A och S 32 Lansen i 1/72 - S 32C klar! Bilder sid 3
-
- Inlägg: 2326
- Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
- Namn: Lars Befring
- Ort: Stockholm
Re: A och S 32 Lansen i 1/72
Lansen i SAABs grådaskiga aluminium ser man inte för ofta... skulle va skitsnygg oxå i 1/48
men en sleten 325 är aldrig fel det heller =)
men en sleten 325 är aldrig fel det heller =)
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
-
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: A och S 32 Lansen i 1/72
Det blir visst en sliten och väderbiten individ från andra halvan av sjuttiotalet. Surprise, va?


-
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: A och S 32 Lansen i 1/72
Jodå, den här ligger på byggbordet fortfarande. Den stretar emot rejält, men snart, så.

Och A-kärran? Jo, även den ligger och väntar. Men den får nog göra det lite till. Dubbelbyggen låter som en bättre idé än de faktiskt är.

Och A-kärran? Jo, även den ligger och väntar. Men den får nog göra det lite till. Dubbelbyggen låter som en bättre idé än de faktiskt är.
-
- Inlägg: 504
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
- Ort: Stockholm
Re: A och S 32 Lansen i 1/72
Snyggt, Björn! Inte långt kvar, eller?
Kul att ditt bygge dök upp nu eftersom jag precis har börjat fundera på om det är värt att ge sig på Hellers gamla modell.
Tills nu har mitt intresse för Lansen varit obefintligt men det finns onekligen en vädringspotential som lockar.
Mina två är som sagt tingade, köpta och byggda vid det här laget. Att de båda skulle ha nån repa i glaset här och där har jag glömt för längesen.
Kul att ditt bygge dök upp nu eftersom jag precis har börjat fundera på om det är värt att ge sig på Hellers gamla modell.
Tills nu har mitt intresse för Lansen varit obefintligt men det finns onekligen en vädringspotential som lockar.
Magnus, väntar du fortfarande på nytt glas till din Vampire?magnusf skrev:Björn! Tråkig nyhet gällande Vampire: Materialbutiken på Söder här i Stockholm fick enligt säker källa (vi kan kalla honom Anders) in fyra stycken. Någon (vi kan kalla honom Anders) tingade två av dessa. Någon golade sedan via SMS till mig (vi kan kalla honom Anders) - och så var de bara en (byggsatserna alltså...)! Ska förbi och hämta imorgon så får vi se om det inte kan bli en färdig Vampire snart!
Mina två är som sagt tingade, köpta och byggda vid det här laget. Att de båda skulle ha nån repa i glaset här och där har jag glömt för längesen.

-
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: A och S 32 Lansen i 1/72
Nej, nu är det nära, ska fixa det sista ikväll. Pillade med Maestros stege igår. Småfippel till förbannelse... Men den är riktigt välgjord, alla felaktigheter beror på min oförmåga att vika fotoets.

Lansen rekommenderas just på grund av vädringspotentialen. Att bygga en ny, skinande blank kärra lockar inte lika mycket. Antagligen är det därför som S 32:an blir klar lååångt före A 32:an som är tänkt att bli en metallblank (brrr...) tidig 32:a från F 17.

Lansen rekommenderas just på grund av vädringspotentialen. Att bygga en ny, skinande blank kärra lockar inte lika mycket. Antagligen är det därför som S 32:an blir klar lååångt före A 32:an som är tänkt att bli en metallblank (brrr...) tidig 32:a från F 17.
-
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: A och S 32 Lansen i 1/72 - S 32C klar! Bilder sid 3
Lagom till C4 Open och nästan exakt tre år efter att de första bitarna limmades ihop tog jag mig i kragen och avslutade min Spaningslansen. Idén till projektet föddes för sju år sedan, när jag som pånyttfödd modellbyggare botaniserade bland Flygvapenmuseums modeller. En riktig långkörare, med andra ord. 

Sällan har jag pimpat en modell som den här... Fotoets till cockpit, luftbromsar, diverse andra exteriördetaljer och stege samt resintank och vacuumhuv från Maestro och dekaler från RBD Decals. Dessutom inhandlades en ordentlig panellinjeristare för att få ordning på mina första, halvtaskiga försök. Slutnotan hamnar på långt mer än en Taranguslans i 1/48. Men sett till den totala byggtiden är det ändå rätt billigt...

