Swedish TSR-2, A38 Örnen (Eagle), Airfix 1:48
-
- Inlägg: 2326
- Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
- Namn: Lars Befring
- Ort: Stockholm
Re: Swedish TSR-2 eller A36/38 Eagle, Airfix 1:48
alla 4 skulle vara sköna i svenskt splinter =)
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Re: Swedish TSR-2 eller A36/38 Eagle, Airfix 1:48
Mmmm...en svensk Ardvaark skulle vart något det!
Undrar vad vi hade haft för jaktkärror sedan då F-16 eller Mirage 2000?
Undrar vad vi hade haft för jaktkärror sedan då F-16 eller Mirage 2000?
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work
-
- Inlägg: 603
- Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29
Re: Swedish TSR-2 eller A36/38 Eagle, Airfix 1:48
Njae! men inte helt omöjligt.
Annars så kom F-16, F-18, F-20 och Mirage 2000 in först i ett senare skede
som handlar om "Utländska konkurrenter till SAAB:s 39-System"
men det är klart man vet ju aldrig hur det skulle ha tett sig om historien hade tagit andra vägar.
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
Wings of Exellence SAAB 1937-2013
Annars så kom F-16, F-18, F-20 och Mirage 2000 in först i ett senare skede
som handlar om "Utländska konkurrenter till SAAB:s 39-System"
men det är klart man vet ju aldrig hur det skulle ha tett sig om historien hade tagit andra vägar.
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
Wings of Exellence SAAB 1937-2013
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
Wings of Excellence SAAB 1937-2014
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
Wings of Excellence SAAB 1937-2014
-
- Inlägg: 603
- Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29
Re: Swedish TSR-2 eller A36/38 Eagle, Airfix 1:48
Lite jobbat på vapen arsenalen.
Modefiering på Rb. 04:orna
Maskning efter målning av vitt.
Modefiering av Viggens akan (förlängd vapenbalk)
Dessa kräva många maskningsomgångar.
Målning av vapenuppsättningen "Alles klar" lite dekalsättning kvar att göra.
Ytterligare modefiering av Viggens akan (bakpartiet)
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
Wings of Exellence SAAB 1937-2013
Modefiering på Rb. 04:orna
Maskning efter målning av vitt.
Modefiering av Viggens akan (förlängd vapenbalk)
Dessa kräva många maskningsomgångar.
Målning av vapenuppsättningen "Alles klar" lite dekalsättning kvar att göra.
Ytterligare modefiering av Viggens akan (bakpartiet)
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
Wings of Exellence SAAB 1937-2013
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
Wings of Excellence SAAB 1937-2014
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
Wings of Excellence SAAB 1937-2014
-
- Inlägg: 603
- Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29
Re: Swedish TSR-2 eller A36/38 Eagle, Airfix 1:48
Cockpitbaljorna Klara!
Inte världens vackraste men får duga.
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
Wings of Exellence SAAB 1937-2013
Inte världens vackraste men får duga.
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
Wings of Exellence SAAB 1937-2013
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
Wings of Excellence SAAB 1937-2014
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
Wings of Excellence SAAB 1937-2014
-
- Inlägg: 603
- Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29
Re: Swedish TSR-2 eller A36/38 Eagle, Airfix 1:48
Scratch i cockpit färdig och målad.
Före: total avsaknad av detaljer.
Efter: Schratchad detaljering.
Målat med basfärgen.
Tillsammans med cockpitbaljorna.
Med ihopslagna kroppshalvor.
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
Wings of Exellence SAAB 1937-2013
Före: total avsaknad av detaljer.
Efter: Schratchad detaljering.
Målat med basfärgen.
Tillsammans med cockpitbaljorna.
Med ihopslagna kroppshalvor.
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
Wings of Exellence SAAB 1937-2013
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
Wings of Excellence SAAB 1937-2014
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
Wings of Excellence SAAB 1937-2014
-
- Inlägg: 603
- Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29
Re: Swedish TSR-2 eller A36/38 Eagle, Airfix 1:48
"Börjar att ramla ihop"
Denna modell är helt igenom väldigt grov i sitt utförande, snarare mer likt Match Box stuket med krondiken till panellinjer och obefintlig detaljering, än finliret alá Hasegawa Tamiya och Kinetic m.fl. men man får ta den för vad den är och glatt limma på,
Fördelen är ju att om det är delar som det inte är så bra passning på, så märks det inte så mycket, utan att det då istället ser ut som än av de andra grova panellinjerna.
