Revell?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Revell?

Inlägg av Henrik R »

Det var inte så länge sen jag byggde en gammal Revell.. Tror det var 2 år sen jag byggde deras MIG 25 from hell. :-)
Men från början så var nog det Revells(Monogram) B17 G 1/48 som jag byggde tidigast. Revells Prototyp Gripen i 1/32 är också en klassiker jag byggde. Bra? nää..

Bild
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Revell?

Inlägg av Mahatma G »

Revells gamla Bf 109 G i 1:32 fick jag i julklapp någon gång under prekambriumeran. Den var min första modell som sedan låg och väntade i några år innan jag plötsligt en dag såsom nybliven skåning råkade passera Semo Hobby i Malmö. En ny värld uppenbarade sig och resten är, som man säger, historia.
Ett antal av deras 1:32-flyg (Mirage IIIE var nog den absoluta favoriten) byggdes, men i övrigt har jag mest otäcka minnen av diverse flyg i slumpmässiga skalor och med tydliga förhöjningar där dekalerna skulle placeras. Brrr.... :cry:

Av rent nostalgiska skäl har jag skaffat deras nya Bf 109 G i 1:32 och precis som en gång i tiden ska den märkas med ett grönt hjärta under cockpit, men den här gången tänker jag inte måla den helt i Humbrol nr 40 - min dåvarande tolkning av bygginstruktionens uppgift att tyska flygplan var gråmålade synes numera något naiv.
/G
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Revell?

Inlägg av Fenix »

Jag tror min första Revell var deras prototyp Gripen i 1/72 jag kunde inte så mycket om planen då så jag älskade den, blev ett par stycken men idag lever bara än av dom. Jag har alltid älskat Revells Contacta Professional tycker den är bättre än Humbrols lim förutom Humbrol Polycement vilket jag tycker är bättre än Revells motsvarighet. Jag tycker inte om Revells färger de är för tjocka tycker jag. Idag blir det mycket Revell deras Tomcat är bland de bästa. Revell tillsammans med Airfix är betydligt lättare att få tag på i affärerna jag besöker.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Revell?

Inlägg av olindau »

Revell
Ack ja ljuva ungdom.
I mitten på 60 talet så hittades de små Revellkartongerna hos den lokale hobbyhandlaren

Bild

Byggde nog de flesta , vanligen en i veckan.

Bild

Lite inspirerad av Biggles förståss!

Bild

Man fick lära sig saker som inflation och ökande omkostnader när handlaren höjde priset från 3 kr till 3,50.
Det blev en hård förhandling med fadern om höjning av veckopengen, men till slut gav han med sig.

Bild

Nu får det vara nog med nostalgi-bilder !
Bild
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Revell?

Inlägg av MartinN »

Revell var fina. Deras serie med 1/32 WWII-fighters var häftiga men jag drömde nog mer om dem än jag byggde dem. Jag minns att jag använde blank limegrön som interior green på insidan av deras P-51 Malcolm Hood. Jag fattade inte vad Hood (som var en båt, det visste jag) hade med det hela att göra.

Var det Revell som hade ett vikingaskepp med rödvitt segel och med blå dekal-drake? Eller var det Aurora?
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Revell?

Inlägg av Stefan S »

Boxarten på Revells 1/72 kärror är ju underbar, har själv ett antal av dom

Bild

Bild

Lite andra gamla Revellbygsatser

Bild

Tankbåten byggd av min pappa på 50-talet. Sen lekte jag sönder den så det fattades en massa delar. Fick tag på en militär variant av henne, USS Mission Capistrano som jag kunde ta de saknade delarna ifrån.

Bild

Bild

Bild

Den här boxarten är väl härlig :D

Bild


Stefan
Göran NS
Inlägg: 127
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:38
Ort: Eslöv

Re: Revell?

