Hehe.. jag vet mycket väl att det kan gå loopar i huvudet om man önskar att kartlägga kamouflagemönstren på olika flygplan. Stor del av J 20-jobbet är redan gjort då jag slutförde Emil Lindbergs (Henrik Bergmans fru gjorde även stor del av vektoriseringen) 1/72-dekaler till J 20 för ett antal år sedan. Jag gissar det finns god vilja även från dessa inblandade att ge sitt medgivande. Men man får nog göra som vi gjorde då; att lämna kartläggningen av fläckmönstret för varje individ till byggaren och bifoga mer allmänna instruktioner!
jag har ganska mycket jobb gjort beträffande de svenska måldragare ni nämner. Jag vet inte riktigt när det ska bli verklighet. Det här är gamla grejor som jag brukar ta fram och peta på ibland (men jag ska erkänna att det var länge sedan nu):
Martinet, Fiat och Firefly har ungefär samma status som ovanstående. Jag vill minnas att det var en del tveksamheter angående alla småtexter som fanns på Firefly, en del av dem är läsbara på vissa bilder men långt ifrån alla.
Länge sen jag gjorde nåt, men lite av J 20 1/32 har jag klart, t.ex specialmarkeringar typ gripemblemet och grisen i fallskärm (mot förmodan nån som har tips om fler seriefigurer på J 20?)
Edit: Roade mig lite i natt...
Slut edit.
Vill minnas att jag utan vidare bara drog upp dina småtexter 150% till denna härliga Magna Resin 1/48 Martinet (SE-AZC är däremot maskerat.)
Mao sätt igång nu, vi vill ha mer gult
Dekalerna till Svensk Flygtjänst, måste du göra färdigt.
Mitt Meteorbygge (Classic airframes 1/48) tog stopp, när jag konstaterade att dekalerna på vingen var för små.
Walkwaylinjerna på vingen fick jag lappa ihop, så att jag fick rätt utseende.
Det är väl dags att ta tag i denna igen
Henrik Bergman, Vargön
_______________________________________________________________________________________________________ Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
bergwall skrev:Hehe.. jag vet mycket väl att det kan gå loopar i huvudet om man önskar att kartlägga kamouflagemönstren på olika flygplan. Stor del av J 20-jobbet är redan gjort då jag slutförde Emil Lindbergs (Henrik Bergmans fru gjorde även stor del av vektoriseringen) 1/72-dekaler till J 20 för ett antal år sedan. Jag gissar det finns god vilja även från dessa inblandade att ge sitt medgivande. Men man får nog göra som vi gjorde då; att lämna kartläggningen av fläckmönstret för varje individ till byggaren och bifoga mer allmänna instruktioner!
jag har ganska mycket jobb gjort beträffande de svenska måldragare ni nämner. Jag vet inte riktigt när det ska bli verklighet. Det här är gamla grejor som jag brukar ta fram och peta på ibland (men jag ska erkänna att det var länge sedan nu):
Martinet, Fiat och Firefly har ungefär samma status som ovanstående. Jag vill minnas att det var en del tveksamheter angående alla småtexter som fanns på Firefly, en del av dem är läsbara på vissa bilder men långt ifrån alla.
Meteoren, Robert... Meteoren... Det ligger en Xtrakitlåda i källaren och bara väntar på att de ska dyka upp. Och vad gäller Fireflyn lär ju dina halvfärdiga vara ljusår bättre än det som ligger i AZ:s låda i 1/48. Några stenciler mer eller mindre kan väl inte spela någon roll?
Jäsickens vilka fina modeller! Vad är de vita cirklarna på ryggåsen Anders? De har jag missat.
Mjo, jag tror det kan bli två till tre kombinationsark med Firefly och Martinet på ett ark, Meteor och Skyraider på andra, sedan Learjet (finns dock inget påbörjat) och Fiat på ett sista . Man kanske får gena lite på småtexterna, det är ju bara 1/48 det är synligt.
Borde gå att sy ihop ett ark med svenska Bell-47 (Polisen, Osterman etc), Kustbevakningens Cessna, osv. Det finns massa roliga saker jag är sugen på bara jag hade haft tiden, det som oroar mig lite är kundunderlaget. Problematiken kring avsaknad på dekaler är vi ju alla bekanta med, men jag har en känsla för att jag får smaka på det motsatta, -leta kunder till dessa knasiga proriteringar (det är ju inte ens bössor på många av dem). Eller är jag cynisk?
Det har funnits/finns en hel drös med coola MD-500-helikoptrar med svenska registrering. Ingen som känner sig driven att göra ett skogsgödslingsaggregat eller ett sånt sågaggregat med sågklingor stående på varandra? Desutom finns ju ambulanshelikoptrar, finska och norska civila Pumor. Listan kan säkert göras lång.
Även om dekaler till en hel del "obskyra" flygetyg skulle vara intressant och ytterst välkommet, tror jag din analys av marknaden är relativt korrekt. JAG skulle personligen inte våga satsat på det, även om folk "lovar köpa si och så många ark". Sånt har visat sig vara osant tidigare...
Så sant Niklas, jag har hört sådana löften. Men det är ingt man får fästa någon vidare förhoppning vid.
Jag använder fortfarande Boa Mats, det är bara till kronmärken, stationsbokstäver etc som jag använder Cartograf. (Det gör hela dekalframtagandet till en ganska mycket längre process, eftersom det kan finnas halvfärdiga projekt liggande, dvs stenciler flottiljemblem kan vara färdiga, medan jag jobbar med att fylla ut platsen på ett Cartograf-tryck med ytterligare svenskheter. Eller tvärt om.)
bergwall skrev:Jäsickens vilka fina modeller! Vad är de vita cirklarna på ryggåsen Anders? De har jag missat.
Mjo, jag tror det kan bli två till tre kombinationsark med Firefly och Martinet på ett ark, Meteor och Skyraider på andra, sedan Learjet (finns dock inget påbörjat) och Fiat på ett sista . Man kanske får gena lite på småtexterna, det är ju bara 1/48 det är synligt.
Borde gå att sy ihop ett ark med svenska Bell-47 (Polisen, Osterman etc), Kustbevakningens Cessna, osv. Det finns massa roliga saker jag är sugen på bara jag hade haft tiden, det som oroar mig lite är kundunderlaget. Problematiken kring avsaknad på dekaler är vi ju alla bekanta med, men jag har en känsla för att jag får smaka på det motsatta, -leta kunder till dessa knasiga proriteringar (det är ju inte ens bössor på många av dem). Eller är jag cynisk?
Det har funnits/finns en hel drös med coola MD-500-helikoptrar med svenska registrering. Ingen som känner sig driven att göra ett skogsgödslingsaggregat eller ett sånt sågaggregat med sågklingor stående på varandra? Desutom finns ju ambulanshelikoptrar, finska och norska civila Pumor. Listan kan säkert göras lång.
Jag antar att du samlar ihop ett gäng olika små ark till ett större som sedan klipps isär? I så fall skulle jag satsa på ett ark i 1-färgstryck, i svart. Antar att det blir billigare? Där skulle du kunna kombinera ihop ett gäng helsvarta ark: Svenska siffror 1964- (om inte de är tryckta redan), i 1/72 och 1/48, Flygtjänsts Meteor och Firefly i 1/72 samt Fireflyn i 1/48, plus polisens gamla Bell 47 i 1/72 (borde väl även finnas en modell i 1/48?). Till samtliga dessa finns modeller och inga större modifieringar krävs. Jag hade gärna köpt både en modell och ett ark av Skyraidern - men modellen finns ju inte idag. Så satsa svart!