USS Buchanan. Äntligen färdig! Sid 6

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ulf Lundberg

Re: USS Buchanan. Riggning påbörjad. Sid 4

Inlägg av Ulf Lundberg »

Janne Nilsson skrev:Bra tips för riggning.

Har du testat andra lim? Hur hanterar du det härdade limmets blankhet eller är kanske mängder så små att det inte ens syns?

Janne Nilsson
Vitlim, som jag även använder till mycket av min fotoets, blir sidenmatt eller matt när det härdar och är därför ett relativt litet problem i detta avseende.
CA-lim blir blankt, men ytorna är rätt små.
I båda fallen löser jag problemet genom att mattlacka hela modellen efteråt. Jag använder inte helmatt, eftersom det "dödar" modellen, utan olika nyanser av halvmatt.

De är de lim jag hittills använt.
David Griffith använde nåt vattenlösligt lim avsett för att limma foton i fotoalbum. Påminde om det där RX-limmet man hade i plugget. fördelen var att det var rätt segt, vilket minskar risken att man river riggen om man kommer åt den.

Uffe
Senast redigerad av Ulf Lundberg den 12 nov 2013, 11:26, redigerad totalt 1 gånger.
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Robin Nilsson skrev:En annan metod att få lagom spänning i linan är att låta den hänga ner bakom en kant med en liten lätt limklämma eller ballastad tvättnypa som tyngd (istället för att tejpa fast och försiktigt flytta modellen).
Den önskade spänningen justeras med den påhängda vikten.
/ Robin
Visst, det funkar också och kan ta en ur många knepiga situationer.
Metoden kan utvecklas. Om linan fästs i en punkt uppe i riggen och går ner i däcket, kan man borra hål i däcket och låta linan gå genom räcket. Sedan sätter man klämman/tyngden på linan strax ovanför däcket och limmar linan i däcket. Problemet blir att ta loss klämman utan att riva linan. Det kan vara knepigare än man tror, eftersom det är svårt att öppna en klämma utan att samtidigt trycka den i sidled. Denna variant använder jag bara när andra lösningar inte är möjliga.

Uffe
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Tackar för informationen.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Om jag vore tvungen att ta den sista fästpunkten i däcket (från däck till rigg till däck eventuellt flera punkter i rigg och med däck menas däck eller överbyggnad) så skulle jag nog inte våga använda en klämma alls.

Klämma är bra i situationer där man kan släppa spänningen innan man öppnar klämman, d.v.s. linan kan i princip kapas mellan fästpunkten och klämman. Jag skulle nog försöka att få sista fästpunkten nånstans högre upp, i vissa lägen kanske borra rakt igenom och spänna från andra sidan.
/ Robin
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Valbåtar baxas på plats.

Bild

Valbåtarna färdigmålade och vädrade.

Bild

Problemet var att få dem på plats, hängande i dävertarna. Det blev lite pyssligt. Jag satte fast den löst med lite häftmassa på en papplist, pallade upp med klossar och tryckte fast dem med hävstångsverkan.
Självklart lossnade den på ena sidan, men det gick att få den på plats efter lite mekande.

På återseende,
Uffe
denstore
Namn: Magnus Berggren

Inlägg av denstore »

Som vanligt svårt att ge ett rättvist betyg. Man får ju vara försiktig så att inte superlativen tar slut... ;)
Knajd

Inlägg av Knajd »

Jag blir alltid imponerad av fartygsbyggen. Massor med fotoetsade prytlar, pålagda filter för rätt rostnyanser, bakgrundsforskning så man bygger rätt båt vid rätt tillfälle och modifierar så att utrustningen stämmer med årtalet och så vidare. Bra jobbat!
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

I det här fallet har jag faktiskt inte forskat mycket. Det finne en bok, Warship pictorial nr 31, med fina foton som jag borde köpt, men det blev inte av.
Jag har i stort sett byggt ur lådan, men vad det verkar av det lilla jag forskat, så är modellen ganska korrekt.

Uffe
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

http://en.wikipedia.org/wiki/USS_Buchanan_(DD-484)

Båten hade en lång aktiv tid, US Navy under kriget och sen i Turkiets flotta från 1948 fram till 1976 ...
Gått på grund, fixad, tyfon-skadad , fixad, deltog vid Japans kapitulation i Tokyo bukten ...
/ Robin
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Idag blev hon äntligen klar. Håll till godo.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

På återseende,

Uffe
Skriv svar