Inlägg av Göran NS »

Vem har inte byggt Revells gamla 1/28 modeller av klassiska WW1 plan. Byggde Camel:en i min späda ungdom och Spad:en för ett par år sen, ja den är egentligen inte färdig än :oops:
Har även införskaffat Fokker Dr1 och den mycket senare utgivna Fokker DVII.
Kommer ihåg att jag tyckte Camel:en var STOR och jättekul att bygga! När jag på senare år byggde Spad:en tyckte jag mest att den var jobbig med alla utskjutmärken på fel ställe mm.

Vad jag förstått så är modellerna från 50 talet och de dyker fortfarande upp i Revellkatalogen med jämna mellanrum än idag, är det de äldsta modeller som fortfarande säljs regelbundet??

Boxarten för 1/28 modellerna på 70 talet (eller var det 60 talet?) med de proffsbyggda modellerna tyckte jag var häftig.

Bild

Bild
Göran Nilsson Söderholm
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Revell?

Inlägg av Sten Ekedahl »

olindau skrev:Revell
Ack ja ljuva ungdom.
I mitten på 60 talet så hittades de små Revellkartongerna hos den lokale hobbyhandlaren

Bild

Byggde nog de flesta , vanligen en i veckan.

Bild

Lite inspirerad av Biggles förståss!

Bild

Man fick lära sig saker som inflation och ökande omkostnader när handlaren höjde priset från 3 kr till 3,50.
Det blev en hård förhandling med fadern om höjning av veckopengen, men till slut gav han med sig.

Bild

Nu får det vara nog med nostalgi-bilder !
Bild
De där tror jag att jag byggde allihopa som liten grabb. Problemet var bara att de var så dyra; 3:50! En Airfix-påse kostade ju bara 1:75. Sen fanns de inte i någon av butikerna hemma i Enköping, utan jag fick övertala föräldrarna att få springa bort till Wentzells en stund de 3-4 gånger per år vi åkte till Stockholm. Men både Airfix och Revells priser bleknade när Monogram kom med sin P-51B i 1/72; 6:50!!! Tog lång tid innan jag vågade tala om vad jag hade betalat för den.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Revell?

Inlägg av olindau »

Men den största fördelen med Revellsatserna var att de hade en riktig pilot, inte den platta plastblobba som Airfix erbjöd.
Mycket viktigt argument på den tiden!
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Revell?

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
Undrar, var det något fel på Revell's Mig 25 och 31? Byggde dessa för många år sen och har alltid tyckt att det var två fina modeller med mycket bra passform. Har inte bedömt dem mot verkligheten men som modeller tyckte jag att de var fina. Några av de modeller som fick mig att börja bygga Revell igen.

Men en modell som säljs än idag och som borde "triangelmärkas" är deras ancient Mustang i 1/72. Där har vi ett monster om än med ett fint dekalark. Märkligt att de inte byter ut den mot Matchbox utgåva. Deras Fokker D.VII säljs även den än idag. En enkel men helt ok modell med ett fint dekalark. Fast det vore kul med en D.VII i samma kvalite som deras Dr.I.

Spitfire i 1/72 från Revell bör även de Triangelmärkas. Där har de aldrig fått något rätt. Den gamla utgåvan var för lång och den nya utan "måsvinge". Men deras nya Hurricane skall vara helt ok.

En Gripen prototyp har jag med liggande men målad i Viggen kamouflage. Var rätt ok som modell avseende passform men formmässigt långt från vad Gripen så ut. Vad man önskade var en Italeri grip med Revell passform. Blir intressant att se på hur Revell's nya Grip kommer att se ut...

De flesta av mina Revell modeller köptes i Kiel, i tyskland. Minns att prisskillnaden var stor jämfört med hemma i Sverige. Halva priset ofta.
Minns att i Tyskland fann man ofta bara Revell modeller. Men då ofta nästan hela utbudet.

/ Andre
Senast redigerad av Andre B. den 29 jan 2014, 10:05, redigerad totalt 1 gånger.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar