Tamiya X
-
Re: Tamiya X
Nästan "allting" från Tamiya på 70-talet var avsett för motorisering, stora fula hål i "bottenplattan" som måste täppas till .....
/ Robin
/ Robin

Inte död, bara upptagen med annat ett par dagar. Kvällen har ägnats åt att putsa små gröna detaljer och dutta dem på rätt plats.

Efter att man satt ihop de stora delarna så märker man knappt att det händer något om man inte använder lupp.
Bara lite mer småputsande på vapenstationerna så är det färdigbyggt på den här.
Stellan Schroeder Englund
-
Glöm inte fylla de fula hålen där bågarna över fram-lyktorna sitter fast i "plåten" innan du börjar måla
/ Robin
/ Robin

Ja, jag hattar och hoppar mellan objekten men det är bara för att hålla tempot uppe. Nu byggde jag ihop en liten Kettenkraftrad, en motorcykel med banddrift bak, i 1/48. Den ska dra Tamiyas Focke Wulf Ta 183 Huckebein när den behagar bli klar. Fordonet är en söt liten sak som tog någon timme att bygga. Detta bygge blir inte tyskt, utan...?
Det rullar på som tåget, Stellan, kul att se detta driv! 
Ser fram emot målningsmaraton som följer !

Ser fram emot målningsmaraton som följer !
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Ojoj ja, Sven. Nu måste jag snart serva färgsprutan innan målningssjoket tar vid.

Tillyn kan väl anses vara klar nu. Dags att matcha färgerna inför målningen

Tamiyas Tilly var så rolig och fin att bygga att jag skulle kunna tänka mig att bygga en för varje målningsschema som finns med i beskrivningen, 4 st, och varför inte ett par tre till i Caunter, RAF-märkt och stenblockscamout från Malta. Bring 'em on!
-
Intressanta byggen, Stellan.
Speciellt kul att se Tamiyas M113 in action igen!
Intressant litteratur du hittat, det där diot med just en M113 ACAV som skymtar på boken till vänster tyckte jag var otroligt välgjort när jag först såg det (i någon Verlinden Showcase vill jag minnas) och jag tycker att det håller än. Är det nån längre artikel på detta bygge i boken?
Speciellt kul att se Tamiyas M113 in action igen!
Den där byggde jag kring 1994-95 nånting, kul att artikeln lever kvar.Stellan skrev:
...
I hyllan letades fram lite inspirationslitteratur i form av bok och tidning med vietnamtema. Hittade även en artikel från vår egen Anders Isaksson med foto av Mattias Linde på just denna modell http://www.ipmsstockholm.se/home/vietna ... m113-acav/
...
Intressant litteratur du hittat, det där diot med just en M113 ACAV som skymtar på boken till vänster tyckte jag var otroligt välgjort när jag först såg det (i någon Verlinden Showcase vill jag minnas) och jag tycker att det håller än. Är det nån längre artikel på detta bygge i boken?
Kul att det intresserar Herr Isaksson! Den vänstra publikationen är ett fylligare specialmagasin på Vietnamtemat. Artikeln är ingående och ordentligt lång med en hel del bilder. Inte alls dum idé med en M 113 som rullar ned i ett vattendrag och visst håller diot än idag!.
Något är seriöst knas med överföringen av bilder från kamera till dator. Hade jag fått tekniken att fungera så hade ni på de första bilderna sett...
En trio Willys jeep med ett svensk tema. Endast någon enstaka detalj saknas samt målning/märkning. Jäkligt stiligt om jag får säga det själv
Och så har vi ytterligare en lite krabat med i spelet. Som stiftare av Tamiya X kan jag välja och vraka i reglementet och ändra lite som det faller sig för tillfället. Istället för att öppna stora lådan med en Churchill så valde jag istället att på helgen på Sjöhistoriska museet påbörja ett bygge med en en reservspelare, en Schwimmwagen i 1/35, även denna på svenska tema. Jo, det har faktiskt funnits en som användes för utprovning efter kriget. Det mesta är byggt och i huvudsak återstå endast målning och märkning.
Tänk vad det går undan även om ingen märker det. Häpp!
En trio Willys jeep med ett svensk tema. Endast någon enstaka detalj saknas samt målning/märkning. Jäkligt stiligt om jag får säga det själv

Och så har vi ytterligare en lite krabat med i spelet. Som stiftare av Tamiya X kan jag välja och vraka i reglementet och ändra lite som det faller sig för tillfället. Istället för att öppna stora lådan med en Churchill så valde jag istället att på helgen på Sjöhistoriska museet påbörja ett bygge med en en reservspelare, en Schwimmwagen i 1/35, även denna på svenska tema. Jo, det har faktiskt funnits en som användes för utprovning efter kriget. Det mesta är byggt och i huvudsak återstå endast målning och märkning.
Tänk vad det går undan även om ingen märker det. Häpp!