Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Japp, det finns Frulleband (alldeles nysläppta) och därmed är modellens största problem egentligen löst. Frulle skall även släppa spudsen fick jag höra idag (tack Emil!)
Som sagt, resten är bara raka kanter och hörn, inget avancerat att scratcha (och värt besväret).
Suger det i Emhar-tarmen nu då, Erik?
Edit: glömde svara på din fråga: nej, jag har inga ritningar, utan utgår från modellens egna delar (på gott och ont).
Senast redigerad av SvenYoung den 06 mar 2014, 13:05, redigerad totalt 3 gång.
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Upptäckte förresten ett fel jag gjort på förarluckorna. Den yttersta kanten är egentligen en del av skrovet (en upphöjd kant runt öppningarna) inte luckan.
Detta är nu tillrättat, kommer i nästa bildupplaga.
Senast redigerad av SvenYoung den 05 mar 2014, 18:43, redigerad totalt 1 gånger.
"Svenne-Kongo"
Nåt rykte går ju att Tamiya kanske yppar nåt om en Mk IV på Shizuoka i maj.
Minns inte var jag läste detta men nån sa nåt om nånting åt det hållet.
Men vem vet?
Ok, Sven. Banden har väl varit det som avskräckt mig mest. Men samtidigt har ju Emhars modell fått en del kritik för att formerna är fel. Jag kan inte tillräckligt mkt om vagnen att jag kan se vad som är fel på rak arm, så jag hade nog kunnat bygga den utan att märka något. Men ska man ändå ta fram plasticarden så är det väl lika bra att göra rätt från början s a s.
Jag sitter i samma sits, Erik. Jag kan väldigt lite om de här vagnarna, men jag försöker att inte fastna för djupt i referensträsket med just det här bygget.
(Målet från början var att bygga den OOB, du ser hur det slutade haha).
Jag tror att det är så pass mycket kajko med Emhars modeller, så vill man ha en 100% korrekt vagn så får man nog scratchbygga hela modellen med ritningar till hjälp (eller vänta på en helt ny modell)
Jag sparar den ansträngningen till framtida svenskbyggen
"Svenne-Kongo"
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Ja, jag funderar på att om det går att hitta bra ritningar, det kanske är enklast att scratcha allt utom banden. Hittade lite ritningsbilder på en Mk 1:a.. det var väl ungefär samma band?
Ska man ändå scratcha sponsonerna och delar av chassit är resten bara två plattor med detaljer på, något förenklat kanske..
Men jag ger Meng eller någon annan (Takom) några månader till på sig att ta fram nåt..