Tyrrell 009 Äntligen färdig.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Robin Nilsson

Re: Tyrrell 009

Inlägg av Robin Nilsson »

Det behövs en större fogsvans med böjligt blad och sen fixar man "tonerna" genom att böja sågbladet olika hårt (handtaget håller man mellan låren och med ena handen håller man spetsen av sågbladet). Genom böjningen påverkar man svängningsfrekvensen för bladet och sen fixar man vibrationer (toner) genom att gnida eller knacka försiktigt med en träbit. En del fogsvansar har nog ett blad som är för tjockt och styvt så det gäller att välja rätt såg ....
Ändrar man böjningen under tonen så får man förstås tonglidningar/svajningar ungefär som att låta fingrarna eller en flaska/metallrör glida över strängarna på en gitarr.

Min slöjdlärare på mellanstadiet spelade på såg för oss ibland, det är kanske helt ok som musik om man inte har så mycket att välja på ....

Det är bara att börja öva ...tills grannarna knackar i väggen .... ;-)
/ Robin
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Jag tror jag struntar i att spela på såg. Får istället börja öva på klarinetten igen.

Bild
Har jobbat på bakdelen av sidopoddarna.

Bild
Det var lite pyssel att få rätt form på plåtarna men nu har jag jag formen liggande i datorn om jag skulle få för mig att bygga en till.

Bild
När jag tittar på bilder av Tyrrellen så verkar det som dom borde funnits även på de senare versionerna av bil.
Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Den här modellen prövar verkligen mitt tålamod. Den föll i golvet från ca en meters höjd och jag fruktade det värsta. Ena sidoplåten på frontvingen gick sönder och det mesta av av limmet på mässingsdelarna jag gjort släppte av stöten. Superlim är ett skit lim för allt annat än hud. Delarna jag limmat med annat lim sitter kvar. Allt var spacklat, slipat och klart för målning. Fram med spackeltuben igen :( Nåja man får väl vara glad att ingenting gick sönder.
Robert A

Inlägg av Robert A »

epoxy är det du bör köra med på dessa satser :) Lätt att arbeta med och man har 5min på sig + sitter som berget.
Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Jag undviker superlim så mycket som det går. Tycker det är kladdigt att hålla på att blanda epoxi så jag testar ett enkomponentlim istället.
Frontvingarna och sidokjolarna satt ju kvar efter fallet så det verkar ju ok.
Problemet är att det har lång torktid och greppar dåligt innan det börjat torka så det passar inte överallt.
Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Bild
Jag har börjat på hjälmen till den huvudlösa föraren.

Bild
Nästan klar för att målas.

Bild
Efter sitt höga hopp har skadorna fixats och blåfärgen kommit på. Tyvärr glömde jag att det skulle ristas en lucka på sidopodden. Jag får försöka lägga en svart wash i ritsen.

Bild
Så nu har den kommit så här långt.
Björn B
Kontakt:

Re: Tyrrell 009, snart klar

Inlägg av Björn B »

Bild
Att få alla hjulen i kontakt med underlaget var något som oroat mig lite. Jag böjde upphängningen av framvagnen så att det såg ut att vara lika på båda sidor innan jag limmade dit dom. När jag sedan skulle limma dit växellådan med bakhjul visade det sig att det räckte. Det är lite irriterande att Good Year märkningen kom på samma ställe på alla hjulen. Jag kollade aldrig på vart märkningen hamnade under monteringen. Jag kletade på lim på framhjulen och monterade dom under press med en tving. Senare limmade jag dit bakhjulen på växellådan och satte dom under press. Jag var mer koncentrerad av att få dom raka än hur märkningen hamnade. Hjälmen har blivit målad så jag hoppas att bli klar med denna innan årsskiftet.
Björn B
Kontakt:

Re: Tyrrell 009, snart klar

Inlägg av Björn B »

Äntligen färdig.

Bild
Avslutar modellåret 2014 med att få färdig min första stora multimediamodell.

Bild
lite småstrul har det väl varit men det gick ädå lättare än jag trott.

Bild
Men det betyder ju inte att det är roliga material att bygga i.

Bild
Som vanligt hittar jag en version som inte gick att bygga rätt ur lådan, man kan ju inte hålla på att fjäska för mycket med FRULS när man är bannlyst redan i stadgarna.
Därför blir nästa bil en blandning av delar till två satser. Fler bilder kommer på min hemsida vad det lider.
Stellan
Kontakt:

Re: Tyrrell 009 Äntligen färdig.

Inlägg av Stellan »

Vafalls, avslutar modellåret 2014? Redan idag? Innan nyår? Kan man räkna med att det inte blir något mer byggt under hela nästa år mao? Kul att du kämpade hela vägen in i mål, men det brukar du ju göra å andra sidan. Den blåvita målningen var annorlunda.
Senast redigerad av Stellan den 29 dec 2013, 20:59, redigerad totalt 1 gånger.
Stellan Schroeder Englund
Björn B
Kontakt:

Re: Tyrrell 009 Äntligen färdig.

Inlägg av Björn B »

Nä jag har ingenting att bygga. Jag får skaffa en ny hobby till nästa år.
Skriv svar