Heller...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Heller...

Inlägg av Fenix »

En annan kärra jag blev grymt besviken på var Heller/Airfix F-14 Tomcat det enda som var något att ha i den lådan var dekalerna.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Öken-Erik
Inlägg: 1342
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Heller...

Inlägg av Öken-Erik »

Strassburg.... nja hon var inte till försäljning faktiskt, hon var bara utställd, vi hade "lånat" henne från prisbordet (vi hade fått henne av en av våra sponsorer). Men vet du Uffe, nu ligger hon på min hylla, jag fick henne i pris! :-)
Nu när vi är inne på det, finns det aftermarket till henne? Känner att det behövs lite fotoets i form av reling o annat samt lite nya eldrör tex?


Öken-Eriok

CU@C4
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Heller...

Inlägg av Andre B. »

Var inte Airfix (för de var väl en Airfix modell egentligen) F-14 Tomcat en av de första som kom ut på marknaden? Med de fel och brister en sådan model brukar ha. Men ser man på vad ett dekalark normalt kostar så var det väl ändå en rätt ok affär? Vet att Airfix F-4 inte är något vidare. Men sjutton vad jag tycker bra om det dekalarket!

Fast det här var i och för sig en Heller tråd... ;-)

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Heller...

Inlägg av Ulf Lundberg »

Öken-Erik skrev:Strassburg.... nja hon var inte till försäljning faktiskt, hon var bara utställd, vi hade "lånat" henne från prisbordet (vi hade fått henne av en av våra sponsorer). Men vet du Uffe, nu ligger hon på min hylla, jag fick henne i pris! :-)
Nu när vi är inne på det, finns det aftermarket till henne? Känner att det behövs lite fotoets i form av reling o annat samt lite nya eldrör tex?


Öken-Eriok

CU@C4
En snabbkoll på White Ensign gav följande vid handen:https://www.whiteensignmodels.com/p/RB+ ... vUENSgYlUM
Tyvärr fel skala.
Det var den enda jag sajt hittade nåt på.
Observera stavningen: Strasbourg. Jag kollade med franska Wikipedia för säkerhets skull. Din stavning var i alla fall rätt på tyska. Min var fel både på tyska och franska:-)

Uffe
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Heller...

Inlägg av Stefan S »

Visst var boxarten hos gamla Hellerbyggsatser fin :)

Bild

Bild

Mitt första minne när det gäller Heller var nog deras små Cadet modeller som fanns lite var stans

Deras Avenir, en imponerande byggsats

Bild

Deras serie med bilar i 1/43 innehåller ju en del lite ovanligare bilar, den här bilen finns numera i Skottland kan jag meddela :)

Bild


Stefan
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Heller...

Inlägg av olindau »

På White Ensigns sida så finns det en del generiskt franskt fotoets i skala 1/400.
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Heller...

Inlägg av Sten Ekedahl »

Bäst urval när det gäller tillbehör i 1/400 har väl franska l'Arsenal.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Heller...

Inlägg av Björn Fransson »

Mitt bästa Hellerminne handlar om deras MiG-19. Som ung ryssbyggare trånade jag efter denna fågel som tycktes omöjlig att hitta. Åtminstone i de västsvenska hobby- och leksaksaffärer som jag brukade besöka. 1982, som femtonåring, besökte jag en hobbymässa i Göteborg och träffade då Hans Percy i IPMS monter. Det var första gången någonsin som jag såg modeller som inte var byggda av mig eller andra unga killar, utan "på riktigt". Hans Phantomer fick mig att tappa hakan och vi började prata.

Hans frågade vad jag byggde och jag berättade om mitt stora intresse för ryskt flyg men hur hopplöst det var att få tag på modeller. Jag tog MiGen som exempel. Hans berättade då att man kunde beställa från USA och tog fram en katalog från Squadron (tror jag) där han snabbt letade upp den eftersökta ryssen. Han förklarade hur betalningen funkade och hjälpte mig att fylla i allt som behövdes. Några veckor senare damp det ner ett paket från Amerika. En ny värld hade öppnats!

Trettiotvå år senare finns kärran kvar, i förvånansvärt gott skick.

