1/48 F-20 Tigershark, Monogram

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Robin Nilsson

Re: 1/48 F-20 Tigershark, Monogram

Inlägg av Robin Nilsson »

[quote="Stellan"] .... 100% annanas i 6 månader ....quote]
Ni har väl hört talas om masochist-dieten?? Det är 100% katrinplommon i en månad, mycket effektivt ....
:twisted:
/ Robin
CanDid
Namn: Fredrik Ström

Inlägg av CanDid »

Kvällens byggresultat. Ser inte mycket ut för världen, men förhoppningsvis kommer det att se tillräckligt bra ut när det är målat och klart.

Bild

Har detalierat de scratchbyggda hjulhusen och tilhörande luckor och börjat bygga hydralerna till mekanismen. Insåg att jag stött på ett problem i nosen. Kanonlådan är visst i vägen :oops: Har dock gjort den andra sidan.

Bild

Som sagt, tiden går fort när man har roligt!

Har dock börjat fundera så smått på målningen och är inne på Stellans idé om franskt camo. Tror att den här kärran trivs bäst i många färger. Skla klura lite. Frågan är om man skall hänga på fransk beväpning när man ändå är inne på det temat. Var sugen på RB15 under vingarna, men då måsta jag hitta en donator från nya Kitty Hawk JASen, så franskt kan vara ett alternativ :)
"Bet Kinder, bet! Morgen kommt der Schwed!"
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Snyggt slangjox!
Stellan Schroeder Englund
Sten Ekedahl

Inlägg av Sten Ekedahl »

Det finns ju alternativhistoria på betydligt närmare håll. Northrop gjorde stora försök att sälja F-20 till Sverige som efterträdare till Viggen, samtidigt som GD försökte kränga F-16 till oss. Nu valde vi i verkligheten ju JAS 39, men....
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
CanDid

Inlägg av CanDid »

Dags för en liten uppdatering. Kontoret är nu färdigbyggt och det är dags att sätta ihop kroppen.

Jag har som jag tidigare nämnt använt mig av Monograms originalkontor samt delar av Eduards PE till F-5E som jag kompletterat med lite scratch. Det ser ju alltid märkligt ut när man tar närbilder, särskilt med mobilkameran på arbetsbänken, men här är resultatet i alla fall.

Utan stol.

Bild

Stolen är Monograms originalstol. Har ingen aning vad den skall likna, men den är hyggligt detaljerad.

Bild

Och avslutningsvis alltihopa tillsammans.

Bild

Kalaset är målat med Hobby Color H67 och H77 samt diverse Vallejo. Vädringen är med AK Interactive interior Wash och MiG Dark wash.

Har funderat lite kring resten av målningen och kommit fram till att jag skall försöka mig på en fransk variant, nämligen SAAFs Mirage F-1 camouflage. Det blir en isf en målning som funkar både för Top Cover och CMA. Kan bli lite pilligt att få till sidorna eftersom Tigersharken är lågvingad så jag är inte helt 100 än. Men tack Stellan för att du ledde in mig på det franska temat!

Bild
Bild från http://www.saairforce.co.za

Det var allt för ikväll :)
CanDid

Inlägg av CanDid »

Sten Ekedahl skrev:Det finns ju alternativhistoria på betydligt närmare håll. Northrop gjorde stora försök att sälja F-20 till Sverige som efterträdare till Viggen, samtidigt som GD försökte kränga F-16 till oss. Nu valde vi i verkligheten ju JAS 39, men....
Idén är ju inte alls tokig, men den har jag testat i 1/72 då jag gjorde en från Marinen. Tigersharken passar i alla fall i mitt tycke väldigt bra i Viggencamo. Bild från Open-galleriet:

Bild
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Ahh, den var läcker. Visste inte att det var du som gjort den!

Det jag gillar med de franska målningarna är märkningen med rundeln som ofta sitter långt bak på kroppen. Lite knas sådär men det är ju franskt...
CanDid

Inlägg av CanDid »

Stellan skrev:Det jag gillar med de franska målningarna är märkningen med rundeln som ofta sitter långt bak på kroppen. Lite knas sådär men det är ju franskt...
Tretonscammot (öken) med aluminiumundersida på tex. Jaguar A är riktigt coolt... Led inte in mig på tokigheter nu när jag nästan bestämt mig :twisted: :D
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

8-)
CanDid

Inlägg av CanDid »

En lite uppdatering. Har satt ihop kroppen och i ärlighetens namn var väl inte passformen den allra bästa. Hoppas att det mesta av slipjobbet är gjort nu. Primern lär avslöja mig...

Bild

Har även satt dit en lufttankningsbom och gjort i ordning vapenarsenalen.

Bild

Nästa steg är som sagt primer och då får vi se hur det verkligen ser ut 8-)
Skriv svar