Roma. Äntligen klar! Sid 9.
-
Re: Roma. Äntligen igång igen!
Hej Ulf
A link to a history channel show about the Friz X. Unfortunately, theres only a small bit about the Roma.
http://www.youtube.com/watch?v=OrUHJYcyruo
A link to a history channel show about the Friz X. Unfortunately, theres only a small bit about the Roma.
http://www.youtube.com/watch?v=OrUHJYcyruo
Frank Glackin
The problem with common sense, is that it´s not that common!
http://plastic-battle.blogspot.se/
The problem with common sense, is that it´s not that common!
http://plastic-battle.blogspot.se/
-
Tack för kul länk Frank.
Som nån sa: Skillnaden mellan pojkar och män är storleken och priset på leksakerna.
Uffe
Som nån sa: Skillnaden mellan pojkar och män är storleken och priset på leksakerna.
Uffe
-
- Kontakt:
Kul att du är igång med modellbyggandet igen Uffe!
Jag diggade skarpt din Amerikanska jagare, fantastiskt fin! Hoppas jag får se den på någon utställning framöver.

Jag diggade skarpt din Amerikanska jagare, fantastiskt fin! Hoppas jag får se den på någon utställning framöver.
Blogg: http://modelhobby.eu
-
USS Buchanan kommer till 08-OPEN.
Roma kanske kommer...
Uffe
Roma kanske kommer...
Uffe
Mastodontjobb Uffe, tycker det ser stabilt ut!
Jag är ingen båtbyggare, men ett fint hantverk kan jag i alla fall känna igen!
Jag är ingen båtbyggare, men ett fint hantverk kan jag i alla fall känna igen!

-
Detaljering är beroendeframkallande. Har man väl börjat är det svårt att sluta.

Utbyggnad av gångborden.

Alla plitterskydd fick stöttor av 0,25mm PC.

Främre skorsten detaljerad med fotoets.

Överbyggnaden löst uppställd. Alla fönster och siktöppningar är uppskurna eller uppborrade.
Nu är det dags att ge sig på ventilatorerna på gångborden.
På återseende,
Uffe

Utbyggnad av gångborden.

Alla plitterskydd fick stöttor av 0,25mm PC.

Främre skorsten detaljerad med fotoets.

Överbyggnaden löst uppställd. Alla fönster och siktöppningar är uppskurna eller uppborrade.
Nu är det dags att ge sig på ventilatorerna på gångborden.
På återseende,
Uffe
-
Re: Roma. Liten uppdatering.
Efter ett längre uppehåll, bygget jävlades och jag tappade sugen, är jag äntligen igång igen.
Det har byggts flitigt med 0,25mm PC.

Splitterskydden runt lv-pjäserna vid barbett 2 var för låga och för tjocka, så jag byggde nya.
Sen var det dags att montera svarvade kanonrör inköpta från Markus på Ministuff.

Nio st 38cm eldrör iskarvade.

Att få eldrören parallella är alltid en utmaning. Denna gång provade jag en ny metod. Den funkade.

Elovationen fixas.

Questo e puffror!
Artilleri och överbyggnad löst uppställd för att höja bygglusten. Det funkar!

En interessant aspekt av de italienska slagskeppen var att torn 3 stod på en hög barbett, så att det kunde vridas utan att hindras av det medelsvåra artilleriet. I jämförelse med samtida slagskepp hade huvudartilleriet på de italienska slagskeppen unikt bra bestrykningsvinklar.

Knappast bäst, men klart koolast. Fasligt balla 90mm enkla luftvärnspjäser. De var balanserade, vilket funkade sisådär. En svårighet var att få upphängningen vattentät vilket aldrig lyckades. När det kom in vatten kortslöts den elektriska styrningen av tornen, varvid de blev obrukbara.
På återseende,
Uffe
Det har byggts flitigt med 0,25mm PC.

Splitterskydden runt lv-pjäserna vid barbett 2 var för låga och för tjocka, så jag byggde nya.
Sen var det dags att montera svarvade kanonrör inköpta från Markus på Ministuff.

Nio st 38cm eldrör iskarvade.

Att få eldrören parallella är alltid en utmaning. Denna gång provade jag en ny metod. Den funkade.

Elovationen fixas.

Questo e puffror!
Artilleri och överbyggnad löst uppställd för att höja bygglusten. Det funkar!

En interessant aspekt av de italienska slagskeppen var att torn 3 stod på en hög barbett, så att det kunde vridas utan att hindras av det medelsvåra artilleriet. I jämförelse med samtida slagskepp hade huvudartilleriet på de italienska slagskeppen unikt bra bestrykningsvinklar.

Knappast bäst, men klart koolast. Fasligt balla 90mm enkla luftvärnspjäser. De var balanserade, vilket funkade sisådär. En svårighet var att få upphängningen vattentät vilket aldrig lyckades. När det kom in vatten kortslöts den elektriska styrningen av tornen, varvid de blev obrukbara.
På återseende,
Uffe
Senast redigerad av Ulf Lundberg den 03 mar 2014, 11:59, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Namn: Lars Befring
starwars möter WWI
det finns såååååå mycket som man inte hade en aning om!
tack för inspirationen och informationen
/L
det finns såååååå mycket som man inte hade en aning om!
tack för inspirationen och informationen
/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Det blir redigt snyggt Uffe! Att "fasvända" ett torn för rak placering var ett mycket bra tips! Att jag själv inte tänkte på det!
-
Det ska erkännas att det gick en lätt behaglig rysning genom kroppen när jag såg bilden med artilleriet uppställt. Majestätiskt.