Tamiya X

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Stellan
Kontakt:

Re: Tamiya X

Inlägg av Stellan »

Bild

OK, segt på eftermiddagen men kvällen ägnades åt lite snickeri på Stora Blå-bilen. Tamiyas lilla Fiat 500 är inte dum alls, ganska få delar och allt sitter som en smäck. Några drag med slippapper eller kniven och vips så är det klart att limma på plats. Efter en kvälls arbete är jag klar så långt det går utan att börja måla. Ser fram emot målning och vädring :)

Raskt över till nästa objekt som blir...?
Stellan Schroeder Englund
Snussugen

Inlägg av Snussugen »

Stellan skrev:Raskt över till nästa objekt som blir...?
10HP utlility-kärran kanske?

Du bygger fort, ser fram emot att se resultatet på Fiaten.
Live & let dry.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Tillyn? Ja, varför inte. Den verkar lätt att montera så det kan tänkas gå undan med den också. Någon som byggt den tidigare och har något att nämna om bygget eller målningen? SCC2 är väl den thébruna färgen?

Tillyn. På enskild begäran alltså.

Eventuellt blir det släpkärra till Fiaten, som den som syns i filmen med dykutrustningen i.
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Imponerande projekt du har gett dig in på, Stellan, kul att se någon köra på med så'n stor energi. Önskar jag hade ditt driv.

Skall bli spännande att följa :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Ojoj Sven, mitt driv? Jag tror de flesta fixar drivet bara man vill, krävs inte så mycket. Problemet för mig och många andra är just att lägga ned så mycket energi det bara går på några få men jäkligt bra byggda modeller. Där slår du många med hästlängder!
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Jaha, folkstormen på hela en person ansåg att Tillyn skulle bli härnäst. Sålunda har här nu en stund på morgonkvisten ägnats åt den lille. Jag säger bara Tamiya. Jäklars i mig vilken fin modell. Tamiya har kommit långt vidare från sina häckar med grova detaljer och gjutskarvar de hade förut. Och då räknades de ändå som bra modeller förr om åren. Nu ramlar de ihop av sig själva och passningen är helt makalös. Mycket få skarvar att bry sig om över huvud taget, de flesta göms fiffigt bakom andra delar eller är så små att man med ett par skrap med kniven är färdig för montering.

Bild
Motorn är liten men otroligt fin. Synd att gömma den under en huv.

Bild
Och hoppla har större delen av bilen blivit klar. En del smådelar återstår dock.

Finns det någon stående chaufför som kan användas till denna? Som kanske står och röker eller så?

Nu blir det nog dags för ett hopp i badsjön innan lite avkoppling med en bok. Ses senare!
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Tackar för de vänliga orden, Stellan.

Många gånger önskar jag att jag kunde öka takten lite, speciellt som det är nu där det råder fullständig byggstillestånd. Det kommer väl :-)

Kör hårt med dina byggen, skall bli roligt att följa. Många trevliga förebilder :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Driver på vidare med Tamiya X, snart är julen här och det var väl till dess jag hade på mig?

Bild
Nu har jag monterat så långt att jag börjar komma till småttepillet. Med risk att eländet far iväg i gräsmattan eller att jag bryter av något under hemtransport från vischan så låter jag rubbet vara för nu. Det absolut sista som strålkastare och annat åker på lite senare. Det är dags för grundmålning. Funderar på ett brunt/svart mussepiggcamouflage när det ska till att dra igång målningsjobbet.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Bild
Nu när Tillyn är mer eller mindre klar så funderar vi inte mer på den utan beger oss raskt ut i modellhögen igen och sticker in handen. Ut komer denna M 113 i 1/35 från Tamiya. Detta är en arvemodell som legat till sig i väntan på bättre tider. I botten på chassiet står årtalet 1974. Det syns att den inte är helt ny men så dum är den trots allt inte. En byggbeskrivning skrevs ut från internet då den fattades i lådan.

Bild
I hyllan letades fram lite inspirationslitteratur i form av bok och tidning med vietnamtema. Hittade även en artikel från vår egen Anders Isaksson med foto av Mattias Linde på just denna modell http://www.ipmsstockholm.se/home/vietna ... m113-acav/

Å vi jobbar vidare....
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Det går ju inte att sova när åskan smäller ovan så att hela huset hoppar. Vad gör man då om inte kollar True blood och snickrar M 113?

Bild
Har fått ihop en del stort och smått. Ett hatobjekt med bandfordon är alla bärhjulen som ska putsas och limmas. Vet inte om den här modellen från början var avsedd att motoriseras? Något stort hål är det i alla fall framme vid drivhjulets infästning. Blockade för hålet med plasticard.

Bild
Så här ser den ut just nu, mer pill i morgon.
Skriv svar