Håller på med en Avenger..som är klar

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Håller på med en Avenger..som är klar

Inlägg av Henrik R »

Im not dead!

Jag håller på att smälla ihop en TBM Avenger i George Bush style!
En Japanhämnare är inte helt fel måste jag säga. Pacific teatern är en intressant period med många skumma flygetyg. Den här ska ju normalt användas som torpedbombare, men det visade sig vara ypperligt flyg till markmål. Laddad med 1000 kg bomber istället för en torped.

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Henrik R den 02 maj 2014, 00:08, redigerad totalt 2 gång.
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Håller på med en hämnare!

Inlägg av Snussugen »

Läckert målat!
Live & let dry.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Håller på med en hämnare!

Inlägg av SvenYoung »

Jag kan bara hålla med om att Pacific theatre är jätteintressant när det gäller flyg (och pansar för den delen).

Skulle jag någonsin ge mig på ett flyg, skulle det säkert bli ett Pacific plan.

Snyggt målat, Henrik, spännande att du växlar mellan flyg, fartyg och annat - trevlig variation!
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Håller på med en hämnare!

Inlägg av Björn Fransson »

Oj! Jädrans snyggt! Mer! Mer!
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Håller på med en hämnare!

Inlägg av Sten Ekedahl »

Ser mycket bra ut. Men - i den fuktiga och salta miljön till havs tilläts aldrig plåten bli synlig pga korrosionsrisken. Istället gällde bättringsmåla, bättringsmåla och åter bättringsmåla. Så istället för avskavd färg fick du efter en tid lite av ett lapptäcke av blåa nyanser efter alla bättringsmålningar.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
commander
Inlägg: 128
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:49
Namn: Andreas Agensjö
Ort: Kungsängen

Re: Håller på med en hämnare!

Inlägg av commander »

Lysande bygge amigo! Blir mycket tjusig! Den ser vi fram emot :)

/Leverantörn'
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Håller på med en hämnare!

Inlägg av Henrik R »

Tack all för värmande kommentarer!
commander skrev:Lysande bygge amigo! Blir mycket tjusig! Den ser vi fram emot :)

/Leverantörn'
Tack mannen! Som alltisch! /Handlarn
Sten Ekedahl skrev:Ser mycket bra ut. Men - i den fuktiga och salta miljön till havs tilläts aldrig plåten bli synlig pga korrosionsrisken. Istället gällde bättringsmåla, bättringsmåla och åter bättringsmåla. Så istället för avskavd färg fick du efter en tid lite av ett lapptäcke av blåa nyanser efter alla bättringsmålningar.
I teorin så håller ditt argument säkert. Men det är nog skillnad på offensiva och defensiva divisioner. De som ideligen vart utsatta för räder,kamikaze eller övriga angrepp. Dom hade nog inte tid att måla om hela divisionen om FI stod utanför dörren och knackade på. I skarpt läge finns det nog inte riktigt med tid för att underhålla. Möjligen på hangarfartyg då. Detta syns ju tydligt på denna Corsair som är rätt "plåtren" i framkant på ena vingen och runt kanonen, motorkåpan är härligt blästrad den oxå:
Bild

Men den så kallade "gå-stigen" vid vingrötterna är oftast ordentligt nednött speciellt på Avengern:
Bild

Ett praktexempel på "plåtrena" nötskador så har vi ju AoH Toni Canforas Corsair från Cuadalcanal, som blev Best in show på 08-open med nästan 100 poäng.
Bild


Hur som helst! Jag har ett helvettes problem......Det är så att enligt de sopiga instruktionerna så kunde man montera kanontornet EFTER att man monterat ihop hela flygplanet. Det går fan inte...
Det går inte in i flygplanskroppen helt enkelt. Nu är jag sådär lagom glad. haha! Ja Hin Håle! nån som har nått tips om hur man löser det här utan att gräva sönder hela flygplanet?
Bild
Senast redigerad av Henrik R den 28 apr 2014, 10:16, redigerad totalt 1 gånger.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Håller på med en hämnare!

Inlägg av magnusf »

Jo, det ska gå! Lyckades leta upp anvisningarna från Accurate Miniatures hemsida (jag förutsätter det är en sådan modell du bygger?) här: http://web.archive.org/web/200512170133 ... rret.shtml

Hälsningar

Magnus
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Håller på med en hämnare!

Inlägg av Henrik R »

Tack Magnus! Det var den instruktionen jag letade efter!. Men det förutsätter att huven inte sitter på plats. Det gör nämligen det i instruktionen. Monteringen av kanontornet i Accurate minatures model är enligt instruktionen EFTER att man limmat dit huven. Det är ju där problemet sitter för alla människor. Hade inte huven suttit där så hade det går galant. Hmm...
Axx
Inlägg: 202
Blev medlem: 26 jan 2012, 00:43

Re: Håller på med en hämnare!

Inlägg av Axx »

Kolla på tråden om mitt avengerbygge. Lyckades tråckla i tornet på snedden. /Axel.
Skriv svar