Gammalt boktips - Operation Garbo

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Gammalt boktips - Operation Garbo

Inlägg av Lerxzt »

Hejsan..

Nu när den ryska Björnen har börjat röra på sig igen fick jag lust att plocka fram mina gamla "Operation Garbo" böcker som jag senast läste i slutet på 80-talet.. Till min förvåning så blev läsningen intressant just med tanke på tiden som gått. Intressant att jämföra försvarssituationen då kontra vår försvarssituation idag. Fick en hel del tankeställare hur vår förmåga idag skulle kunna bemöta ett potentiellt angrepp.. Dessutom inga JAS så långt ögat kan läsa, utan bara Jakt Viggen ;)

Har Ni inget för Er så rekommenderas en omläsning av dessa böcker.. Ni som inte har läst dem kan alltid hitta böckerna på tradera eller liknande.

Harry Winter - Operation Garbo
Harry Winter - Operation Garbo - Slutet
Harry Winter - Operation Garbo - Upplösningen

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Gammalt boktips - Operation Garbo

Inlägg av Lars Befring »

minnen från förr!

jag har mitt ex signerat av författaren =)

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Re: Gammalt boktips - Operation Garbo

Inlägg av Emil_Juhl »

Då måste jag passa på att rekommendera Lars Wilderängs böcker Midvintermörker och Midsommargryning.
Har själv inte läst Operation Garbo men har förstått att Wilderängs böcker går i samma tema. Dock med JAS, Strv 122 och strf 90 och inte ett jaktviggen så långt ögat kan nå ;)
Senast redigerad av Emil_Juhl den 16 apr 2014, 10:47, redigerad totalt 2 gång.
Mvh
Emil Juhl
Janne Nilsson
Inlägg: 2216
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Gammalt boktips - Operation Garbo

Inlägg av Janne Nilsson »

Nostalgi. Var det inte en serie på tre böcker?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Operation_Garbo

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Micke A
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:08

Re: Gammalt boktips - Operation Garbo

Inlägg av Micke A »

Helt klart nostalgi! Det riktigt roliga är att jag har självupplevt två episoder från böckerna. Båda skedde "på riktigt" under dels en slutövning , kanske 86? när ett helt brigadskyttekompani snyggt framryckte med reglementerade avstånd norr om Arlanda och i ett svep "utplånades" av den elake fiendens flyg.... Tror mig minnas att en av författatarna var med vid tillfället`?

Den andra episoden utspelar sig under mobiliseringen när stabsfuriren kommer in och undrar var han ska lägga stridsplanerna och får svaret att lägga dom på toaletten.... En plan överlever sällan första kontakten med fienden, eller hur Janne ! :D

Wilderängs böcker är klart skrivna i samma stil och är tämligen realistiska , läste den första när jag vår på Gotland några dar förra året.

Micke A
nostalgiker = det var annorlunda förr :lol:
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Re: Gammalt boktips - Operation Garbo

Inlägg av Emil_Juhl »

Måste dock tillägga att även om jag inte läst Operation Garbo så har jag faktisk en rolig historia kring böckerna.
Det var nämligen såhär att en kompis och jag fick för oss att vi skulle köpa böckerna när vi gick i gymnasiet (10-12 år se). Vi traskade runt i Lund och försökte hitta så många bokhandlare som möjligt som vi kunde fråga.
Men vi fick avslag efter avslag. Ingen verkade ha de här böckerna. Vi gjorde ett försök till och traskade in i den sista bokhandeln. Vi frågade damen i kassan ifall de möjligtvis råkade ha Operation Garbo av Harry Winter.
Hon tittade lite förvirrat på oss och sa att hon nog fick höra med chefen för hon kände inte alls igen varken författare eller titel. Medans damen försvann in bakom kulisserna i jakten på sin chef så började vi titta oss omkring bland böckerna i butiken.
Ett visst tema börja uppenbara sig. Bok efter bok hade titlar som "Jesus, Guds son", "Kärleken till Gud, så fann jag vägen" och "10 sätt att finna lycka genom bön". Och när jag tänkte efter så insåg jag att affären dessutom hette Arken och låg bredvid domkyrkan.
Efter någon minut kom chefen in och meddelade att de tyvärr inte hade Operation Garbo.
Vi tackade så hjärtligt och traskade hem.
Mvh
Emil Juhl
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Gammalt boktips - Operation Garbo

Inlägg av Lerxzt »

Tack Emil för boktipset, skall genast undersöka dessa två!

@Janne. Jo, det var tre böcker :)

@Emil. Det är lika svårt idag, men för några hundralappar kan du hitta dessa på köp/sälj sidor..

// Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Gammalt boktips - Operation Garbo

Inlägg av Johan i Hok »

Köpte dom som pocket på antikvariati Sävsjö. Eftersom det var 50% på ordinarie pris gick det på hela 3 kronor......
Helt klart intressant läsning.Övriga fynd var nummer 22 av tidskriften Longitude som innehåller en lista över 4 och 5 mastade råseglare, Åke Svenssons "De vita bussarna",Jan Davidssons "af Chapman ex Dunboyne, ex GD Kennedy", "För fulla segel"/ Rydbergsgastarna samt inte minst den riktiga kioskvältaren "Luftpostens historia i norden" av Örjan Lüning.
Kan kanske vara så att jag är en nörd.....

Johan i Hok
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Gammalt boktips - Operation Garbo

Inlägg av Mahatma G »

Emil_Juhl skrev:Då måste jag passa på att rekommendera Lars Wilderängs böcker Midvintermörker och Midsommargryning.
Jag kollade på vinst och förlust på bibblan och, minsann, bägge böckerna stod på hyllan.
Det gör de inte längre... :mrgreen:
/G
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Gammalt boktips - Operation Garbo

Inlägg av Sten Ekedahl »

Har också upplevt en händelse som indirekt kom med i (första) boken. På 80-talet var jag ibland med och spelade tabletop wargames. Vi var ett gäng som en helg spelade en episod på östfronten. När han som ledde ryssarna lät en rysk skyttepluton inta stridsställningar i en övergiven bondgård, meddelade spelledaren att mannarna hittat ett stort förråd med vodka där och genast började dricka upp det. Påföljden blev att plutonen blev stridsoduglig under resten av spelet. En av deltagarna i spelet jobbade på den tiden på Försvarshögskolan tillsammans med en av författarna. Han relaterade vårt spel for denne, och så föddes iden till de ryska trupper som länsade taxfreebutikerna på Arlanda på all sprit och därmed blev stridsodugliga.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Skriv svar