Från Gamla forumet: Neomega 1/48 J 29F Tunnan

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Från Gamla forumet: Neomega 1/48 J 29F Tunnan

Inlägg av Johan Elvin »

DEL 8

Vingarna monterades med ett ganska invecklat system av mässingrörsförstärkningar för att säkerställa att dom inte börjar att sacka efter hand, resinet väger trots allt en del.
Bild


Frontrutan krävde en del jobb för att få skaplig. Den skottsäkra rutan är gjord från ett CD fodral plus en del detaljer av tunn plastic card och koppartråd.
Det som saknas är en backspegel, som kommer att komma dit senare.
Bild

Och med luftintaget på plats
Bild

Bild

Kanonrör av mässing
Bild

Tomhylseutkasten urkarvade.
Bild

Det lilla hjulet på undersidan av bakkroppen, utstansat från plasticcard med waldrons precision punch & die set.
Bild
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Från Gamla forumet: Neomega 1/48 J 29F Tunnan

Inlägg av Johan Elvin »

DEL 9

Målning och märkning

Efter primning, slipning, målning, slipning, klarlack, slipning och ytterligare några omgångar målning/slipning så ser den ut så här.
Bild

Bild

Bild

Blev ändå inte helt nöjd med den, men det gick inte och hålla på hur länge som helst.
Totalt är det nog 8-9 nyanser av alclad som har använts. Av den vanliga aluminium färgen gick det åt nästan 1½ flaska med alla ommålningar som behövdes.


Dekaler är på plats samt lite lätt vädrad och halvmatt lackad.
Neomega har missat en väsentlig sak vad det gäller dekalerna, alla kronmärkena har samma storlek, när dom som sitter på undersidan egentligen ska vara större än resten.
Jag har använt mig av Flying Colours Krondekaler och flottiljsiffra. Fara dekalerna kommer från Red Bolt / Maestro. Siffrorna på fenan och flottiljvapnen är egentillverkade, resten kommer från Neomagas dekalark. Flygplanets serienummer är ett hopplock av dom numren som finns på neomagas dekalark.
Bild

Bild

Bild

Bild

Efter att dom här bilderna var tagna fick jag ett problem som inte var så roligt. Jag använde mig av Alclad II nya clear coat lacker (halvblank) och den ville inte torka ordentligt, efter ett par veckor så var modellen fortfarande kladdig. Vet inte om felet var mitt (om jag inte skakade flaskan ordentligt) eller om Alclad färgen reagerade med det lager future som var innan. Slutade med att jag fick ta försöka bort alclad klarlacken utan att skada underliggande färglager för att se om det gick att rädda situationen.


I väntan på att modellen skulle torka fick jag en del gjort på landställen. Det ena huvudstället är längre än det andra, så det fick kapas, kortas, borra in en metallförstärkning och limmas ihop igen.
Bild

Bild

Bild
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Från Gamla forumet: Neomega 1/48 J 29F Tunnan

Inlägg av Johan Elvin »

DEL 10

Färdig

Efter debaclet med alclads klarlack målade jag om den med future med lite inblandat tamiya matt.

Vapenbalkarna är egentillverkade. Rb 24 sidewinder kommer från eduards brassin utgåva.
Landningsljusen är tillverkade med hjälp av lampor från Elf (ett Ukrainskt företag)

Om jag är nöjd med resultatet? Med tanke på utgångsläget, så får jag väl säga ja. Det finns fortfarande en hel del som gått å få bättre, speciellt framkroppen/huven som inte känns rätt.
Nog snackat..till bilderna, tyvärr har jag inte den bästa kameran eller kunskaperna för att få bra bilder, så ni får hålla tillgodo.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Skriv svar