USS Buchanan. Äntligen färdig! Sid 6
-
Re: USS Buchanan. Överbyggnad på plats. Sid 3
Till sejnfallen på stormasten använde jag utspätt vitlim. Jag limmade dem först i rån, sedan i nederkant och sträckte sedan med en utblåst tändsticka.
Stag och antenner som jag sträcker hårdare limmar jag med CA-lim.
Den tunnare linan skulle gå att beställa från en skotsk fiskebutik, men när jag nyss gick in på deras hemsida var den stängd. Livert är hårt...
Skalan är 1:350
Uffe
Den tunnare linan skulle gå att beställa från en skotsk fiskebutik, men när jag nyss gick in på deras hemsida var den stängd. Livert är hårt...
Uffe
Re: USS Buchanan. Riggning påbörjad. Sid 4
Älskar dina riggningar Uffe! Det där med lampan var riktigt smart, Jag har själv inte tänkt på en sådan lösning. Då har man en "tredje" arm som kan hålla spänning på trådarna utan att få mjölksyra 

-
Konceptet med lampan kan utvecklas hur långt som helst.
Man fäster linan i ena änden och tejpar fast andra änden i lämplig kloss, burk eller lampa, så att den vilar lätt på andra fästpunkten. En klick CA-lim, vänta och sen antingen dra linan vidare till nästa fästpunkt eller klippa av den med en vass avbitartång.
Jag har en högkvalitetsavbitare som jag bara använder till rigglina. Minsta hack i eggen kan försvåra kapningen och leda till att man rycker loss linan från fästpunkten.
Sånt har inträffat.... Fula ord yttrades.....
Uffe
Man fäster linan i ena änden och tejpar fast andra änden i lämplig kloss, burk eller lampa, så att den vilar lätt på andra fästpunkten. En klick CA-lim, vänta och sen antingen dra linan vidare till nästa fästpunkt eller klippa av den med en vass avbitartång.
Jag har en högkvalitetsavbitare som jag bara använder till rigglina. Minsta hack i eggen kan försvåra kapningen och leda till att man rycker loss linan från fästpunkten.
Sånt har inträffat.... Fula ord yttrades.....
Uffe
Jag kan inte ens börja begripa hur mycket tålarmod detta måste kräva, Ulf.
Mäktigt och imponerande arbete.
Mäktigt och imponerande arbete.
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
-
Det är inte så märkvärdigt som det verkar. Det handlar mest om att lugnt ta ett steg i taget. Det är det jag gör nu. Medan limmet torkar kollar jag in forumet och svarar på inlägg eller surfar runt.
Uffe
Uffe
-
Ett par riggningsbilder till Henrik.

Linan/antennen limmades till rånocken och fick härda fast.
Sen drog jag linan förbi mesanmasten och tejpade fast den på underlaget. När jag tejpade fast linan låg den i en lös bukt.
Sen sträckte jag linan genom att försiktigt föra modellen framåt. Det finns ingen anledning att spänna linan hårt. Det skapar bara onödiga spänningar i riggen. Det räcker att sträcka den så att den blir rak.
Detta fotat och upplagt medan limmet härdar. Nu är det dags att kapa linan vid mesanmasten.
På återseende,
Uffe

Linan/antennen limmades till rånocken och fick härda fast.
Sen drog jag linan förbi mesanmasten och tejpade fast den på underlaget. När jag tejpade fast linan låg den i en lös bukt.
Sen sträckte jag linan genom att försiktigt föra modellen framåt. Det finns ingen anledning att spänna linan hårt. Det skapar bara onödiga spänningar i riggen. Det räcker att sträcka den så att den blir rak.
Detta fotat och upplagt medan limmet härdar. Nu är det dags att kapa linan vid mesanmasten.
På återseende,
Uffe
Tack Uffe. Grejjen är ju att tänka utanför lådan, det här har aldrig slagit mig att göra så. Ska helt klart använda dina tips på nästa fartyg.
-
En annan metod att få lagom spänning i linan är att låta den hänga ner bakom en kant med en liten lätt limklämma eller ballastad tvättnypa som tyngd (istället för att tejpa fast och försiktigt flytta modellen).
Den önskade spänningen justeras med den påhängda vikten.
/ Robin
Den önskade spänningen justeras med den påhängda vikten.
/ Robin
-
Bra tips för riggning.
Har du testat andra lim? Hur hanterar du det härdade limmets blankhet eller är kanske mängder så små att det inte ens syns?
Janne Nilsson
Har du testat andra lim? Hur hanterar du det härdade limmets blankhet eller är kanske mängder så små att det inte ens syns?
Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
-
Re: USS Buchanan. Överbyggnad på plats. Sid 3
Tack för info.Ulf Lundberg skrev:Till sejnfallen på stormasten använde jag utspätt vitlim. Jag limmade dem först i rån, sedan i nederkant och sträckte sedan med en utblåst tändsticka.
Uffe
Uschi Van Der Rosten har en extra tunn lina avsedd för att rigga småskaligt flyg men tveksamt om den är ett bättre val jämfört med den lina du använder här.
Har skaffat denna men har inte hunnit prova ännu, funderade på att byta de något tjocka linorna på min Typ VII.