Missouri BB-63 1/200 klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Re: Då har BB63 anlänt....

Inlägg av Lars Befring »

bjuder på minst en öl på OPEN oavsett om båten e klar eller inte

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Hampus

Inlägg av Hampus »

Trafikolyckor sux :c
Säker på att den inte är en hobbyskada? Om jag hade satt ihop alla de där små jävla sakerna hade jag nog behövt skruvar i både armar, händer och huvud.
Mycket inspirerande och snyggt blir det!!
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Helt klart har ett par skickliga hantverkare varit i farten. En läkare som skruvat ihop din armbåge och en modellbyggare som byggt en faslig massa puffror.
Hur många delar är en 20mm puffra? Jag byggde 50 st till USS North Carolina. Varje puffra hade sex delar. Det var segt nog. Det här verkar vara mycket mer.
Hur många delar är ett 40mm lavettage?

Hatten av.
Uffe
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

En 20mm innehåller 11 delar per enhet. En komplett 40mm bofors innehåller 16 delar exlusive plastgrunden, det är alltså bara fotoetsen jag talar om.
Hampus

Inlägg av Hampus »

Bild
Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

Henrik!

jag har fått en fråga via ett forum:

hur får du ihop din fotoets? löder eller limmar?

Jag har inte sett så mycket lödning men jag kan ha fel

/L
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Hej Lars!

Jag löder inte. jag limmar med CA. Då uteslutande med Loctite 424 som är rejält tunt.
På de delar jag känner att vidhäftningen inte räcker till så använder jag Loctite 770 primer på delen som fotoetset ska fastna på(t.ex plast del)
Jag är däremot riktigt sugen på att löda. Jag ska inom kort(läs efter 08-Open) köpa en lödkolv och prova!
Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

Tack!!!

tipset jag fick någon gång att doppa ömtåliga PE-ihopsättningar i future för att hålla ihop dom. har du testat det?
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Nej, det har jag inte testat, men helt klart låter det som om det borde funka om det är små delar som inte riktigt biter ihop med varandra. Jag får helt enkelt testa det nästa omgång fotoets, där jag känner att det är ömtåligt.
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Lödning: Några små tips.
1. Förtenna delarna, eller åtminstone de ytor som ska lödas ihop först, sen hålls delarna mot varandra och värms igen.
2. Lödtenn innehåller oftast flussmedel. Detta bör/skall tvättas bort efteråt för att undvika korrosion och/eller problem vid målning.
3. En alltför klen lödkolv leder till att hela plåtbiten kommer att bli uppvärmd innan lödstället är tillräckligt varmt, en kraftigare lödkolv (mera Watt alltså) värmer lödstället fortare så att inte hettan sprids så långt.

Överkurs: Motståndslödning :-)
Värmer genom att ström leds genom lödstället. I teorin: Förtenna, kläm ihop, tryck på kontakten, släpp kontakten.
I praktiken behövs det en del träning på skrotbitar först för att ställa in rätt strömstyrka och hur lång tid som strömmen måste vara påslagen.
I princip som punktsvetsning. Med för mycket ström så kan man få ett hål istället för en lödning, typiskt o-bra .....

/ Robin
Skriv svar