kopia)
3. Rakbladssåg, CMK men det finns andra fabrikat
4. Nål i stiftpenna
5. Micro Chisel scriber, Mission Models

Min erfarenhet/recension
1. Svår att hålla jämt tryck, spåret blir i min mening för brett och ibland ojämt. Trycker ut plasten åt sidorna. Odistinkt känsla, mer som att karva. (Helt kass.)
2. Riktigt fint verktyg. Ristar en fin tunn skåra. kanske lite klumpig men blir lite bättre om man slipar av främre uddan/hörnet (handtaget är dock fortfarande stort). En liten nackdel är att ritsen kommer någon tiondels millimeter från anhållet om man kör Dymotejp eller stålskala (eftersom skäret är V-format). Låter fånigt kanske men jag tycker svårigheten gör sig påmind om man försöker rista många parallella linjer med jämn spridning (händer som tur är väldigt sällan).
3. Ett oväntat användningsområde men det blir i mitt tycke en riktigt tunn fin linje. Skär ur en fin spiral precis som nr2. Distinkt i skäret. En fördel är att ritsen kommer precis i kanten på anhållet eller tejpen.
4. Lämplig till ritsmallarna, enklare att hålla dessutom har nästan alla andra verktyg egg på sidan som hugger i kanten på mallen (sliter på mallen). Efterbearbetning med något annat verktyg kan kanske behövas eftersom spåret blir ganska tunt.
5. Universallskaft med utbytbara skär. Jag provade ett T-format verktyg. Köpte en för ganska dyra pengar vill jag minnas men jag förstod inte storheten. Resultatet påminde om nr 1 men det var svårare att få tryck på skäret. Det kanske är skit bakom styret i det här fallet, andra lyckas kanske bättre. Verkar inte gå att få tag på längre. EDIT: Länk: http://misc.kitreview.com/tools/microch ... ewbg_2.htm
Senast redigerad av bergwall den 01 maj 2014, 01:06, redigerad totalt 1 gånger.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Omristning av panelinjer?

Inlägg av Andre B. »

När jag började arbetet med min Heller Mustang i 1/72 så slipade jag ner de panellinjer som jag ville ha bort. Vad som var bra med denna modell var att det ändå syntes var panellinjerna funnits. Så med hjälp av det, en ritning och en massa bilder kunde jag enkelt välja vilka panellinjer jag skulle rista in med hjälp av ett "tandläkarverktyg". Hade en lite fördel i att många panellinjer på Mustangens vingar var spacklade, slipade och målade.

Vet inte hur dun Harrier är. Men kanske syns det även på den var panellinjerna funnits någonstans efter slipning?

Med vänlig hälsning. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Omristning av panelinjer?

Inlägg av Björn Fransson »

Det här här ju inte direkt till favoritsysslorna, men de gånger jag gjort det har jag behållit de upphöjda linjerna och använt dem som mall, för att sedan slipa ner dem när modellen är färdigristad. Det innebär visserligen att den nya linjen hamnar någon halv millimeter fel, men i gengäld är det oändligt mycket enklare att få dem på hyfsat rätt ställe än när man slipar ner allt först och sedan ska försöka hitta rätt. Och problemet blir naturligtvis mindre i 1/48 än i 1/144...

Min erfarenhet är också att Olfa P-cutter är riktigt bra. Till skillnad från andra verktyg skär den dessutom bort den lilla plast som blir över. Annars hamnar den bredvid linjen som en liten upphöjning och är inte alltid helt enkel att slipa bort. Innan jag köpte den var omristning en pina, nu är det bara rätt småtrist.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Omristning av panelinjer?

Inlägg av Henrik R »

Rista är ju kul :-) Nej men seriöst, Jag köpte ett bladmått(finns på biltema bl.a) och slog isär bladen så dessa ligger lösa i en och en. Otroligt flexibla blir dessa och kan formas efter föremålet du ska rista på. Det blir superrakt och fint. jag rekommenderar också en bra "scribling tool" till detta. Jag rekommenderar Squadron Tools till detta. har en själv.

Bild
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Omristning av panelinjer?

Inlägg av Johan Elvin »

Vad det gäller ristningsverktyg kan jag rekommendera RB Produktions utbud.
http://www.radubstore.com/index.php?mai ... ath=77_110
Dom har bl.a. en variant som är mera som en fil vilket inte lämnar nåra upphöjningar samt att det blir väldigt fina linjer.
Nackdelen är väl att det kan vara svårt att komma in på trånga ställen, typ en vingrot.

Sen håller jag nog på Björns tips om att använda dom upphöjda linjerna som mall att rista efter och sen slipa ner dom.

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Omristning av panelinjer?

Inlägg av Mahatma G »

En okonventionell, men snabb, metod som faktiskt funkar [upptäckte det av en slump/misstag :o ] är följande:
1. Slipa bort alla upphöjda skarvar.
2. Pensla dem med EtAc; ofta syns det tydligt var de suttit.
3. Spänningarna i plasten (efter de tidigare upphöjda skarvarna) kommer att ge insjunkningar när EtAc:en löser upp ytan lokalt.
4. Skärp upp försänkningarna med lämpligt ritsverktyg till önskad tydlighet. Försänkningen fungerar oftast som tillräcklig styrning.
5. Putsa rent från grader.
6. Klart!
/G
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Omristning av panelinjer?

Inlägg av Robin Nilsson »

EtAc = etylacetat ifall nån inte var bekant med förkortningen.

Kan/Kunde köpas på apoteket om man kunde varunumret (Ethylis Acetas heter den på apotekiska), annars är EtAc en av huvudingredienserna i flera olika "nail polish remover" som finns på avdelningen för nagellack ...
/ Robin
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Omristning av panelinjer?

Inlägg av Sten Ekedahl »

Och sedan den viktigaste grundregeln: När du tycker att det nog behövs ett "drag" till i linjen med ditt verktyg, så gör det inte det.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Skriv svar