Heller...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Heller...

Inlägg av Andre B. »

Ja, vi forsätter med Heller då. Där borde de flesta ha erfarenheter. Är väl få som tillverkat så mycket svenskkt som Heller?

Mina egna minnen från Heller handlar inte så mycket om flygplan. Byggde mest fartyg när jag var mindre. Så det blev högsjöboseraren Zvarte Zee (?) och färjan l'Avenir som hör till de äldsta minnena. Men sen har det ju blivit en del annat. Förutom de svenska flygplansmodellerna så har jag gillat deras Hurrucane rätt bra. Deras Scania 141:a och treaxliga trailer var länge några av mina finaste modeller fram tills en flytt förstörde dem.
Har Prinz Eugen liggande halvfärdig (lika fin i 1/400 som Airfix är i 1/600). Lutzow gick åt i en flytt men Z 31 har jag kvar.

De som jag gärna skulle vilja bygga någon gång i framtiden är Pamir/Passat samt Preussen...

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Heller...

Inlägg av Robin Nilsson »

Minns inte om det var Heller som producerat min allra första plastmodell (som min äldre bror "byggde åt mig" medan jag fick titta på, GRRRRRRR....). Det var nåt franskt jet-jaktplan i 1/72.
Annars var nog min första Heller en GMC-CCKW 1/35 (Army of the World ??) som köptes i Karlstad och byggdes klar-för-målning på logementet på I2.
/ Robin
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Heller...

Inlägg av Erik_G »

Ett relativt färskt Heller-minne kan jag ju passa på att delge er. För några år sedan vann jag en stor låda med rymd-grejor på C4-Open. För ett tag sedan fick jag lust att fortsätta på den Ariane IV som jag påbörjat, men tyvärr verkade byggbeskrivningen ha förkommit. Jag kollade på Hellers hemsida om de hade någon nedladddninstjänst, men det hittade jag ingen, så jag mailade dem och frågade om de hade en på PDF de kunde e-posta. Sen dröjde det några veckor, och så i mellandagarna låg där ett brunt kuvert poststämplat i France... det var ju trevligt. De har alltså en fungerande kundtjänst!!

Annars stod heller för den första byggsatsen jag "byggde" (egentligen farsan, men ändå).. deras klassiska Viggen givetvis, som jag tjatat till mig under en flygdag på SAAB 1982.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Heller...

Inlägg av Ulf Lundberg »

Jag har Hellers "le Superbe" i 1:150 liggande på lut. Ett franskt linjeskepp från slutet av 1700talet.
Hur vackert som helst!
Dessutom har jag ritningar på henne i samma skala, inköpta på Musee de la Marine i Paris.
Det speciella med byggsatsen är att den föreställer ett vanligt 74 kanoners tvådäckat linjeskepp, inte nån spektakulär tredäckare.
Nån gång ska jag bygga henne fullt riggad.
Jag måste bara samla mod först.
Uffe
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heller...

Inlägg av Björn B »

Ulf gör om jag, tänk inte. Börja bygg bara. Ungefär som när jag sätter sågen i en modell. Det kan bara bli fel.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Heller...

Inlägg av Andre B. »

Le Superbe, Soleil Royale mfl. är rätt imponerande modeller. Ha sett en del fantastiska byggen på en tysk modellsite där man visat både bygget och resultatet av Heller's många segelfartygsmodeler. Synd att man inte ser fler av dem här hemma. Verkar som dessa fartysmodeller lockat fler byggare i Tyskland och Frankrike än andra länder.

Jag önskar att jag var äldre när jag byggde l'Avenir. Hade precis blivit så gammal att jag fattat att man kunde konvertera modeller. Så jag fick för mig att bygga om den till Stena Danica. Men jag hade inte tillgång till plasticard på den tiden så det blev papper istället. Resultatet blev inte så hållbart...

Heller's Prinz Eugen jagade jag länge. Hittade den modellen i Bergen för ett tiotal år sedan. Var rätt kul att jämföra den med Airfix Prinz Eugen som definitivt är en av Airfix bästa faygsmodeller.

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Mikael dBW
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 feb 2012, 09:09
Namn: Mikael de Bourg Wetterlund
Ort: Stockholm

Re: Heller...

Inlägg av Mikael dBW »

Min första Hellermodell måste ha varit USS Maine, som jag köpte i järnaffären på Lidingö. Vad jag lärt mig senare är att modellen inte hade många likheter med förebilden, men spelade det någon roll när man var grabb? Det räckte att den var kul att bygga. Det där med detaljkunskaper fick komma när man blev större.

Bild

/Mikael
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Heller...

Inlägg av Fenix »

Min första Heller var deras AJ/SF/SK 37 Viggen senare blev det en Lansen. Jag har även byggt deras Tp 5 och SK 50 Safir. Jag har även byggt deras Subaru Impreza WRC 2003 och vart grymt besviken.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Öken-Erik
Inlägg: 1342
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Heller...

Inlägg av Öken-Erik »

Vi hade ju en trevlig "Heller SIG/Utställning" på c4-OPEN 2013, någon som har bilder från denna?

Öken-Erik

CU@C4
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Heller...

Inlägg av Ulf Lundberg »

Här är några bilder:
Bild

Bild

Bild

Heller siggen utsatte mig för svåra själsliga kval. Där fanns slagskeppet Strassbourg till salu. Hon, den undersköna.... AAH.
Dessvärre i fel skala 1:400. Endast genom ett under av självbehärskning kunde jag avhålla mig från att köpa henne.

Uffe
Skriv svar