Chevauxleger (först ur startblocken i C4-OPENS temaklass?)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lurifax

Re: Chevauxleger (först ur startblocken i C4-OPENS temaklass

Inlägg av Lurifax »

Anders_Isaksson skrev:En sån klassiker, ska bli kul att se denna ta form framöver.
Vilken primer tänker du använda när det blir så dags?
Jag tror det blir Army Painters Primer på sprejburk. Men jag är alltid oerhört rädd när jag grundmålar. Jag har misslyckats med Citadells vita primer och till viss del även med Army Painters. Jag spejade Jagdtigern med Army Painter och det blev lite kornigt. Inte mycket, men tillräckligt för att det ska störa mig. Jag tror jag är för rädd och för försiktig. Jag tror man ska spreja på rätt rejält. Primern drar oftast ihop sig något.

Ett alternativ är Vallejos Polyurethane grundfärg på flaska. Den använde jag till Staghounden som jag byggde 2012. Men den verkar fästa lite dåligt. Jag sprejade på den med färgsprutan på en torr, tvättad modell och ända kunde man skrapa bort färgen med nageln på vissa ställen.

Eftersom det är en vitmetallfigur så måste jag använda en grundfärg som fäster rejält.

Tips och synpunkter på detta mottages med stor glädje.
holst

CU@C4
Emil_Juhl

Re: Chevauxleger (först ur startblocken i C4-OPENS temaklass

Inlägg av Emil_Juhl »

Jag föreslår Biltemas slipbara primer.
Den måste torka i ett dygn men den ger en jättefin matt ljusgrå yta.
Och den går som sagt att slipa. Jag använder den framför allt på 3D-printade delar (du kommer ihåg kyrkfönstret jag hade med sist) för att få bort alla ränder.
Den krymper väldigt mycket. Första gången jag testade den var jag säker på att jag förstört modellen med för tjockt lager primer. Men efter några timmar så har den dragit ihop sig .
Den är suverän.
Mvh
Emil Juhl
Skriv svar