Swedish TSR-2, A38 Örnen (Eagle), Airfix 1:48

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Swedish TSR-2 eller A36/38 Eagle, Airfix 1:48

Inlägg av Lars Befring »

Jag tror att du e nått på spåret!!!!


ett test med F-111:ans cp inlagd... jag har försökt vara så korrekt som möjligt med mått, så det finns en möjlighet att det här skulle gå!!! men övergången blir.... kul =)

förändrade partier i rosa

:D

Bild
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Björn Eriksson
Inlägg: 603
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29

Re: Swedish TSR-2 eller A36/38 Eagle, Airfix 1:48

Inlägg av Björn Eriksson »

woooow!!!!!! Lars

Helt clockrent i mina ögon!!!!!!!!!

Testade lite snabbt med TSR-2:s nosparti igår och den såg ut att passa perfekt på höjden men inte på bredden.
F-111:ans nosparti och TSR-2:s bakända och hjuställ ser ut att bli en mycket bra lösning, har en gammal Airfix F-111 i 1:72 som jag ska rota fram idag.

Har du möjlighet att göra liknande skissvarianter med ett nosparti från en SU-34/32 FN "Fullback" och TSR-2:ans bakända och hjuställ så vore det kanon.

Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Exellence SAAB 1937-2013
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Björn Eriksson
Inlägg: 603
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29

Re: Swedish TSR-2 eller A36/38 Eagle, Airfix 1:48

Inlägg av Björn Eriksson »

Nu börjar det bli riktigt roligt!

Glömde tidigare att säga att TSR-2:ans bakända passade ypperligt!
även hjulställen ser helt OK ut.

Har nu rotat fram Airfix F-111:a och även Italeris F-111:a, det roliga med Airfix modell är att nosen framför frontruta är helt fel utformad, den är helt rund istället för anknäbbsplatt, om det nu blir F-111:an som väljs så tar jag nog Italeris som är korrekt utfomad.

Vid rotandet i stashen hittades även fler aspiranter som storleksmässigt skulle kunna passa , den tidigare nämda Revells SU-34/32 FN, Svezdas SU-24MR "Fencer" samt den i tandem tvåsitsiga Svezdas SU-30 "Flanker C"
Bild
Det här blir något att bita i att göra ritnings skisser av Lars!

Bild

Bild
Grovtest med frontdelen från Italeris F-111:a, ser inte så illa pinkat ut.

Funderingar på beväpning till denna skapelse, vad sägs om sex stycken Sjömålsrobot Rb 04 och två Jaktrobotar Rb 24 samt de två vingmonterade Akan installationerna som jag antar blir "Modell kraftigare" i 1:48 utförandet.

Snacka om trådkapning förresten, men så får det bli för att underhålla kreativiteten.

Arbetet med TSR-2 modellen (det som denna tråd igentligen handlar om) pågår för fullt med vapenuppsättning och cockpit.

Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Exellence SAAB 1937-2013
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Swedish TSR-2 eller A36/38 Eagle, Airfix 1:48

Inlägg av Lars Befring »

Varit på besök på FV-Museet (jagsägerbaraWOWvilketcooltmuseumoch trevligpersonal)

jag klipper o klistrar så snart som möjligt

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Björn Eriksson
Inlägg: 603
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29

Re: Swedish TSR-2 eller A36/38 Eagle, Airfix 1:48

Inlägg av Björn Eriksson »

Tack Lars!
Är det första gången du besöker Flygvapenmuseet?

Nu till det som denna tråd handlar om TSR-2, vapenuppsättning och cockpit börjar nu bli klara för primer.

Kan för tillfället inte lägga in några bilder, då en av portarna i min Router behagade lägga av, igår kom jag inte ens ut på internet, men fick hjälp av min goa svärson som fixade det,
Imorgon skall MediaMarkt besökas för ett inköp av en ny Router.

Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Exellence SAAB 1937-2013
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Swedish TSR-2 eller A36/38 Eagle, Airfix 1:48

Inlägg av Lars Befring »

Björn Eriksson skrev:Tack Lars!
Är det första gången du besöker Flygvapenmuseet?
nope... men första gången jag har okuperat bibloteket med kamera och obskyra bokbeställningar. Jag ställde upp kamera och dokumentfotograferings utrustning annekterade ett antal bord och stolar och tog mer än 350 bilder av olika dokument!

att sedan dom var villiga att låta mig släpa fram stege för att kunna ta bilder ur olika vinklar, öppna luckor och fixa (men inte under högsesong) mmmm som ett museum SKA vara!

att dom sedan inte var villiga att låta sig mutas så att jag fick fri tillgång till arkivet... ingen är perfekt

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Björn Eriksson
Inlägg: 603
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29

Re: Swedish TSR-2 eller A36/38 Eagle, Airfix 1:48

Inlägg av Björn Eriksson »

Då var det äntligen dags för lite bilder på TSR-2 bygget!

Bild
En vacker maskin är det.
Bild

Bild
Det enda inköpta godiset, Dreyer Resins Rb04 och Pavlas raketstol Martin Baker MB.Mk. 8AV
Bild
Dekalarket från Xtradecals
Bild
Hur stor är en TSR-2 jämfört med en Viggen "Mycket större" 52 cm blir den.
Bild

Bild
Vapenuppsättningen: 2 st. Sjömålsrobot Rb04, 4 st. Sjö och Markmålsrobot Rb05, 2 st. Jaktrobot Rb24 och en Recce Pod av engelsk typ (stulen från Airfix Jaguar Gr.3 låda)
Bild
Väl detaljerade cockpitbaljor, men instrumentbrädorna var en katastrof, så en överbliven AJ 37 instrumentbräda av märket NeOmega får pryda främre cockpiten, i bakre cockpiten blev det en uppsågad instrumentbräda av okänt ursprung som limmades på i småbitar här och där.
Bild

Bild

Bild
Cockpit med primer.
Bild

Bild
Vapenuppsättning med primer.

Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Exellence SAAB 1937-2013
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Swedish TSR-2 eller A36/38 Eagle, Airfix 1:48

Inlägg av Stellan »

Verkar ju bli en festlig modell, behängd som en julgran. Fråga om Rb 05: är attackprofilen trolig för en kärra av TSR-2s storlek och manöverförmåga? Inte för att jag vet men ändå...?
Stellan Schroeder Englund
Björn Eriksson
Inlägg: 603
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29

Re: Swedish TSR-2 eller A36/38 Eagle, Airfix 1:48

Inlägg av Björn Eriksson »

Tack Stellan!

Det är ju ett väldigt stor plan det ska hänga på, visserligen är vingytan inte större än Viggens, men det finns ju stora ytor på underdelen av kroppen att hänga upp missiler på, jämfört med vad AJ 37:orna hängde på så är det ju bara 2 extra Rb.05:or

Stellan skrev: Fråga om Rb 05: är attackprofilen trolig för en kärra av TSR-2s storlek och manöverförmåga? Inte för att jag vet men ändå...?

En flack dykning mot målen borde den väl klara och sen hade dom självklart också både Lätt Attack och Jaktflyg i sällskap på sina uppdrag, så det klarade sig nog. (tar inte så hårt på det där) Rb 05:orna är i alla fall tidsenliga och användes ju på AJ 37orna.
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Björn Eriksson
Inlägg: 603
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29

Re: Swedish TSR-2 eller A36/38 Eagle, Airfix 1:48

Inlägg av Björn Eriksson »

Kort historik
Utländska konkurrenter till SAAB:s 37-System

I April 1964 tillsattes en särskild Flygmaterialberedning vars uppgift blev att studera och jämföra utländska flygplanstyper med det av SAAB projekterade 37-Systemet.
Ett flertal typer undersöktes och bland dem som kan nämnas är de Engelska attackflygplanen Hawker Siddeley Buccaneer och det under utveckling varande BAC TSR-2
Även två Amerikanska flygplanstyper tittades det närmare på, General Dynamics F-111 Aardvark och McDonnell Douglas F-4 Phantom II

Den flygplanstyp som bäst stämde in på de uppställda svenska kriterierna och var med längst i fighten var F-4 Phantom, men den skulle bli ca: 30% dyrare en Viggen i underhåll och drift.

Att bygga TSR-2 som Svensk är alltså inte så konstigt som det verkar!

Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Exellence SAAB 1937-2013
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Skriv svar