Diverse jävulskap förföljde detta bygge, småsaker som strulade hela tiden och annat som drog ner humöret. Allt toppades med att jag kvällen innan avresan till Malmö satte dit landställen och upptäckte att jag glömt lägga vikter i nosen. Ridå! Vad göra? Lösningen blev att i all hast förvandla en gammal fotoram till bottenplatta och limma fast kärran på den. Nöden är uppfinningarnas moder. Och jag får nog säga att nödlösningen lyfte slutresultatet en hel del. Fotoramarna här hemma ligger risigt till i framtiden.

Så passa på och studera undersidan noga på denna bild. Bland annat det scratchade huvudställsschaktet som numera är omöjligt att skåda in i.

Jag vädrar ju ofta på rätt rejält. Men just i det här fallet är det ändå rätt motiverat. Förebilden är en av de sista Lansarna på F 11 i slutet av sjuttitalet, 1977, tror jag. Martin N som ju emellanåt förgyller forumet med finfina flygbilder har hjälpt till med ovärdeliga referensbilder.




Mycket slit var det. Men roligt. Och nu när allt äntligen är klart är jag så nöjd som jag kan vara med tanke på utgångsmaterialet.

Snart dags för attackkärran också. Kom just på att jag nog missat att lägga tyngd i nosen på den också. Hm.


Sällan har jag pimpat en modell som den här... Fotoets till cockpit, luftbromsar, diverse andra exteriördetaljer och stege samt resintank och vacuumhuv från Maestro och dekaler från RBD Decals. Dessutom inhandlades en ordentlig panellinjeristare för att få ordning på mina första, halvtaskiga försök. Slutnotan hamnar på långt mer än en Taranguslans i 1/48. Men sett till den totala byggtiden är det ändå rätt billigt...

Diverse jävulskap förföljde detta bygge, småsaker som strulade hela tiden och annat som drog ner humöret. Allt toppades med att jag kvällen innan avresan till Malmö satte dit landställen och upptäckte att jag glömt lägga vikter i nosen. Ridå! Vad göra? Lösningen blev att i all hast förvandla en gammal fotoram till bottenplatta och limma fast kärran på den. Nöden är uppfinningarnas moder. Och jag får nog säga att nödlösningen lyfte slutresultatet en hel del. Fotoramarna här hemma ligger risigt till i framtiden.

Så passa på och studera undersidan noga på denna bild. Bland annat det scratchade huvudställsschaktet som numera är omöjligt att skåda in i.

Jag vädrar ju ofta på rätt rejält. Men just i det här fallet är det ändå rätt motiverat. Förebilden är en av de sista Lansarna på F 11 i slutet av sjuttitalet, 1977, tror jag. Martin N som ju emellanåt förgyller forumet med finfina flygbilder har hjälpt till med ovärdeliga referensbilder.




Mycket slit var det. Men roligt. Och nu när allt äntligen är klart är jag så nöjd som jag kan vara med tanke på utgångsmaterialet.

Snart dags för attackkärran också. Kom just på att jag nog missat att lägga tyngd i nosen på den också. Hm.
Senast redigerad av Björn Fransson den 22 jan 2014, 20:23, redigerad totalt 2 gång.
Re: A och S 32 Lansen i 1/72 - S 32C klar! Bilder sid 3
Alltid ett nöje att se dina svenska flygetyg.
Stellan Schroeder Englund
Re: A och S 32 Lansen i 1/72 - S 32C klar! Bilder sid 3
Galet fin som vanligt Björn! Stegen lyfter alltihop med sina färger.
Hälsningar Magnus
Hälsningar Magnus
-
- Inlägg: 504
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
- Ort: Stockholm
Re: A och S 32 Lansen i 1/72 - S 32C klar! Bilder sid 3
Fint bygge, Björn!
Missade att kolla in denna på C4, men så missade jag f ö det mesta i flygväg i år.
Luftintagen på Hellers modell, jag har fått för mig att dessa är lite trixiga att få till. Stämmer det?
Du kanske redan har sagt detta nånstans, men är det RBDs dekaler?
Missade att kolla in denna på C4, men så missade jag f ö det mesta i flygväg i år.
Luftintagen på Hellers modell, jag har fått för mig att dessa är lite trixiga att få till. Stämmer det?
Du kanske redan har sagt detta nånstans, men är det RBDs dekaler?
Re: A och S 32 Lansen i 1/72 - S 32C klar! Bilder sid 3
Den där gillar jag Björn! trots "fel" skala så ser både detaljerna och storleken ut som en 48:a.. snacka om lura man blir! Snyggt som vanlish Björn!