Gloster Javelin! (Airfix 1/48) - Klar!
-
- Inlägg: 3579
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Gloster Javelin! (Airfix 1/48) - Klar!
Haha! Äntligen igång!
Lite trögt var det i början, men efter jul hamnade den äntligen på byggbordet. Har sedan dess byggt på lite parallellt med Monogram F-111:an. Och jo, det är rätt trångt i hobbyrummet just nu. Cockpit med monterade luftintag är en fascinerande konstruktion som påminner mer om något från Star Wars.
Det mesta blir rätt ur lådan. Vid en första anblick verkade instrumentpanelerna lite väl förenklade, men när allt är målat funkar det riktigt bra. Stolarna kommer senare.
Modellen i sig är helt underbar. Fin detaljering, kanske lite grova panellinjer, men inte värre än hos de flesta andra tillverkare. Gjutningen håller hög klass, men se upp för de små sjunkmärken som finns på några ställen. De är inte alls djupa och det funkar utmärkt att slipa bort dem, men man gör klokt i att göra det på ett tidigt stadium. Ett exempel skymtar här, två parallella märken som orsakats av konstruktionen för infästning av utblåsrören på baksidan.
EDIT. Ser nu att det knappt syns alls... Men ni som bygger denna, håll utkik här. Det syns rätt tydligt i verkligheten.
Konstruktionen är som sagt lite annorlunda. Nästa steg är att montera rören för utblåset, som målades först. Sedan ska allt tryckas ner i kroppens undersida. Som så ofta med nya Airfix är det viktigt att man gör allt exakt rätt, då passar det klockrent. Minsta slarv när man trycker dit delarna får en massa mindre trevliga konsekvenser. I mitt fall innebar det att luftintagen inte passade alls när kroppen väl monterades ihop, det blev en del slipande och en glipa på insidan. Nu gör just detta inte så mycket eftersom jag ska använda täckluckorna, men ändå. Ni som bygger denna bör se upp här. Jag har sett på andra byggen att passformen är klockren bara man gör rätt. En bättre metod än den som jag använde och som ritningen rekommenderar, är nog att göra som denne byggare på Britmodeller. Börja med rören och kläm in cockpiten efteråt.
Till slut löste sig det mesta och kroppen gick ihop riktigt fint:
Lite trögt var det i början, men efter jul hamnade den äntligen på byggbordet. Har sedan dess byggt på lite parallellt med Monogram F-111:an. Och jo, det är rätt trångt i hobbyrummet just nu. Cockpit med monterade luftintag är en fascinerande konstruktion som påminner mer om något från Star Wars.
Det mesta blir rätt ur lådan. Vid en första anblick verkade instrumentpanelerna lite väl förenklade, men när allt är målat funkar det riktigt bra. Stolarna kommer senare.
Modellen i sig är helt underbar. Fin detaljering, kanske lite grova panellinjer, men inte värre än hos de flesta andra tillverkare. Gjutningen håller hög klass, men se upp för de små sjunkmärken som finns på några ställen. De är inte alls djupa och det funkar utmärkt att slipa bort dem, men man gör klokt i att göra det på ett tidigt stadium. Ett exempel skymtar här, två parallella märken som orsakats av konstruktionen för infästning av utblåsrören på baksidan.
EDIT. Ser nu att det knappt syns alls... Men ni som bygger denna, håll utkik här. Det syns rätt tydligt i verkligheten.
Konstruktionen är som sagt lite annorlunda. Nästa steg är att montera rören för utblåset, som målades först. Sedan ska allt tryckas ner i kroppens undersida. Som så ofta med nya Airfix är det viktigt att man gör allt exakt rätt, då passar det klockrent. Minsta slarv när man trycker dit delarna får en massa mindre trevliga konsekvenser. I mitt fall innebar det att luftintagen inte passade alls när kroppen väl monterades ihop, det blev en del slipande och en glipa på insidan. Nu gör just detta inte så mycket eftersom jag ska använda täckluckorna, men ändå. Ni som bygger denna bör se upp här. Jag har sett på andra byggen att passformen är klockren bara man gör rätt. En bättre metod än den som jag använde och som ritningen rekommenderar, är nog att göra som denne byggare på Britmodeller. Börja med rören och kläm in cockpiten efteråt.
