Jaguarens huvudvingat har fått släppa till och bli B3LA stabbar.

Su-25:ans huvudvingar skall sågas till och bli huvudvingar på B3LA modellen.
Björn Eriksson skrev: (8 st. på eventuellt dubbla dubbellavetter som på F-4 Phantom eller liknande)
Björn Eriksson skrev: på centerbalken under kroppen har jag ännu inte bestämt mig än kanske något ytterligare med spaningskapacitet eller en extra tank typ Gripen/Danska Draken.
För RB 72 föreslår jag att du utgår från RB 24B/AIM-9B, eftersom det känns som om de skulle haft ungefär samma diameter (bla för att slippa utveckla nya lavetter och vingspetsbalkar och alltså kunna återanvända gamla lavetter eller köpa hyllvara).Björn Eriksson skrev: Är öppen för andra beväpningsförslag och även tips på vad jag kan använda för att lyckas schratcha/konvertera till SAABs tänkta Robotar B83 & 372
Man tog nog vad man hadeBjörn Eriksson skrev: På detta orginalfoto/kopia på en modell antagligen byggd på någon SAAB avd. ser beväpningen ut att vara 4 st. Rb 05 och 2 st. Rb 24,
Konstnärlig frihet?Björn Eriksson skrev: Förstasidan på ovannämda SAAB-broshyr, och här har vi en helt annan typ av beväpning, har ingen aning om vad det kan vara, kanske någon typ av brandbomber?
Om du inte gjort det tidigare bör du kolla B3LA-broschyrerna i B3LA-gruppen på Facebook, under fliken "Filer" och jämföra sidoprofilerna på kabinen. Den ena är broschyren är av senare årgång än den andra, och huvarna och stolarna skiljer sig åt.....Björn Eriksson skrev: Nu vet jag varför jag valde att sätta i Viggens kattpultstolar i min 1:72 modell, hade ju denna broshyr som huvudreferens när jag byggde den, och man får ju säga att stolarna på denna bild verkligen liknar Viggens stolar, Notera också den tvärhuggna nosformen samt huvens annorlunda utformning som mer liknar den som finns på JAS 39B/D Gripen.
Enligt dåvarande projektledaren och en del andra dokument skulle B3LA ha utrustats med modifierade Draken-stolar.Björn Eriksson skrev: Denna profil gjord av Tor Karlsson finns att betrakta i Sven Stridsbergs Viggen bok,
Notera Kattapultstolar och den annorlunda utformade fenan!
Nope! Enligt denna sida hade RB 72 en diameter på 175 mm. Så AIM-4 eller ASRAAM kanske passar bättre?Björn Eriksson skrev: Är du helt säker på att det skulle vara samma diameter på Rb 72 som på Rb 24, jag upplever den som om att den hade en något större diameter när man tittar på den lavett den är upphängd på.
På en del ritningar är B3LA utrustad med en badkarsliknande (i sidoprofil) kapsel under kroppen, dikt an mot skalplåten. I vissa fall är det en bombkapsel, men i vissa fall är det "något annat" - kanske en extratank.Björn Eriksson skrev: Är det realistiskt att använda JAS Gripens extratank?
Jag har bara hört "modifierad". Men förmodligen handlade det om sänkt lägsta utskjutningshöjd och komforthöjande åtgärder. Ska kolla lite mer i ett dokument jag har. Men förmodligen handlade det om saker som inte syns i skala 1/48.Björn Eriksson skrev: Du säger en modifierad Draken stol, är det då en visuell modifiering av stolen eller rent teknisk modifiering som inte syns visuellt?
RB 199 är motortypen. Den avbildade B3LA-varianten hade projektnummer 1806. Den "vinnande" B3LA-varianten var 1805 och hade F404-motorBjörn Eriksson skrev: De skumma i det hela är ju att den den benämns som Robot Rb 199!
eller är det något som är utanför bild?
Jag skulle ha valt något fyrkantigare (sett framifrån) eftersom inga runda saker förekommer under kroppen på de ritningar jag har sett (att det förekommer runda saker på teckningar är ju en annan sak). Eller ingen extra-/fälltank alls är ju ett alternativ. Får en JAS 39- (f.d F-35-) fälltank + balk ens plats mellan buken och marken?!? Tänk på att markfrigången skulle vara hyfsad eftersom B3LA skulle kunna taxa på gräs och grusBjörn Eriksson skrev: Håller nog fast vid att köra med Gripens extratank på modellen ändå!