Tamiya X

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Stellan
Kontakt:

Re: Tamiya X

Inlägg av Stellan »

Haha, nu har jag fått igång bildöverföringen till datorn igen så nu går det att visa vad som händer/inte händer igen.

Bild
Enligt förra inlägget så redovisade jag trenne jeepar och de ser ut såhär för närvarande

Bild
Och så var det den där Schwimmwagen i svensk utförande. Endast en känd bild att utgå ifrån och inte helt lätt att tolka i alla delar heller vad det gäller målning/märkning. Det får alltså bli en lite gissning för att få till det något sånär. Inte så spännande men något ska man ju knåpa med.

Har hantverkande springande och dammandes i huset så jag får låta det lugna ned sig lite på den fronten innan jag sätter igång med sprutarbetet. Hmm, kan knappt bärga mig :)
Stellan Schroeder Englund
J-O

Inlägg av J-O »

Om det är den Schwimmwagen som Scania i Södertälje inköpte efter kriget ska det vara kulhål i den, närmare bestämt i sidan i höjd med vänster framhjul. /J-O
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

J-O skrev:Om det är den Schwimmwagen som Scania i Södertälje inköpte efter kriget ska det vara kulhål i den, närmare bestämt i sidan i höjd med vänster framhjul. /J-O
Spännande info, JO! Vet du något mer om detta? Enligt den bild jag har från tiden så kan man inte se några kulhål men väl ett område över stänkskärmen som har en fyrkantig yta i avvikande färg/nyans. Lagning? Är du säker på att det var Scania som köpte in den, vet att de ska ha fixat upp skicket på den men inte mer.
J-O

Inlägg av J-O »

Mitt påstående att Scania köpt fordonet kan Du bortse från! Det var min slutsats utifrån att jag fått mig berättat att de fick den levererad till sig efter kriget. En av de som var med och ställde i ordning bilen var min gamle vän Bertil, det är hans historia jag relaterar till. När bilen ankom var den vad vi modellbyggare skulle kalla överdrivet vädrad. Den var bland annat täckt av ett tjockt lager lera. Första steget var således att rengöra bilen, och för Bertil och hans kollegor var det självklart hur man på bästa sätt tvättar ett amfibiefordon. De körde naturligtvis ned kärran i Södertälje kanal. Man kan föreställa sig de unga ingenjörernas munterhet när de puttrade omkring i vattnet. Entusiasmen avtog emellertid i takt med att smutsen lossnade från karossen/skrovet. Det uppdagades nämligen att leran hade dolt, och rätt effektivt pluggat igen ett antal kulhål. Att dessa var belägna på det ställe jag skrev i förra inlägget baserar jag på Bertils skildring av hur vattnet rann in på förarens fötter. De lyckades dock, om än inte utan en viss vedermöda, ta sig i land allt annat än torrskodda.
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Kul att se byggena löpa fram med stora steg, Stellan. Kommer att bli en härlig samling! :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Rolig berättelse, J-O! Lever Bertil ännu? Har kontaktat Scania om man vet något men ännu inte fått svar i frågan. Kanske det finns privata bilder...?

Tack Sven, det kommer att bli en hel del målningsarbete innan hela midevitten är färdigställd.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Bild
Snickrade lite vidare på min svenska Schwimmwagen i helgen. Gjorde några mycket små fästen till paddeln och spaden på sidan. Aluminiumfolie från ett värmeljus och några tunna koppartrådar användes. Alla detaljer förutom lyktfronterna och några ovanliga skärmbräddare är nu på. Osäker på om lyktorna var avskärmade eller om man hade oavskärmade lyktglas och om det fanns någon registreringsplåt eller påmålat regnummer. Ska ta mig till Krigsarkivet och rota lite i vad som kan tänkas finnas där, kanske det finns bilder och testprotokoll? Ja jäklars, nu glömde jag ju fixa fästena för att köra med nedfälld vindruta. Tar det senare.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Bild
Hopp tillbaka till jeeparna. Trots en djävulsk huvudvärk när jag kom hem från jobbet kunde jag inte hålla mig borta från småpillret. Det blev en lite knepig dragstång till jeepen som användes av F 16 mitt under kriget 1945. Plockade fram alla möjliga tänger för att böja och bocka alla vinklar rätt på en hyfsat korrekt dimensionerad koppartråd. Två små plastbitar med ett varsitt borrat hål blev fästena fram på kofångaren. Tänk vad lätt det går bara man sätter sig att göra färdigt något.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Bild
Efter ett par timmars jobb har jag äntligen lyckats få till ett par skärmbreddare baktill. Det var inte helt lätt ska sägas då de befintliga skärmarna sticker ut lite utanför den nedre delen av karossen som dessutom är lätt rundad. Ena fäst med häftmassa för att kolla att den passar, den andra ligger nedanför.

Bild
När jag ändå höll på så gjorde jag klips som fäster vindrutan när den är nedfälld. Syns här precis ovanför reservhjulet. Men det blir ju ingen ruta till denna då den var bortagen.

I morgon får det bli framskärmarnas tur. Kul att veta vad som väntar en...
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Snyggt snickrat , Stellan!

Satt svenska flaggan på någon form av plakat som fästes till bilen?

Tjusigt jobbat med jeepens dragstång också. Intressant design de hade på den, där infästningarna sitter åt samma håll på båda sidorna.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Skriv svar