Pågång nu en Wessex, Gladiator, T-64. Börjat vädra

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Pågång nu en Wessex, Gladiator, T-64. Börjat vädra

Inlägg av jfall »

Tja!

Har varit tyst ett tag så tänkte bara vissa vad jag håller på med för närvarande. Wessexen är Italeris HAS.3 i 1/48 som jag ska bygga som en övergiven helikopter, byggsatsen som jag köpte på hobbybokhandeln är riktigt bra, kul att Italeri släpper några fina modeller de också. Jag har lagt lite egna detaljer i kabinen för. Gladiatorn är Rodens 1/48 modell med eduard ets och jag har vector resin motorn till den också. Slutligen är T-64:an trumpeters nya model 1981 som jag köpte på Wentzels. Även denna är en jättefin modell, denna väntar på nya band som är påväg med posten.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Ses

Jakob
Senast redigerad av jfall den 18 dec 2013, 17:48, redigerad totalt 4 gång.
Jakob Fall
AP
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Pågång nu en Wessex, Gladiator och T-64

Inlägg av jfall »

Snabb uppdatering om Wessexen. Har vädrat den nu och här kommer lite bilder. Ska lägga till lite löv och några ölflaskor och sedan ska jag sluta kroppen. Kom gärna med åsikter och glada tillrop :D
Bild
Bild
Bild
Bild

Jakob
Jakob Fall
AP
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Pågång nu en Wessex, Gladiator och T-64

Inlägg av jfall »

Är det någon förresten som har bilder på hur gul vädras, har lite svårt att bestämma hur jag ska vädra utsidan.

Jakob
Jakob Fall
AP
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Pågång nu en Wessex, Gladiator och T-64

Inlägg av Robin Nilsson »

Var sitter det gula ? Kan det ha runnit brungulgrå olja ? Har den åldrats såpass mycket att eventuell underliggande färg lyser igenom? Annars kanske lite allmän "atmosfär-smuts" ljust grå / grå-svart beroende på var den befinner sig, en massa koleldade hus och kraftverk i närheten eller vid kusten med massvis av frisk luft ? Fuktigt med dålig omsättning på luft -> kanske lite gröngrått för alg/moss-beväxning ?
/ Robin
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Pågång nu en Wessex, Gladiator och T-64

Inlägg av jfall »

Hela utsidan av helikoptern är gul, det är en av RAFs räddningskärror. Jo jag tänkte mig alg påväxt i de områden där det är lite mera skuggigt, en wash för att fylla panellinjerna med svart och även har svart "streaking" efter att det runnit smuts , det grådaskiga är en bra ide det ska jag definitivt lägga till. Frågan är ju hur bleknad och matt den blir, de är ju inte jätte soligt i England så min gissning är att den inte bleknar så mycket utan bibehåller sin gula färg hyfsat fräsch ganska länge eller vad tror ni?

Jakob
Jakob Fall
AP
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pågång nu en Wessex, Gladiator och T-64

Inlägg av Stellan »

Fantastiskt golv, Jakob! Får lust att kopiera ditt bygge men har annat som väntar som tur är. Väntar med spänning på uppdateringar av det där monstret.
Stellan Schroeder Englund
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Pågång nu en Wessex, Gladiator och T-64

Inlägg av jfall »

Tackar Stellan!

Håller på att plocka ihop cockpiten nu så snart ska det målas.

Jakob
Jakob Fall
AP
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Pågång nu en Wessex, Gladiator och T-64

Inlägg av kallenordlund »

Den där interiören ser riktigt härligt sliten ut. Snyggt. Här har du en bild som kanske kan ge lite tips.
Bild
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Pågång nu en Wessex, Gladiator och T-64

Inlägg av jfall »

Här kommer en till uppdatering. Interiören är färdig nu och här är hur den ser ut. La till lite löv på golvet och om ny tittar noga ligger det några cigaretter där också. Byggsatsen är riktigt trevlig och interiören passade perfekt i kroppshalvorna, passformen mellan halvorna är dock betydligt sämre men jag tror bara att det är pinnarna så att skära bort dem borde lösa problemet.
Att försöka ta bilder på interiören när den var monterad var inte helt lätt så ni får stå ut med lite sämre bilder.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Jakob
Jakob Fall
AP
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pågång nu en Wessex, Gladiator och T-64

Inlägg av Stellan »

Tusan, du kan ju!? Den sista bilden var lagom grynig för att det ska se ut som en riktig Wessex. Ska du fixa bälten i cockpit?
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar