Mk.IV female. Tamaja trots! (nya bilder - s.6)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ulf Lundberg

Re: Mk.IV female. nya bilder sida 2

Inlägg av Ulf Lundberg »

SvenYoung skrev:Ja, Robin, kom igen då - vad väntar du på? :-)

J-O, ja jag märkte snabbt att scratch var den bästa vägen att gå för att slippa alltför mycket frustrationer. Kul att få det bekräftat att man valde rätt :-)
Jag har själv gjort samma erfarenhet många gånger.Det är inte så märkvärdigt som man tror. Med lite PC, metalltråd och delar ur reservdelslådan kan man ofta göra något snyggare än vad tillverkarna kan gjuta.
Uffe
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Janne: japp, perfekt timing. Dessa är nu beställa, hoppas att Frulle släpper sina "track spuds" snart också.

Erik: scratcha hela vagnen är nog inte alls svårt (med ritningar), även Mk1 går bra (samma band). Personligen gillar jag Mk.1 bättre, lite koolt med styrhjulen där bak :-) Gav inte George Bradford ut en bok med pre-WW2 ritningar? Hans böcker finns på Amazon.
Men, som sagt, vänta några månader till, skulle tro att en (eller fler) ny rhomboid modell(er) är mer eller mindre en garanterad sak.

Ulf: bra sagt, det är det jag försöker säga till dem som undviker att scratcha av olika anledningar :-).
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Busenkelt att scratchbygga, för den som kan alltså ....
Det är ungefär som med matlagning, lätt som en plätt för de som kan ....
Det gäller bara att ha rätta knycken ;-)

Styrhjul: Jag fattar inte hur någon kom på denna idé, styra en tung plåtlåda på band i lerig terräng genom att vinkla en liten lätt släpkärra ... som att styra ett slagskepp med en kanotpaddel ;-)
Bild

/ Robin
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Haha, jag sade inte att det var busenkelt, men hävdar att om man redan är modellbyggare med viss erfarenhet så är steget till scratchbygge inte är så långt som man kan tro :-)

Man behöver ju inte scratcha en hel stridsvagn eller interiör som första projekt.

Jag förstår inte heller hur de där styrhjulen fungerade, men det blir onekligen en intressant modell att bygga.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Robin Nilsson

Du behöver inte förstå hur de fungerade för det gjorde de med största sannolikhet inte. Däremot så kan de vara ett hinder när stridsvagnen försöker styra med banden eftersom hjulen då kan hålla emot genom att fastna i terrängen när bakänden försöker flytta sig i sidled. På hårt underlag så gör böjningen av banden kanske att anliggningsytan inte blir så lång och då kanske det fungerar, ska det fungera i terräng så ska det vara en helt annan viktfördelning och därmed större krafter i styrsystemet (jämför med hydraulcylindrarna i en midjestyrd lastmaskin eller dumper ...)
Notera att bilden visar upphissade styrhjul och jag skulle tro att det var normalläget ända tills de demonterades. Misstänker att det var nåt påhitt av en sjöofficer.
Tyska halvbandvagnar hade ett liknande koncept, vid små utslag med ratten så styrdes fordonet med hjulen fram (med en helt annan viktfördelning mellan band och styrhjul jämfört med en Mk I ...) och när rattutslaget ökades så bromsades ena bandet.

Det svåraste med scratchandet är nog att klura ut hur man ska bära sig åt för att göra ett tredimensionellt objekt av en tvådimensionell bild eller ritning. Resten är "bara" noggrannhet och händighet :-D
Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Det svåraste tycker jag är att göra sig en tredimensionell bild av de tvådimensionella bilder och ritningar man har. Spelar ingen roll hur bra ritning eller bra fotounderlag man tycker sig ha. När man väl sitter där så finns det alltid en vinkel eller nåt hörn man saknar dokumentation över, och därför måste improvisera. Självklart hittar man den saknade bilden när man är klar och ser hur fel man gjort.
Erik_G
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Enligt Wikipedia så användes förresten styrhjulen till små riktningsjusteringar och kunde göras av föraren. Stora riktningsjusteringar gjordes med banden, och varje motor hade sin egen operatör, så det krävdes fyra man för att framföra vagnen. Vagnschef, Förare, maskinist 1 och maskinist 2. Kommunikation skedde med handsignaler eller ljudsignaler.

Hjulen var mycket riktigt i princip värdelösa och utgick sedemera.

http://en.wikipedia.org/wiki/British_he ... orld_War_I

Lite annorlunda mot idag där man enkelt framför en 63 tons stridsvagn med ett finger på ratten och en lätt fot på gasen. För tvärvändning lägger man i "W" och vänder på stället..
Erik_G
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Anders_Isaksson skrev:Nåt rykte går ju att Tamiya kanske yppar nåt om en Mk IV på Shizuoka i maj.
Minns inte var jag läste detta men nån sa nåt om nånting åt det hållet.
Men vem vet? ;)
Trodde du skojade, men nu läste jag på FB att Tamiya ska vara på gång med en Mk I. Det är ett rykte, men den som spred informationen hävdar att denne känner någon på insidan. Men det låter ju onekligen lovande.
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Robin Nilsson skrev:Busenkelt att scratchbygga, för den som kan alltså ....
Ungefär som med matlagning handlar det om att våga prova, våga misslyckas och sedan hålla på.

Uffe
Robin Nilsson

Ulf Lundberg skrev:
Robin Nilsson skrev:Busenkelt att scratchbygga, för den som kan alltså ....
Ungefär som med matlagning handlar det om att våga prova, våga misslyckas och sedan hålla på.

Uffe
Skillnaden mot matlagning är att man slipper äta upp misstagen vid scratchbygge ;-)
/ Robin
Skriv svar