Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48) FÄRDIG s.18

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av Johan Elvin »

Har varit en hyfsat produktiv påsk, trots det bra utevädret (i alla fall runt mina trakter).

Nu står hon på sina egna ben till slut....

Bild

Bild

Bild

Tycker jag fick till stansen ganska hyfsat...


Och om ni inte misstycker bjuder jag på en liten orgie i närbilder på dom färdiga ställen

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Det var det, då ska jag bara fundera på vad jag ska ta mig härnäst på modellen. Finns många småsaker kvar att göra.
Vapenbalkar
Beväpning
Luftbromsar
Montera Stabbarna
Fixa det sista i cockpit
Nya stolar......
mm, mm

På återseende
Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av Niklas »

Denna gillas skarpt! Fina detaljer du fått till, och målningen blev riktigt bra!
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av Daniel_A »

Johan Elvin skrev:Och om ni inte misstycker bjuder jag på en liten orgie i närbilder på dom färdiga ställen
Klart vi vill se närbilder! Orgie är väl ett passande ord, för visst är detta modellbyggarporr av det smaskigare slaget :oops: :D

/Daniel
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av Sten Ekedahl »

Det kan vara fotovinklarna som spökar, men nosstället ser ut att sitta lite snett på några bilder.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av Johan Elvin »

Tackar, tackar.

Sten. jag tror nog det är kameran som ljuger lite, för IRL så är nosstället ganska rakt på modellen. Det ska dock påpekas att på förebilden ska faktiskt nosstället luta framåt något, vilket jag inte lyckades få till som jag ville, men men..

Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
ecafrze
Inlägg: 138
Blev medlem: 08 feb 2012, 13:16

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av ecafrze »

Jävla skit.. Blev precis dreggelskador på tangentbordet.. Dina bilder är inget annat är ren PLASTPORR!!!!
_________________________
Fredrik Zetterberg

Plastmodeller är inte en hobby - det är en livsstil
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av Johan Elvin »

ecafrze skrev:Jävla skit.. Blev precis dreggelskador på tangentbordet.. Dina bilder är inget annat är ren PLASTPORR!!!!
:lol:
Tackar Fredrik. Det är roligt att höra när det kommer från dom som gjort modellen..

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av Johan Elvin »

Hej
Har inte så jättemycket nytt att visa, har mest jobbat med att få detaljer på plats.

En del är förvissa ganska stora detaljer 8-)

Stabbarna och utblåset monterat...

Bild

stötdämparen på bakkroppen på plats och likaså bränsledumpröret (tror jag det är)
Stötdämparen fick scratchas helt å hållet då den som kommer med i satsen inte ser ut som den gör på J 32B

Bladantennen på undersidan likaså den på plats samt det rör som sticker ut bredvid.

Bild

Resterande antenner och pitotrör monterade

Bild

Sen har jag pillat ihop luftbromsarna.
Och då menar jag det verkligen, detta var bland det pilligaste jag gjort tror jag. Och det underlättades inte av att beskrivningen är otydlig på placeringen av vissa av bitarna.

En sak jag lärt mig till nästa bygge är att sätta ihop dessa i ett tidigare stadium (typ innan man tar upp hålen för dom i plasten)...
Naiv som jag var trodde jag att storleken på dom skulle stämma med panellinjerna i plasten. Tji fick jag, så jag fick slipa ner luftbromsarna en hel del för att få dom att passa + försiktigt slipa upp storleken på hålen i plasten.
Man lär så länge man lever...

Bild

Bild

Bild

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av Björn Fransson »

Har gjort exakt samma resa med luftbromsarna. Fast i 1/72... Inget man ser fram emot att göra igen. Så jag vet vad du menar. Som du skriver, bör de fixas samtidigt som man tar upp hålen.

Synd att ingen bemödat sig med att göra dem i resin. Men dina ser verkligen snygga ut!
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)

Inlägg av Henrik R »

Haha. Jag gjorde precis exakt samma fel med luftbromsarna och det som gör det jävligare, jävligare är att Tarangus plast är hård och tjock, vilket gör monteringen riktigt jobbig.
Luftbromsarna var trixiga vill jag minnas, men du lyckades få till dem supersnyggt Johan. Ett riktigt fett bygge den där lansen.
Skriv svar