SAAB Project B3LA - Light Attack/Advance Trainer, 1:48 scale

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Eriksson

Re: SAAB Project B3LA - Light Attack/Advance Trainer, 1:48 s

Inlägg av Björn Eriksson »

Nu har det sågats igen! (slakt, slakt och åter slakt)

Bild
Jaguarens huvudvingat har fått släppa till och bli B3LA stabbar.

Bild

Bild
Su-25:ans huvudvingar skall sågas till och bli huvudvingar på B3LA modellen.
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Emil Lindberg

Inlägg av Emil Lindberg »

Björn Eriksson skrev: (8 st. på eventuellt dubbla dubbellavetter som på F-4 Phantom eller liknande)

Det skulle aktuellt balkläge nog inte palla.
Björn Eriksson skrev: på centerbalken under kroppen har jag ännu inte bestämt mig än kanske något ytterligare med spaningskapacitet eller en extra tank typ Gripen/Danska Draken.

Om du ska ha attacklast föreslår jag extra-/fälltank.
Björn Eriksson skrev: Är öppen för andra beväpningsförslag och även tips på vad jag kan använda för att lyckas schratcha/konvertera till SAABs tänkta Robotar B83 & 372
För RB 72 föreslår jag att du utgår från RB 24B/AIM-9B, eftersom det känns som om de skulle haft ungefär samma diameter (bla för att slippa utveckla nya lavetter och vingspetsbalkar och alltså kunna återanvända gamla lavetter eller köpa hyllvara).
Björn Eriksson skrev: På detta orginalfoto/kopia på en modell antagligen byggd på någon SAAB avd. ser beväpningen ut att vara 4 st. Rb 05 och 2 st. Rb 24,
Man tog nog vad man hade
Björn Eriksson skrev: Förstasidan på ovannämda SAAB-broshyr, och här har vi en helt annan typ av beväpning, har ingen aning om vad det kan vara, kanske någon typ av brandbomber?
Konstnärlig frihet?
Björn Eriksson skrev: Nu vet jag varför jag valde att sätta i Viggens kattpultstolar i min 1:72 modell, hade ju denna broshyr som huvudreferens när jag byggde den, och man får ju säga att stolarna på denna bild verkligen liknar Viggens stolar, Notera också den tvärhuggna nosformen samt huvens annorlunda utformning som mer liknar den som finns på JAS 39B/D Gripen.
Om du inte gjort det tidigare bör du kolla B3LA-broschyrerna i B3LA-gruppen på Facebook, under fliken "Filer" och jämföra sidoprofilerna på kabinen. Den ena är broschyren är av senare årgång än den andra, och huvarna och stolarna skiljer sig åt.....
Björn Eriksson skrev: Denna profil gjord av Tor Karlsson finns att betrakta i Sven Stridsbergs Viggen bok,
Notera Kattapultstolar och den annorlunda utformade fenan!
Enligt dåvarande projektledaren och en del andra dokument skulle B3LA ha utrustats med modifierade Draken-stolar.
Podden på fenan förekom på några B3LA-liknande utkast i 1600-serien. Men på 1800-serien, d.v.s äkta B3LA, har jag inte sett en sådan, ej heller på mock-up:en.
Notera också den "felaktiga", tredelade huven. Denna förekom på tidiga utkast av B3LA, men inte senare eller på mock-up:en.
Björn Eriksson

Tack för info Emil!

Misstänkte nog att en BK 90 á 600 kg och fyra Rb 83 á ca: 100 kg st. + en Rb 72 på vingspetsen skulle per vinge bli för tungt, får gå ner på en dubbellavett med två Rb 83 per vinge.

Är du helt säker på att det skulle vara samma diameter på Rb 72 som på Rb 24, jag upplever den som om att den hade en något större diameter när man tittar på den lavett den är upphängd på.

Är det realistiskt att använda JAS Gripens extratank?

Du säger en modifierad Draken stol, är det då en visuell modifiering av stolen eller rent teknisk modifiering som inte syns visuellt?

Övriga punkter är mest egna reflektioner jag gjort.
Senast redigerad av Björn Eriksson den 23 apr 2014, 01:49, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala

Björn Eriksson

Byggupplägget på detta B3LA 1:48 bygge kommer att skilja sig markant från 1:72 bygget.

