Kompressor!

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Robin Nilsson

Re: Kompressor!

Inlägg av Robin Nilsson »

Om du köpt detta filter:
Bild
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... are-17299/
Så har den invändig 1/4-gänga i ingången (upptill på bilden)
På utgången har den utvändig 1/4-tum och där ska denna passa:
Bild
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... pel-15414/
På den ska du sedan ha en specialpryl som omvandlar från 1/8-tum till Badgers special (Badger har
även en airbrush-slang med 1/8-tum anslutningar)
Alternativt använder du denna från Rebell som omvandlar från 1/4-tum direkt till Badgers egna gänga.
http://www.rebell.com/painting/kompress ... aptor.html
Bild

I snabbkopplingen på kompressorn kan du ha en sån här (köpa nya nipplar, se nedan för allternativ):
17273
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... -st-17246/
Bild
Skruva filtret på den utvändiga gängan (med gängtejp) på nr 17273 och sen
adaptern från Rebell
Bild

på den utvändiga gängan i botten på filtret (med tejp)

För att slippa köpa nya snabbkopplingsnipplar så skulle jag vilja rekommendera att du kopplar ihop
den nippel du redan köpt med denna :
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... kel-17262/
Bild
för då sticker inte filtret rakt ut och är ivägen utan det pekar neråt

Alltså: Nippel du redan köpt, vinkelkoppling, filtret, adaptern från Rebell och sen slangen.
Kruxet med detta är att filtret hänger på slangen men det borde inte störa så mycket, kanske till och med
en fördel får då kan du ansluta din airbrush till vilken kompressor som helst som har en passande snabbkoppling.

Shopping-lista: Vinkel 17262 från Biltema,
Adapter från Rebell.

/ Robin
Snussugen

Inlägg av Snussugen »

Oj, det där var en del. Man får tacka så mycket Robin!

Så!

Adapter från Rebell... och Skarvhylsa från Biltema? That's it? Absolut ingenting annat? :D
Live & let dry.
Robin Nilsson

Snussugen skrev:Oj, det där var en del. Man får tacka så mycket Robin!

Så!

Adapter från Rebell... och Skarvhylsa från Biltema? That's it? Absolut ingenting annat? :D
Med tanke på vad jag lyckats med hittills (missade att du skulle ha ett filter) så hoppas jag verkligen att det går bra den här gången ;-)
Innan du åker till Biltema så vill jag att du kollar ungefär hur delarna kommer att hänga från snabbkopplingen, stoppa i snabbkopplingsnippeln och håll filtret ungefär där det kommer att hamna, du får gissa hur mycket som vinkelkopplingen bygger i sidled, det viktiga är att kopplingarna och slangen får plats utan att bli klämda
mot sidan av tanken. Snabbkpplingen kan rotera men filtret kommer ändå att hänga "neråt" efter en stund.

Innan du åker, 1/4-tum-till-1/4-tum vinkel med utvändig borde finnas hos rörfirma i Åsarp eller i närheten (se annat inlägg) så kolla innan du åker alla milen till Biltema, prylen från Rebell kommer ju på posten så du får ändå vänta lite.

/ Robin
(jourhavande rörmokar-amatör)
Snussugen

Inlägg av Snussugen »

Tack igen, Robin!

Dock kom jag att tänka på en sak... den här skarvhylsan! Tänk om den inte passar i kompressorns hål! Hur kollar man måttet på den?
Live & let dry.
Robin Nilsson

1. Kompressorn har en snabbkoppling (mässingsfärgad, till höger bakom mätarna)
Bild
där luften ska komma ut. Där ska du stoppa in denna:
Bild
Det kan du prova med en gång, tryck in den ogängade änden i snabbkopplingen tills det säger klick.
Om du startar komperssorn nu så kommer det luft ur nippeln (den gängade änden). För att koppla loss så
greppar du den räfflade ytterhylsan på snabbkopplingen och drar den inåt mot kompressorn, bakom mätarna ...

2. På snabbkopplingsnippeln ovan ska du skruva fast den här:
Bild
Nippeln har utvändig 1/4-tum gänga och vinkelkopplingen har invändig 1/4-tum.
Innan du skruvar ihop så lindar du drygt 5 varv med sånt här:
Bild

Hin Håle, såg ett problem ....

Löses så här
3. I den lediga änden av vinkelkopplingen skruvar du in den denna
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... dig-15421/ nr 15421
Bild
Glöm inte gäntejpen

4 Sen kommer filtret, den invändiga gängan skruvas på den utvändiga gängan av skarvnippeln
Det är den änden som är uppåt i bild som ska skruvas på skarvnippeln, glöm inte gängtejpen ...
Bild

Nu har vi kommit till läget att du har en utvändig 1/4-tums gänga under filtret där luft kommer att
strömma ut.
Där skruvar du fast prylen från Rebell
http://www.rebell.com/painting/kompress ... aptor.html
Bild
glöm inte gängtejpen

På den smala änden av adaptern skruvar du fast slangen till din airbrush.

Hojta om något är oklart :-)
/ Robin
Snussugen

Inlägg av Snussugen »

Tack... mer grejs till shoppinglistan. Rätt mått på den? ;)

Jo, den där silvergrejen... tryckte in i kompressorn, men det kom inget klick. Den sitter dessutom lite löst. Snabbkopplingen har dessutom något vridmojs på sig som man kan vrida på tills man storknar utan att det händer något...
Live & let dry.
Robin Nilsson

Det du kan vrida på, den lettrade/räfflade ytterhylsan, ska dras bakåt (in not kompressorn, bort från hålet där du stoppat in
Bild
när du drar ytterhylsan åt rätt håll så ska nippeln "ploppa ut".
Att den sitter lite löst kan bero på att det inte är något lufttryck som trycker den utåt.
Jag tror att det finns nån sorts fjäder inne i snabb kopplingen ...
/ Robin
Snussugen

Inlägg av Snussugen »

Haha, tryckte lite hårdare och sade det bara "SLURP"! Snabbkopplingen åt upp nippeln. :D
Så nu sitter den allt, då var det problemet ur vägen.

Vågade inte trycka förut, var rädd att förstöra hålet... eller något.

Lite som min sexdebut.

badum-tss
Live & let dry.
Robin Nilsson

Jahadu, du kände igen känslan förstår jag ... ;-)
Nu kan du prova att lossa den igen så vet du hur det går till också ;-)
/ Robin
Snussugen

Inlägg av Snussugen »

Kan ju passa på att ställa några frågor gällande användningen utav kompressorn också...

Det står att om det är första gången man startar den, så ska man skruva loss dräneringsventilen och låta kompressorn arbeta obelastat i tio minuter.

Det kan jag förstå... tror jag.

Sedan står det att man ska stänga av kompressorn, ansluta tillbehör efter behag, skruva tillbaka ventilen, starta kompressorn och låt den fyllas på med luft, och sedan typ köra hårt.

Nu kommer saken jag inte förstår mig på...

Det står att när man är färdig, så ska man stänga av kompressorn och öppna dräneringsventilen och låta "kondensvattnet" rinna ut. Hur i allsin dar kommer vatten in i kompressorn? Och försvinner inte all luft ut ur tanken när man öppnar ventilen också, så man måste fylla på den varje gång man startar den?

Har liksom en känsla av att brölandet inte är poppis bland grannar och dylikt... så man vill ju inte låta den stå och föra oväsen 599 gånger om dagen.
Live & let dry.
Skriv svar