Till slut löste sig det mesta och kroppen gick ihop riktigt fint:
Senast redigerad av Björn Fransson den 03 apr 2014, 10:43, redigerad totalt 2 gång.
Re: Gloster Javelin! (Airfix 1/48)
Se där! Visst är den bra den där modellen! Jag diggade den skarpt. Precis som du nämner var luftrören denna modells akilleshäl. Men jag fick med lite pyssel dit dem riktigt fint. Men även jag körde med FOD covers så det hade föga betydelse hur det blev.
-
- Inlägg: 510
- Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
- Namn: Kalle Nordlund
- Ort: Mariehamn
Re: Gloster Javelin! (Airfix 1/48)
Aaahh! Så snyggt! Denna kärra måste hitta till min bygghög någon gång.
-
- Inlägg: 3579
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Gloster Javelin! (Airfix 1/48)
Då har vi plockat lite med den här igen. Detaljeringen rent generellt är riktigt bra, men huvudställens hjulhus mår bra av lite extra kablage.
Vingskarven är en lång rackare. Så för att undvika eventuella nivåskillnader limmade jag dit lite extra stöd.
Vet inte om de behövdes, men bra blev det hursomhelst. Här endast torrpassat, passformen är en fröjd. Inget spackel så långt ögat når.
Ja, sedan var det bara att montera resten. Lite småspacklande vid fenan, men annars är det bara att limma och njuta.
Målningsdags. Började med Tamiyas X-11 silver för undersidans high speed silver. Kanske inte den roligaste av målerijobb (maskeringen på stabilisatorn är påbörjad maskering för ovansidan). Desto roligare blir det när vi vänder på steken. Återkommer med rapporter.
Vingskarven är en lång rackare. Så för att undvika eventuella nivåskillnader limmade jag dit lite extra stöd.
Vet inte om de behövdes, men bra blev det hursomhelst. Här endast torrpassat, passformen är en fröjd. Inget spackel så långt ögat når.
Ja, sedan var det bara att montera resten. Lite småspacklande vid fenan, men annars är det bara att limma och njuta.
Målningsdags. Började med Tamiyas X-11 silver för undersidans high speed silver. Kanske inte den roligaste av målerijobb (maskeringen på stabilisatorn är påbörjad maskering för ovansidan). Desto roligare blir det när vi vänder på steken. Återkommer med rapporter.
Senast redigerad av Björn Fransson den 22 jan 2014, 19:56, redigerad totalt 2 gång.
Re: Gloster Javelin! (Airfix 1/48)
Ja, det är tydligt att Airfix har utvecklats!
Bra början
Bra början
-
- Inlägg: 477
- Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
- Ort: Järfälla
Re: Gloster Javelin! (Airfix 1/48)
Nu är det risk att detta kommer för sent för dig, men en modifiering som bör göras på alla Javelin-modeller, är att såga loss de båda halvorna (höger och vänster) av stabilisatorn och limma fast dem med lite häng i bakkanten. Titta på vilken bild som helst av en parkerad Javelin så förstår ni vad jag menar.
Här t.ex:
Här t.ex:
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Rule Britannia!
-
- Inlägg: 3579
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Gloster Javelin! (Airfix 1/48)
Hm. Ja, det blev tyvärr lite sent (men det borde jag förstås ha kollat upp själv!), målningen är i full gång och att börja såga nu skulle nog bli etter värre för slutresultatet. Nåja, jag fick till hänget på rodren i alla fall...
-
- Inlägg: 3579
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Gloster Javelin! (Airfix 1/48)
Målat med Gunze 330 och 331. Rejäla ytor är det. Som synes fimpade jag tankbommen, dels verkar den inte vara använd så värst ofta (i alla fall hela tiden), dels sabbar den denna skönt brittiskt fulsnygga maskins eleganta linjer. Ser lite ut som en Mirage som någon trampat på. Rule Britannia!
Re: Gloster Javelin! (Airfix 1/48)
Ser mycket trevligt ut Björn! Du gjorde rätt med tankbommen. Det var därför jag gjorde George H. Beatons Javelin. Då blir det minst 2 stycken olika Javelins på 08-open.. YAY!!!
-
- Inlägg: 504
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
- Ort: Stockholm
Re: Gloster Javelin! (Airfix 1/48)
Snygg målning!
Hur maskar du ett sånt här kamouflage, tejp?
Hur maskar du ett sånt här kamouflage, tejp?