Westland Lynx Mk 90B - Airfix, 1/48 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Westland Lynx Mk 90B - Airfix, 1/48 - Klar!

Inlägg av Björn Fransson »

Brukar ibland påstå att jag bygger en hel del helikoptrar. Lögn och förbannad dikt är det, rätt ska vara att jag gillar helikoptrar, köper en del modeller föreställande sådana, men att jag alltför sällan får tummen ur och bygger dem. Bättring utlovas. På stört, faktiskt. Denna godbit från Airfix har legat högt på min önskelista ända sedan den släpptes. Och när jag ändå beställde Javelinen, passade jag på och tog med den också (plus Vampiren och Gladiatorn, men de tar vi längre fram).

Bild

Airfix påstår att de lagt ner lika mycket research på den här som på 1/24-Mosquiton. Fan tro't, men många delar är det i alla fall.

Bild

Bild

Ytdetaljeringen är bara så magnifik. Äntligen en tillverkare som fattat att helikoptrar har utåtstickande nitar och inte djuuupa paneldiken. Massor av nitar, dessutom. Till råga på allt i skalenlig storlek. Bravo!

Bild

Letar referenser, bara för att inse att Airfix fått med det mesta i detaljväg. Till exempel på baksidan av stolarna. Möjligen hade jag föredragit en instrumentpanel med upphöjda instrument före en dekal. Och de gjutna säkerhetsbältena på andra sidan känns lite väl klena. Men annars ser det strålande ut.

Bild

Dekalarket är som alltid hos Airfix numera enormt väl tilltaget. Och oerhört vältryckt (av Cartograf). Mitt val faller än en gång på det danska alternativet. Men den här gången blir det ingen übervädrad grön sak, utan en blankpolerad blå historia.

Bild

Så såg det ut i lådan. Dags att börja bygga!
Senast redigerad av Björn Fransson den 16 mar 2014, 17:18, redigerad totalt 1 gånger.
Mats Averkvist
Kontakt:

Re: Westland Lynx Mk 90B - Airfix, 1/48

Inlägg av Mats Averkvist »

Den kan väl byggas norsk också... ;o)
jfall
Namn: Jakob Fall

Inlägg av jfall »

Mats Averkvist skrev:Den kan väl byggas norsk också... ;o)
Vad jag vet så stämmer inte nosen på airfix satsen om man ska bygga norskt
Bild

Kul att se en Lynx har själv ganska allvarligt sneglat på denna modell men inte tagit steget ännu.

Jakob
Jakob Fall
AP
Björn Fransson
Kontakt:

Det stämmer, nosen är fel för en norsk. I övrigt är det mesta samma som för dansken, bland annat gyttret av antenner på undersidan som ser ut att vara identiskt. Nosen verkar inte heller gå att konvertera, även om man skulle få till underdelen utan radarn, är ovansidan annorlunda, lutningen ser brantare ut.

"Kystvakt" ser ju å andra sidan lite lockande ut. Nästan som "Pistvakt". Pärskans!
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

"Pistvakt" var det första jag också tänkte på. Lite svårt att ta deras helikoptrar på allvar helt plötsligt...

De där instrumentpanelerna är trista, när de nu uppenbarligen kan göra modeller som i övrigt är väldigt fina så känns det tråkigt att inte göra en graverad instrumentpanel när man ändå är igång. Eller två: en slät för de som gillar dekaler och en graverad för mig!

Hälsningar

Magnus
Nicklas Karlén
Namn: Nicklas Karlén

Inlägg av Nicklas Karlén »

Heja, Heja detta kommer att följas med intresse. Jag håller med om att Airfix nya Lynx är jäkligt fina. Jag laddar på med en rejäl kopp kaffe och några peppar kakor.

Jag säger som Martin Timell: Det kommer att bli bra...............

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Mats Averkvist
Kontakt:

Inlägg av Mats Averkvist »

Konverteringssats finns visst från http://www.a2zeemodels.co.uk/
...och dekaler är ju inget problem...

Bild
Bild

http://www.vingtor.net
Björn Fransson
Kontakt:

Se där, ja! Nu blir det nog dansken ändå för min del, men bra att veta. Verkar vara en trevlig modell det här, så man kanske vill bygga fler i framtiden (läs: köpa på sig). Den dagen jag bygger min första F-16 i 1/48 blir den däremot norsk. När det nu blir... Men den ligger i alla fall på hyllan.
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Den ser grym ut den gjutningen oxå. Den där håller nog samma Hornbykvalité som Javelinen eller Sea Vixen. Det är aldrig fel att bygga helikopter. Ska följas detta bygge!
Niklas
Namn: Niklas Knutzén

Inlägg av Niklas »

Tur att jag inte alls blev sugen på att gå i dina fotspår nu... :P

Nåja, som inbiten 1/72-byggare får man väl göra en sådan istället... :)
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Skriv svar