Jag är heller inte särskilt förtjust i modeller som har cornerade ytor vilket denna har, så det blir till att slipa hela modellen för att få en finare och slätare yta.
Nu ska jag väl i ärlighetens namn erkänna att passningen överlag är riktigt bra på denna modell, men att det även finns delar där det blir stora glipor, men vad har man PC-ark till? använda förstås!
Som sagt den här modellen ramlar ihop riktigt snabbt och bra.
Dags att limma ihop kroppshalvorna.
kroppshalvor ihoplimmade
Underdelen limmad med igenspacklade bombluckor.
Huvudvingar limmade på plats.
Delarna framför och bakom huvudvingen på plats.
Detta är en rejält stor modell, tar upp halva byggbordet.
Viggens Akan limmad på plats, samt undre luftbromsar och en lucka framför främre hjulhuset.
Viggens Akan är en rejält stor pjäs, stor till och med på TSR-2
Övre luftbromsar limmade på plats med mindre bra passning. (PC-ark behövs här)
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
Wings of Exellence SAAB 1937-2013
Denna modell är helt igenom väldigt grov i sitt utförande, snarare mer likt Match Box stuket med krondiken till panellinjer och obefintlig detaljering, än finliret alá Hasegawa Tamiya och Kinetic m.fl. men man får ta den för vad den är och glatt limma på,
Fördelen är ju att om det är delar som det inte är så bra passning på, så märks det inte så mycket, utan att det då istället ser ut som än av de andra grova panellinjerna.
Jag är heller inte särskilt förtjust i modeller som har cornerade ytor vilket denna har, så det blir till att slipa hela modellen för att få en finare och slätare yta.
Nu ska jag väl i ärlighetens namn erkänna att passningen överlag är riktigt bra på denna modell, men att det även finns delar där det blir stora glipor, men vad har man PC-ark till? använda förstås!
Som sagt den här modellen ramlar ihop riktigt snabbt och bra.
Dags att limma ihop kroppshalvorna.
kroppshalvor ihoplimmade
Underdelen limmad med igenspacklade bombluckor.
Huvudvingar limmade på plats.
Delarna framför och bakom huvudvingen på plats.
Detta är en rejält stor modell, tar upp halva byggbordet.
Viggens Akan limmad på plats, samt undre luftbromsar och en lucka framför främre hjulhuset.
Viggens Akan är en rejält stor pjäs, stor till och med på TSR-2
Övre luftbromsar limmade på plats med mindre bra passning. (PC-ark behövs här)
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
Wings of Exellence SAAB 1937-2013
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
Wings of Excellence SAAB 1937-2014
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
Wings of Excellence SAAB 1937-2014
-
- Inlägg: 603
- Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29
Re: Swedish TSR-2 eller A36/38 Eagle, Airfix 1:48
Torrpassning av huvar, fena och stabbar.
Huvarna är visserligen Airfix tjocka men fantastiskt klara och fina, kan säga redan nu att dom inte kommer attt målas som på TSR prototyperna utan kommer att få betydligt fler öppna glaspartier.
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
_________________
Wings of Exellence SAAB 1937-2013
Huvarna är visserligen Airfix tjocka men fantastiskt klara och fina, kan säga redan nu att dom inte kommer attt målas som på TSR prototyperna utan kommer att få betydligt fler öppna glaspartier.
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
_________________
Wings of Exellence SAAB 1937-2013
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
Wings of Excellence SAAB 1937-2014
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Re: Swedish TSR-2 eller A36/38 Eagle, Airfix 1:48
Fräsigt, kommer ju bli asläckert med balkar och bulor och last undertill.
PS Fick du mitt mejl om jeepfrågan?
PS Fick du mitt mejl om jeepfrågan?
Stellan Schroeder Englund
-
- Inlägg: 510
- Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
- Namn: Kalle Nordlund
- Ort: Mariehamn
Re: Swedish TSR-2 eller A36/38 Eagle, Airfix 1:48
Vilket läckert bygge!