Har nu helt skippat en bakdel från Italeris JAS 39 Gripen (som inte skulle ha funkat)
och istället hittat detta ök till modell, som jag ändå aldrig skulle ha byggt (köpte den för 170 spänn för ett halvår sedan)

Bild
Bakdelen har en hög potensial att kunna bli något bra på B3LAn

Bild
Här ser vi nu den avkapade främre kroppdelen från Airfix Jaguaren med ursågat hjulhus för huvudstället,
och bakdelen från Revells Starfighter samt ett motorutblås från Kitty Hawks JAS 39 Gripen
som nu istället har Aires motorpaket samt cockpit,
känner mig nu nöjd med valet av delar som helt klart har potensial att kunna bli en B3LA i slutändan.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
En bit från Airfix Hawkens huvudvinge får bli vertikal stabbe/fena
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala

Emil Lindberg

Björn Eriksson skrev: Är du helt säker på att det skulle vara samma diameter på Rb 72 som på Rb 24, jag upplever den som om att den hade en något större diameter när man tittar på den lavett den är upphängd på.
Nope! Enligt denna sida hade RB 72 en diameter på 175 mm. Så AIM-4 eller ASRAAM kanske passar bättre?
Björn Eriksson skrev: Är det realistiskt att använda JAS Gripens extratank?
På en del ritningar är B3LA utrustad med en badkarsliknande (i sidoprofil) kapsel under kroppen, dikt an mot skalplåten. I vissa fall är det en bombkapsel, men i vissa fall är det "något annat" - kanske en extratank.
Jag har för mig att balkläget under kroppen skulle vara ett "inbyggt" balkläge, utan utanpåliggande vapenbalk.
Björn Eriksson skrev: Du säger en modifierad Draken stol, är det då en visuell modifiering av stolen eller rent teknisk modifiering som inte syns visuellt?
Jag har bara hört "modifierad". Men förmodligen handlade det om sänkt lägsta utskjutningshöjd och komforthöjande åtgärder. Ska kolla lite mer i ett dokument jag har. Men förmodligen handlade det om saker som inte syns i skala 1/48.
Björn Eriksson

Tack Emil!

För att konvertera till Rb 72 kommer jag nog att använda en Rb 99 AIM-120 AMRAAM som har en dimeter på 180 mm. (skiljer ju bara 5 mm. på den) då blir det nog något lättare att få till snygga fenor och styrroder samt de detaljer som skall vara mellan fenorna.

Sen blir det också till att köpa in Maestro Models Bombkapsel BK M90/DWS 39 Mjölner

Du har säkert rätt i att det är en åtminstone delvis inbyggd centerbalk under kroppen, för jag har sett någon stans där man kan se en antydan till balk som bara sticker ut ytterst blygsamt, och på den kommer jag att hänga på en 1200 liters extratank alá Gripen

I cockpit blir det då helt oförändrade/rena Draken stolar (från Hasegawa lådan)
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala

Björn Eriksson

Tack för bilden du skickade på Facebook Emil!

Bild
Är detta Bombkapseln du talade om?
och blev den en realitet på AMXen om det var ett samarbete med Aeritalia-Embraer?
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala

Emil Lindberg

Björn Eriksson skrev:Bild
Är detta Bombkapseln du talade om?
Nej, det är sannolikt inte en bombkapsel. Extratank? Spaningskapsel? Automatkanonkapsel?
Björn Eriksson

Fri tolkning alltså!
Från sida ser den ju misstänkt likt ut som Gripens 1200 liters extratank, men framifrån vetetusan vad den liknar med sin kvadratiska utformning, kanske en spaningskapsel?
De skumma i det hela är ju att den den benämns som Robot Rb 199!
eller är det något som är utanför bild?

Håller nog fast vid att köra med Gripens extratank på modellen ändå!
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala

Emil Lindberg

Björn Eriksson skrev: De skumma i det hela är ju att den den benämns som Robot Rb 199!
eller är det något som är utanför bild?
RB 199 är motortypen. Den avbildade B3LA-varianten hade projektnummer 1806. Den "vinnande" B3LA-varianten var 1805 och hade F404-motor
Björn Eriksson skrev: Håller nog fast vid att köra med Gripens extratank på modellen ändå!
Jag skulle ha valt något fyrkantigare (sett framifrån) eftersom inga runda saker förekommer under kroppen på de ritningar jag har sett (att det förekommer runda saker på teckningar är ju en annan sak). Eller ingen extra-/fälltank alls är ju ett alternativ. Får en JAS 39- (f.d F-35-) fälltank + balk ens plats mellan buken och marken?!? Tänk på att markfrigången skulle vara hyfsad eftersom B3LA skulle kunna taxa på gräs och grus
Skriv svar