Önskar synpunkter på min basplatta

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Göran

Önskar synpunkter på min basplatta

Inlägg av Göran »

Hej gott folk.

Hoppas att denna sektion är rätt del av forumet att posta min fråga på. Jag är i princip klar med basplattan och Mig-21:an som är målad i "ökenfärger" dvs Tan och Dark Earth. Ambitionen har varit/är att åskådaren skall kunna se att denna slitna kärra opererade i ett varmt klimat. Så min fråga är kort och gott, vad skulle ni ändra på i basplattan?

Tack på förhand :)

Göran

Bild
Bild
Lerxzt
Namn: Mikael Byström

Re: Önskar synpunkter på min basplatta

Inlägg av Lerxzt »

Tycker det ser bra ut.. Kanske lite sand och annat skräp bör hamna på plattorna.. Ser lite för städat ut med raka linjer mellan natur/plattor.. Så lite mer sand, smuts på plattorna förordar jag.. Kanske också några tunnor, annat mtrl också kan skapa dynamik sen när flygplanet kommer på plats!

//Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

Visst fyllde man fogar och sprickor med asfalt för att minska fod-skador och hindra fortsatt sprickbildning?....

men att damma igen dom äldre fogarna en aning...

annars är det ingen tvekan om att det är ett varmt och eländigt klimat där... typ Skåne

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Göran

Inlägg av Göran »

Tack för tipsen :)

Att "pudra" fogarna hade jag inte tänkt på alls, men däremot så kommer jag beskära buskagen långt upp till höger en aning så att de inte tar för "mycket" plats i bilden.

Mvh
Göran
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Hej Göran!

Ser mycket trevligt ut.

Du kanske kunde fundera på att ge ytterkanterna, markdelarna där torra buskaget är, lite mer djup och liv. Några (lite) större stenar här och där, och även lite kortare gräs och marktäckning, skulle lyfta ytterliggare.

Lars, är det torrt och varmt i Skåne? Jag ser mest horisontellt regn! Haha.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Jag gillar färgskalan men tycker det ser lite väl regelbundet ut, jag tror du ska jobba mer med skarvarna och även kanske göra kanten mot plattan lite mer oregelbunden. Skarvar som man fyller med asfalt varierar ofta mycket i bredd, det rinner över här och där.

Hälsningar

Magnus
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Minska på blåtonen (om det nu inte bara är bilderna som luras). Betong drar åt grått med en aning gulton. Om ytan är lite porig så kan det samlas fin ökensand i porerna. Skippa den lilla kilen av betongplatta i överkanten, den känns omotiverad, om den ska föreställa en hel platta som täckts av sand så är kanten alltför rak, om det är en smal kil så gör man inte på det sättet för det håller inte utan den spricker sönder.
/ Robin
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Huvudsakligen två saker stör mig:
1. Sprickorna i plattorna går ihop med skarvar och andra sprickor. Det ser bättre ut om de inte fortsätter över plattorna utan tar slut vid en kant.
2. Färgtoningen är för regelbunden och förstärker intrycket av rutmönster/lapptäcke. En mer slumpmässig variation utan hänsyn till plattorna skulle bli mer levande.

Utöver detta skulle du exempelvis kunna måla någon form av markering i kanten av plattorna. Ofta finns någon form av markering målad i vitt på betongen och det kan även finnas små skyltar eller taxilampor bredvid. En liten detalj att fästa ögonen på kan göra mycket för att ta bort eventuell regelbundenhet.
/G
Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Vad ska de brunaktiga prickarna föreställa? Oljefläckar? Det kanske blir logiskt när innehållet kommer på plats, annars tycker jag det ser ut som de placerats där slumpmässigt.
Sen håller jag med ovanstående talare. Lite kantlinjer eller taxibanelinjer och evt nån skylt så man får den där flygplantskänslan vore nog inte fel.
jfall
Namn: Jakob Fall

Inlägg av jfall »

Tycker att det är snyggt jobbat! Jag tror det skulle se bättre ut om du lätt sanden krypa upp lite på kanterna. Tittar du på betongplattor i naturen tar det inte lång tid innan naturen återta territorium. Om du bortser från tjejen så kan du ser vad jag menar med sand och betongplattor.
Bild

Jakob
Jakob Fall
AP
Skriv svar