du tillräckligt med luft), 2 på skalan ger en luftstråle som du definitivt känner om du håller handflatan
5-10 cm framför airbrushen. Bar är den svarta skalan och psi är den röda, bar är tryckenhet enligt
europeiskt system, psi är pound per square inch (trycket 0,454 kg per kvadrat-tum d.v.s en yta som
2,54 x 2,54 cm stor)
Eftersom du säger att den bara sprutar luft så ligger problemet nånstans runt munstycket/färgkoppen.
Det som händer när du släpper fram luft (trycker ner avtryckaren) är att luft kommer ut framtill vid
nålen, mellan nålen och munstycket den sitter i finns det en öppning (nålens diameter vid munstyckets
framkant är något mindre än munstyckets innerdiameter) och luften som strömmar förbi nålen och
munstycket skapar ett undertryck (sug) framför springan mellan nål och munstycke.
Det är detta undertryck som suger med sig färgen/vätskan.

Problem som kan uppstå.
1. Färg eller annat klägg täpper till runt nålen -> undertrycket orkar inte sug ny färg förbi "proppen"
2. Röret i färgkoppen är tilltäppt och/eller det rör på sprutan där koppen sitter är tilltäppt.
3. Nålen har inte dragits tillbaka.
Fel 1 & 2 lär det väl inte handla om, jag antar att det är en ny airbrush ?
Nålens läge: På en single action så reglerar man nålens läge i förväg genom att skruva på den mörka ringen
näst längst ut till höger i bilden ovan (den yttersta skruven kallar Badger för needle chuck och den låser fast nålen
i förhållande till den svarta ställskruven).
När du vill ha smalare linjer så ska nålen åt vänster i bilden, för bredare linjer ska nålen åt höger.
Jag antar att skruven är högergängad (som de flesta vanliga skruvar) och då ska du skruva "in" den för smala linjer
och skruva "ut" för bredare.
Det man kan göra fel på är att inte justera det innersta läget korrekt, då tror jag att man kan spräcka munstycket
genom att skruva "in" nålen för långt och pressa den för långt fram i munstycket.
Lossa den yttersta skruven helt, vänd airbrushen med med munstycket neråt och låt nålen åka fram (inte trycka).
Skruva in den mörka ringen tills det blir stopp (inte tokdra), skruva till den yttersta chucken så att nålen låses fast till
den mörka ringen. Nu ska det bara gå att justera nålen utåt. Varje gång man tagit ut nålen för att rengöra så måste
den justeras till rätt noll-läge igen.
Har du läst den här ?
http://www.badgerairbrush.com/PDF/Model ... 20Book.pdf
/ Robin