Bild

Hobbymässan, min första, var för övrigt en fantastisk upplevelse. Dagen avrundades med att jag och brorsan såg Frölunda slå Djurgården med 10-1 i Scandinavium. Vissa dagar är mer minnesvärda än andra.
Johan_Röd
Inlägg: 516
Blev medlem: 27 jan 2012, 18:38

Re: Heller...

Inlägg av Johan_Röd »

Här kommer lite Heller-hågkomster från en gammal "stöt"...

Roligt att läsa om Heller här! Själv hade jag mycket att göra med Heller och dess svenska importör Berico,
i Malmö under många år.
En gång i tiden (slutet på 70-talet) fick jag kontakt med Berico och ett intensivt samarbete tog sin början.
Man hade på Berico upptäckt att det var svenska grejor som sålde bra. Jag fick förtroendet att ta fram
tryckunderlag för svenska dekaler till en modell som Heller skulle släppa ut. När man ser alla fina skapelser
idag som ex. vis RBD (Robert Bergwall) och Johan Lexell (Star-Decals, f d Bison) tar fram och med stor exakthet,
så tänker jag tillbaka på när jag satt där med i bästa fall en ritning som jag kopierat/skalat på jobbet till
1/72 och försökte beräkna hur "krökningar" påverkade dekalens längd o bredd...
Jag minns faktiskt inte vilket flygplan som var först ut.
Kanske finns det någon kalanderbitare här som kan hjälpa mig?

I alla fall gick nog försäljningen rätt bra... Om man vill använda ett "understatement" :-)
Allt jobbet gjordes på min arbetsplats och det blev många timmar med reprokameran i mörkrummet på
Hemmets Journals layoutavdelning. Det är nog preskriberat nu..?

Jag gjorde bara dekaler till de utländska flygplanen som gick att försvenska. Alltså inte Draken, Viggen, Lansen, Safir etc
utan dessa sköttes av Heller själv. Jag försökte dock få Heller i flera år att ändra koden på fenan till Draken.
Den är kodad F10-55 och "femmorna" såg/ser helt tokiga ut.

På förra årets C4-Open fanns en Heller-SIG:en som blev väldigt lyckad tack vare
Sven "Antenn" Persson och Anders Nowotny som arbetade som bävrar med att ställa i ordning allt om Heller.
Vad som också var väldigt trevligt, var att några stycken av oss, presentades med var sin bok om
Heller som Hobby Center i Helsningborgs Thomas Frost delade ut.
Jag ser det som en erkänsla för allt arbetet med Hellers dekaler under fornstora dar. :-)
Tack för ordet!

Mvh Tor
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Heller...

Inlägg av Björn Fransson »

Tor: Kul att läsa detta! Jag minns detta mycket väl, flera av dina alster fästes på modellerna i mitt pojkrum vid den här tiden. Problemet var målnings- och placeringsbeskrivningarna som gav mig bryderier. De var luriga att få tag på, men till slut fick jag tag på en av en kompis och i brist på kopieringsapparat, ritade(!) jag av rubbet.

Byggde som sagt flera av dessa. Vampiren förstås, med alla dess alternativ, det var ju hur många som helst. Gladiatorn var en annan som blev tjusig men lätt felmärkt, där har jag faktiskt ett obyggt ex i stashen med dekaler och allt. SK 16 blev det också tt par stycken, bland annat med Snobben på fenan. Och HKP 2:an, det blev lite revival där när Hobbycenter/RBD gav ut nya dekaler till samma kärra.

Andra som jag minns och som jag nog aldrig hade byggt utan de svenska dekalerna var en vackert ljusgrön Caudron Simoun, Me 108 och den märkligt brunmålade Dragon Rapide, även den har jag nyligen införskaffat i ett nytt ex med svenska dekaler.

Även Storchen byggdes i ett par ex. En av dem fick för övrigt donera sina vingar till ett bygge av Academys S 14 häromåret. Och i julas hittade jag faktiskt ett orört svenskark till Hellerstorchen på vinden i föräldrahemmet, med sin tjusiga Bonzo.
Skriv svar